Šumavská říčka Úhlava zaujme od přehrady v Nýrsku ( ř. km 93,5) po most v Úborsku (ř. km 83,2) všechny vodní turisty, kteří se tu už od roku 1987 pravidelně scházejí, aby změřili své síly. Původně se tu jezdily závody VTJZ a od roku 1999 byl závod v krásném prostředí u Nýrska zařazen do seriálu Českého poháru vodáků. Toto celé je výsledkem práce party vodáků z TJ ČSAD Plzeň – Čádíků.
Informace o řece
Mapa oblasti
Mapa oblasti
Popis toku
Start je pár desítek metrů pod výpustí nýrské přehrady. Za malým mostkem po proudu je brod a ten lze výtečně využít k zakotvení lodí, které se připravují na start. Po projetí první branky se závodníci ocitnou v peřejkách u chatiček, kde mohou poprvé vyzkoušet své vodácké umění.
Za chatičkami se řeka vine mezi pastvinami a za nimi se přitočí k sádkám v Milencích, kde je napravo slepé rameno, proti vám náhon na sádky a vlevo se řeka ohne prudce o 90 ° a hezká atrakce Úhlavy – jez Milence – je zde. Sjíždí se vlevo a pod ním je podle stavu vody malinký ostrůvek, kde končí ti vyklopení.
Asi po 300 m se do řeky vrací náhon a kousek za ním je jez zvaný Jehlany. Tento jez obvykle není sjízdný, ale po dobu závodu na něm stavějí Čádíci šupnu, která je většinou uprostřed řeky a je označena. Po zdolání těchto dvou jezů přitéká Úhlava do Nýrska.
Na pokraji Nýrska je vlevo lyžařská sjezdovka. Aby závodníkům neodváděla pozornost, je v tomto úseku vždy zajímavé brankoviště. Řeka tu tvoří několik meandrů a vracáků a ty je možno vždy využít. Následuje jez, v roce 2005 sjížděný velmi atraktivní propustí vlevo; snad to tak půjde i v dalších ročnících. Dlouhá léta před tím se jez sjížděl i uprostřed, ale zážitek ze šlajsny je neopakovatelný. Dále řeka mírně teče a po několika desítkách metrů se přiblíží k dalšímu jezu/stupni, který se sjíždí vlevo.
Vpravo pod jezem jsou zdi Okuly Nýrsko a cca po 300 m se tvoří přes celou řeku válec (je u něho lávka). Na konci zdi vpravo je silniční most a za ním klidná hladina řeky na náměstí v Nýrsku. Uprostřed náměstí je jez zvaný Železný. Ne podle sportovce a známého reprezentanta, ale podle materiálu. Tento jez se skáče druhou mezerou odprava. Je vždy dobré si ho prohlédnout.
Za tímto vysokým jezem teče říčka poklidně s pár vlnkami zbytkem městečka přímo za jeho městským úřadem. Připravuje se na jez zvaný Bokovka v Bystřici. Ten získal své jméno ještě za dob dlouhých kánoí, kdy byl jetelný pouze bokem. Dnešní krátké plasťáky to ale střihnou rovně. Jez je možno sjíždět v celé šíři, pokud je otevřen. Několikrát ho z technických důvodů nebylo možné sjíždět. Majitelé projevili pochopení pro „mokrou partu“ a všichni věříme, že jez půjde sjíždět při závodech ČPV vždy.
Za jezem se řeka stáčí vpravo, opustí vesničku a přitéká do lesa. V lese je asi po 500 m pozvolný jez, který se při dostatečném stavu vody dá jet v celé své šíři. Přesto bych doporučoval jet jej uprostřed, protože pod ním se někdy objeví větvičky a jiné věci, jež přináší řeka. Za jezem je zrádný stupínek mezi poli a lesem, který je cca 300 m od lesního jezu. Už pár vodáků ho podcenilo a… už se koupali.
To se už řeka blíží k cíli ČPV Úhlava. Za stupínkem vytéká opět mezi pastviny. Zleva přibere po 400 m Chodskou Úhlavu. Na soutoku těchto říček je velmi hezké rozhraní a můžete si tam opět zkoušet mnoho dovedností. Pak se řeka rozběhne lehkými vlnkami k mostu za Úborskem, kde je pravidelně cíl. Vystupuje se hned za mostem na pravý břeh, tam je i silnice. Po závodě se můžete zastavit u bufetu Čádíků na doplnění tekutin. Závodníci mají vždy občerstvení zdarma.
Doprava: do Nýrska a pak dále na Milence. Za obcí Milence je sjezd doprava pod vodní nádrž. Vždy ji označujeme samostatnými ukazateli.