Otava je šumavská řeka, která vzniká soutokem Vydry a Křemelné u Čeňkovy pily a končí u Zvíkovského podhradí, kde se vlévá do Vltavy. Délka celého toku činí 112 km a potkáte zde nejednu zajímavost.
Informace o řece
Mapa oblasti
Mapa oblasti
Popis toku
Pro vodáky je Otava velmi přívětivá řeka. Na své si tu přijdou jak zkušení vodáci, tak i začátečníci. Některé úseky řeky jsou sjízdné jen při dostatku vody v jarních měsících, většina je ale sjízdná po celou sezónu.
Divoká horní Otava
Horní část Otavy, úsek z Čeňkovy pily do Sušice, je ten, který je určen vodákům zkušeným. Pokud se vám poštěstí a tající sníh ze Šumavy nebo vytrvalý déšť zajistí dostatek vody, můžete na řeku nasednout hned pod soutokem Vydry a Křemelné a užít si opravdu divokou vodu. Z Čeňkovy pily do Radešova se jedná o kontinuální peřejnatou řeku obtížnosti až WW III a dá se splout jen na raftech, nafukovacích kánoích či kajaku. Úsek Čeňkova Pila – Rejštejn podléhá regulaci ze strany NP Šumava, lze splouvat od 15.3.-30.10. každý den, výška hladiny a druh plavidel není omezen, jen je zakázáno vystupovat na levý břeh.
Z Radešova do Sušice už lze plout i na plastových kánoích, obtížnost se tu snižuje na WW I, jedná se o velmi krásný úsek, ale stále je potřeba mít na paměti, že voda je rychlá a koryto řeky kamenité. Tento úsek se dá splout i v sezóně, ovšem je zde podmínka minimálního vodního stavu a to minimálně 50 cm na vodočtu v Sušici. Kvůli již zmíněným kamenům se však doporučuje 55 cm a více.
Otava pro všechny
Pokud jste vodák turista a chcete poznat i okolí řeky, doporučujeme vyhradit si na Otavu minimálně týden.
Nejčastějším nástupním místem je Sušice. Jelikož jsou ve městě některé jezy nesjízdné a je zde elektrárna, pod kterou řeka nemá dostatečný průtok, začíná se s plavbou na konci města nedaleko vlakového nádraží, u jezu Malá Chmelná. Zde mají základny téměř všechny půjčovny lodí, které na řece potkáte.
První větší zastávkou je státní hrad Rabí, na který máte krásný výhled přímo z řeky a dojít k němu není vůbec složité. Od břehu, kde můžete nechat lodě, je to k hradu necelý kilometr. Navštívit zde můžete čtyři prohlídkové okruhy a ve městě jsou i hospůdky a další možnosti občerstvení. Na úseku Sušice – Horažďovice jsou pouze dva jezy a nejsou nijak nebezpečné.
Dalším místem po proudu, které stojí za návštěvu, je hora Prácheň se stejnojmennou zříceninou hradu. Tato hora se nachází v blízkosti města Horažďovice, které je výstupním místem pro vodáky, kteří se rozhodnou strávit na Otavě jeden den. Pokud mezi ně nepatříte a rozhodnete se plout dál, čeká na vás plavba přes Střelské Hoštice, kde můžete zajít do Muzea řeky Otavy a voroplavby. Při plavbě pod Horažďovice vás čeká několik jezů, pozor si musíte dát na jezu Mrskoš, který je nesjízdný(!) a je zde obtížné přenášení. Za zvýšené hladiny je potřeba dbát větší opatrnosti na splavu Svaté Pole, kde vzniká při větším průtoku nebezpečný válec.
Přibližně po 37 km od Sušice se dostáváte do Strakonic, města, kde se do Otavy vlévá řeka Volyňka. Na břehu řeky zde stojí dominanta města, Strakonický hrad s vyhlídkovou věží Rumpál. Pro milovníky piva je zde měšťanský pivovar, s příznačným názvem – Dudák. Pivovar nabízí komentované prohlídky. Město je též cílem pro vodáky, kteří plují po řece dva či tři dny. Plavba ve Strakonicích obvykle končí nad Pětikolským jezem, který je nesjízdný a musí se přenášet.
Pokud si chceme užít řeku celou, vyrážíme ze Strakonic dále po proudu, směrem na Štěkeň a Čejetice až k soutoku Otavy a Blanice, k obci Putim, která se proslavila díky dobrému vojáku Švejkovi. Putim je také posledním místem s občerstvením před hlavním cílem, a to doplutím to města Písek, kde většina vodáků svůj výlet končí.
Pokud se rozhodnete plout dál a užít si město, kde je nejstarší kamenný most v Čechách můžete, a půjčovny si pro lodě přijedou do vesnice Vrcovice. Dál už plují jen opravdoví vodáčtí nadšenci.
Co říci závěrem? Otava je řeka, která si Vás svou průzračností a rozmanitostí určitě získá. Můžete si tu užít divokou vodu i poklidné úseky a potkáte zde nejednu historickou zajímavost. Pro turisty je přívětivá dostačujícím množství kiosků s občerstvením a kempů, není zde narváno jako např. na Vltavě, ale zároveň se nestane, že byste si po cestě neřekli ani jedno „Ahoooj!“ s jinými vodáky. Velkou výhodou řeky je i její dostupnost. Po celém toku je dobře dostupná vlakem či autobusem a tak nemusíte řešit, kde a jak nechat auta.
Doporučené úseky plavby
Jednodenní
Sušice – Horažďovice
Strakonice – Čejetice
Dvoudenní
Sušice – Katovice / Strakonice (přespání Horažďovice / Střelské Hoštice)
Strakonice – Písek (přespání Štěkeň / Čejetice)
Jezy, na které si dát pozor
Mrskoš – Horažďovice, ř. km 72,4 – vysoký jez, nutné přenášení vlevo
Svaté Pole – pod Horažďovicemi, ř. km 70,8 – za vyšší hladiny nebezpečný válec
Pětikolský – Strakonice, ř. km 54,8 – vysoký jez, nutné přenášení vlevo
Na Křemelce – Strakonice, ř. km 53,9 – splavný, ale jen vlevo vodáckou propustí
U Nového mostu – Písek, ř. km 25,15 – jez přímo pod mostem, obtížné přenášení přes silnici
S aktualizací průvodce nám pravidelně pomáhá vodácká půjčovna Lodní servis Strakonice.