Vavřinecký potok figuruje ve vodáckých průvodcích pod názvem Výrovka. Tento průvodce popisuje pouze horní částí toku Výrovky, která nese název Vavřinecký potok podle stejnojmenného rybníka, z něhož začíná svou pouť.
Informace o řece
Mapa oblasti
Mapa oblasti
Popis toku
V této kilometráži je jako ř. km 0 počítán koncový bod – most v Toušicích (ř. km Výrovky 33,7). Toto „vavřinecké značení“ dává lepší představu o délce i času plavby. Podél potoka vede od církvického mostu do Doubravčan turistická cesta.
Počátek splutí je ve Vavřinci u sádek, kde je brod a nízká betonová lávka (ř. km 15,5). Potok je odtud meandrovitý, rychle tekoucí, křovinatý. Na ř. km 14,6 podjíždíme lávku do mlýna, a po 1,2 km nás čeká 0,5 m vysoký sjízdný jízek. Úsek Vavřinec – Církvice, jehož splutí zabere asi půl hodiny, doporučuju skupinám se slabší výkonností k opakování. Zpět do Vavřince je to přes Církvici pouze 3 km. Méně zkušení vodáci si tu musí dávat pozor na rychlý proud a ostré zatáčky, které často ženou do „vrbiček“.

Druhý úsek splutí od církvického mostu je bezesporu obtížnější. Jede se krásnou krajinou, která je ne neprávem místními zvána „DAKOTA“. Po počátečních dvou dlouhých obloucích nabývá řečiště na spádu a pod mostkem na Budech (ř. km 10,5) začínají peřeje vylepšené přírodními i umělými překážkami, které zde vystavěli pořadatelů závodu. Stupně jsou často s ostrými zákrutami i balvany v řečišti, což vyždauje dobré ovládání lodi a tonto úsek je tak možné doporučit pouze zdatným jezdcům. Před mlýnem Davídkov (ř. km 8,1) jsou na přibližně dvoukilometrovém úseku všechna brankoviště a tedy i ty nejpodstatnější peřeje.

Na brankovišti Vlachovka na ř. km 9,5 pod starou trampskou osadní chatou připravují vždy vodáci z Peček velkou občerstvovací zastávku. Je to každoročně místo setkávání starých i mladých říčních vlků.
Úsek je přístupný z církvického mostu, na Budech a pak až v Hryzelích u Mlýna Davídkov. Zdatným partám doporučuju spojit splutí prvních dvou úseků a otočit se dvakrát. Je to krásný zážitek.

Úsek z Hryzel do Doubravčan je opět vhodný i pro začínající vodáky. Krajinově krásný úsek výše zmíněné „Dakoty“ je zakončený jezem nad Doubravčany na ř. km 4,9. Jez není příliš náročný, jezdí se od středu vpravo, a to i na otevřených lodích. V Doubravčanech je případně možné ukončit plavbu. Ale byla by to škoda, protože potok je zajímavý i dál.

Z Doubravčan se začíná rychlou částí zakončenou jezem na ř. km 3,3, pod kterým je poměrně obtížný úsek s balvany v řečišti, který vyžaduje zvýšenou pozornost a u začátečníků doprovod někoho zkušeného! Celý úsek až ke kaskádě v Toušicích není přístupný dopravním prostředkům, a tak musíte případné problémy řešit vlastními silami. O jezu jedete dále hlubokými zářezy pod korunami stromů a křovin. Říkáme tomuto úseku Vlčí důl. V tomto úseku se v letošním roce (2024) zřítil starý mostek a bude nutné jej obnášet, což bude od pořadatelů pečlivě vyznačeno. Splutí je smrtelně nebezpečné!!!

Když se řečiště narovná, zahlédnete před sebou vlevo v dáli řadu topolů. Dobrým jezdcům se mírně sevře žaludek a ti ostatní nevědí nic – blíží se Toušická kaskáda (ř. km 0,5). Objeví se historický klenutý most a všichni rozumní lidé vystupují vpravo a přenášejí. Těm ostatním doporučuju zajistit splutí házečkami z levého břehu ve střední partii a samozřejmě ve vývařišti na konci kaskády. Jezdí se většinou zleva, skokem do mohutného válce. Ukolem jezdce je udržet výjezd z něj s přesností ± 0,25 m, více situace nedovoluje. Poté jste skalnatým žlebem nasměrováni na kamenný blok uprostřed řečiště v polovině kaskády.

Kdo přežije, zbytek sjede popředu nebo pozadu, jak dá bůh, a dole ve válečku může vítězně zdvihnout pádlo. Je to krásný adrenalinový zážitek pro vyvolené, úspěšnost splutí je od 50 do 80 %. Tuhle zábavu doporučuju jen prvotřídním jezdcům v dobré kondici. Kamarádi vám potvrdí, že kaskáda může bolet hodně dlouho.
Dál do Toušic jsou to už jen dvě zákruty na poměrně klidné, ale tekoucí, vodě.
Splutí sehrané party z Vavřince do Toušic trvá 2,5 – 3 hod. Potok není vhodný pro rafty, protože je pro ně příliš malý. Obtížnost na přírodní vodě závisí značně na průtoku, zejména druhého úseku a kaskády. Doporučuju vždy vícečlennou skupinu a dodržování stanoveného pořadí lodí.
Tábořit během organizované akce jde jen na vymezených místech a je také nutné dodržovat jednosměrný provoz na komunikacích podle pokynů pořadatelů.