Při vyslovení jména řeky Radbuzy se většině mých kamarádů automaticky vybaví ještě řeky Úhlava, Úslava a Mže, které jsou zdrojnicemi pro daleko známější Berounku. Všechny tyto řeky jsou si charakterem poměrně podobné (obtížnost, průtok), a tak proč se na jednu z nich na jeden den nevydat?
Informace o řece
Mapa oblasti
Mapa oblasti
Popis toku
Radbuza je sjízdná, když vodočet ve Staňkově ukazuje nejméně 30 cm. My jeli za stavu 38 cm a vody bylo akorát, ale určitě bych si jí dokázal představit i o něco víc. Výhodou je, že tento úsek je sjízdný téměř celoročně, a tak pokud se vám chce na vodu a odrazuje vás masy lidí obležená (např.) Sázava, je toto rozhodně vhodná alternativa.
Pro toho, kdo nevlastní v autě navigaci, je nejlepší sjet z dálnice D5 na exitu 80, po několika kilometrech odbočit na Dobřany po silnici č. 180 a po dalších asi 10 km dojedeme do Chotěšova, kde najdeme řeku po naší levé straně. K nástupnímu místu, tj, silničnímu mostu přes Radbuzu, je nutno z hlavní silnice (č. 180) odbočit vlevo směrem na Mantov už na začátku Chotěšova.
U mostku přes Radbuzu je travnatý plac, kde je možné zaparkovat a pokud by bylo potřeba, asi 300 m směrem zpět k centru (v ulici Luční) najdeme obchod s potravinami (takovou večerku), který je otevřen i o víkendu.
Charakter řeky není nutno obsáhle popisovat, jedná se o klasickou menší říčku obtížnosti ZW. Po vyplutí máme před sebou tři kilometry plavby, kdy řeka lehce meandruje a občas i zrychlí, což vodáka příjemně překvapí. Podplujeme mostek nedaleko obce Vstiš a zhruba odtud začíná vzdutí jezu ve Vodním Újezdu, kam je to ještě kilometr a půl. Poprvé připlouváme do civilizace, a už je před námi zmiňovaný jez. Za větší vody by mohl být sjízdný, za našeho vodního stavu a situace, kdy si náhon bere většinu vody, bez problémů přeneseme lodě po pravém břehu. Opět podplujeme lávku a už opouštíme Vodní Újezd vstříc přírodě a klidu, který na řece panuje.
Řeka je dále ještě línější než v okolí Chotěšova. Po následující dva kilometry nás opět čeká jez, či spíše kamenitý stupeň, který kdysi jezem byl. Po prohlédnutí je sjízdný, a tak pokračujeme dále meandry k dalšímu jezu, tentokrát funkčnímu, který je asi metr vysoký a také bezpečně sjízdný. Po chvíli uvidíme silniční most (už zmíněné silnice č. 180) a vzápětí se nám naskytne pohled na historický most, který dnes slouží cyklistům a pěším, na jehož levé straně ukončíme plavbu. Po asi dva metry široké asfaltové cestě (která není primárně určená automobilům, ale zákaz tu není) můžete z hlavní silnice dojet asi po 300 m až ke břehům Radbuzy.
V okolí stojí za návštěvu Chotěšov, kde leží klášter, viditelný už při příjezdu směrem od Dobřan, a pak také Dobřany s upraveným náměstím a restaurací včetně minipivovaru s názvem Modrá hvězda.