Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro Padler.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých vodáckých článků. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s vodáckou a outdoorovou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce Padler.cz
Český výrobce plastových kajaků, společnost ZET Kayaks, vypustila koncem roku 2017 do světa dlouho očekávaný nový model jménem FIVE. Jak už je z názvu patrné, je to pátý kajak v pořadí z jejich produkce. Já měl tu čest s jednou z prvních lodí, která opustila výrobní závod, vyrazit na měsíc na Nový Zéland. V následujících řádcích se pokusím popsat mé pocity a dojmy z této lodi.
Údaje výrobce: Délka: 270 cm Šířka: 65 cm Objem: 300 l Límec: 91 x 50 cm Hmotnost: 20 kg Jezdec: 60–85 kg Infocena: 28 800Kč
Už na první pohled je jasné, že loď bude velice rychlá a točivá. Oproti jiným kajakům je FIVE celkově užší a disponuje kulatým dnem bez hran. Dno mi vzdáleně připomíná slalomový kajak. S šířkou lodi samozřejmě souvisí i sezení a stabilita, kolena má v této lodi člověk dost blízko u sebe a oproti současným trendům, kdy se lodě spíše rozšiřovaly, je to ze začátku trochu zvláštní pocit. Nicméně během chvíle jsem si zvyknul a nevidím v užším sedu žádný problém. Při jízdě na řekách jsem žádnou sníženou stabilitu nepociťoval. Co se týká hmotnosti jezdce, tak dle mého názoru je ideální váha pádlera do 85 kg, mých 82 kg jsem několikrát cítil jako horní hranici nosnosti lodě. Větší lidi ale uklidním, v ZET už prý pracují na nové lodi, která bude určená právě jim.
Vnitřní výbava je stejná jako v předchozích modelech ZET Kayaks. Jedná se o velmi jednoduchou konstrukci s pěnovými komponentami, díky kterým je loď celkově lehčí a nechá se pohodlně donést i na větší vzdálenosti. Nejedná se o kdovíjak pohodlný gauč, ale funkční, praktickou a dobře nastavitelnou sedačku. K sezení ale musím říct, že ideální nastavení sedačky jsem vychytal až po delší době. Jízdní vlastnosti FIVE jsou totiž hodně náchylné na polohu těžiště a tedy na nastavení sedačky. Já s ní hýbal snad pětkrát. Když byla sedačka vzadu, loď neuvěřitelně lítala, jezdila vše vrchem a velmi snadno se boofovala, ovšem na rozhraní nebyl problém zatopit celou záď lodě, případně svícovat pod kdejakým dropem. Když jsem dal sedačku moc dopředu, přestal jsem se trápit na rozhraních, ovšem špice se pro změnu přestala tak dobře vynořovat a loď znatelně ubrala na rychlosti. Každý si tedy musí loď pečlivě naladit dle svého pocitu a uvážení, já ideální pozici našel někde veprostřed.
Loď je také velmi náchylná na předklon a záklon a celkově vyžaduje dost aktivní přístup jezdce. Úzká špice s výrazným rockerem umožnuje velmi dobře s lodí boofovat. Válce jezdí FIVE, když jí to nepokazíte, téměř pořád vrchem. Špice se velmi rychle vynořuje a umožnuje jezdci rychle reagovat na následné nástrahy řeky. Oproti předešlým modelům ZET má FIVE podstatně lépe vyřešená madla, loď se pohodlně váže na auto a případní plaváčci, které budete lovit, určitě ocení, že je kam dát ruku a za co se chytit.
Revoluční novinkou je špunt, všichni dobře známe situaci, kdy na delším zájezdu ztratíme špunt a jediným řešením je korek nebo namačkaná tesa apod. Špunt na FIVE je, oproti jiným, velmi snadno nahraditelný, jako náhrada postačí víčko od PET lahve. Jak je to možné? Závit pro špunt je totiž vytažený ven z lodi. Průměr závitu a jeho stoupání odpovídají běžně používaným PET lahvím a tak lze použít právě víčka z nich. Prosté, geniální.
Společnost ZET Kayaks chtěla vyvinout rychlou, obratnou a závodní loď, což se jednoznačně povedlo. Z řádků výše je asi každému jasné, že ZET FIVE vyžaduje neustálou pozornost a velmi aktivní přístup jezdce. Pro kajakáře spoléhajícího na výtlak a na to, že ho loď všude sama proveze, to určitě nebude to pravé ořechové. Pokud však chcete neuvěřitelně rychlou, dynamickou a obratnou loď, se kterou si užijete divokou řeku, jízdu na kanále nebo extrémní závod FIVE pro vás bude ideální volbou.
Nemá někdo zkušenost/názor jaký by to bylo na C1? Chtěl jsem pořídit Raptora, ale Zet vypadá jako celkem dobrá varianta..
žralok
P:
Podle mého názoru to vhodný nebude s takhle výrazným rockerem a kulatým dnem , navíc v popisu je zmíněn užší posez u kolen , což u dna bude taky v rozkleku . Já teda ani moc nafandím těmhle tvarům na C1 , ale spíš tvaru přibližujícímu se originálním C1
choutas
P:
ahoj, mam zet five v singlu a je to dobry. kvuli sirce lodi musim klecet trochu niz, nez je zvykem, ale to je o zvyku. rozhodne to neni nejhodnejsi singl, ale kdyz do toho slapes, dostanes moc dobrej pocit z jizdy a je rychlej.
Nemá někdo zkušenost/názor jaký by to bylo na C1? Chtěl jsem pořídit Raptora, ale Zet vypadá jako celkem dobrá varianta..
Podle mého názoru to vhodný nebude s takhle výrazným rockerem a kulatým dnem , navíc v popisu je zmíněn užší posez u kolen , což u dna bude taky v rozkleku . Já teda ani moc nafandím těmhle tvarům na C1 , ale spíš tvaru přibližujícímu se originálním C1
ahoj, mam zet five v singlu a je to dobry. kvuli sirce lodi musim klecet trochu niz, nez je zvykem, ale to je o zvyku. rozhodne to neni nejhodnejsi singl, ale kdyz do toho slapes, dostanes moc dobrej pocit z jizdy a je rychlej.
Nejnovější články
Kdo chce vodáka bít, tak ať mu chuť zajde
Vánoční výprodej na Jílovišti
Vyšel vodácký časopis Pádler 4/2024. Pojď se podívat, co všechno přináší.
Zajímavé vybavení
Salomon XA Pro 3D GTX
Jistota na každém kroku.
Altra Lone Peak 8
Legendární běžecká bota na dlouhé tratě!
Altra Lone Peak 8
Legendární běžecká bota na dlouhé tratě!
Salomon XA Pro 3D GTX
Jistota na každém kroku.
Kalendář akcí
Mikulášská Orlice
Vánoční Sázava
Štědrodenní Ohře
Vánoční jízda – poslední jízda po Lužnici
Štěpánský sjezd Desné
Vodácký bazar
Exo Zion Slalom L
Perception carolina 12xs
ZET Cross
kánoe Yukon