Mumlava – čistokrevná creekovačka

Mumlava – čistokrevná creekovačka

Mumlava je horská říčka pramenící v Krkonoších v 1360 m n. m. Po většinu své cesty se ubírá západním směrem, až ke svému soutoku s Jizerou. Nad Harrachovem teče údolím s velikým spádem přes přírodní plotny a vodopády. Úsek nad Harrachovem by byl vodácky velmi zajímavý, ale bohužel je v první zóně národního parku a navíc ještě v ochranném pásmu vodního zdroje, což hovoří za vše.

Informace o řece

Země
Česká republika
Kraj
Liberecký kraj
Název řeky
Mumlava
Délka plavby
1 hodina
Délka úseku v km
4
Obtížnost
WW III, WW IV, WW V
Sjízdné
na jaře a po deštích
Název vodočtu
Janov-Harrachov
Nízká voda
7 m³/s
Střední voda
12 m³/s
Vysoká voda
15 m³/s
Úsek
Harrachov – soutok s Jizerou
Nebezpečné jezy

Mapa oblasti

Mapa oblasti

Popis toku

Zajímavý úsek, kde se můžeme svézt, tak začíná až v Harrachově. Pod Harrachovem si poté Mumlavu můžeme ještě rozdělit na dva úseky. Na první nasedáme přímo pod skokanskými můstky v Harrachově. Je dlouhý 2,3 km a řeka tu má charakter horského potoka s velkým spádem, jehož obtížnost však nepřesahuje WW III. Vše se tu dá jet na oči. První úsek končí u Černého mostu, kde se dá plynule pokračovat úsekem druhým. Pokud by měl někdo na prvním úseku problémy, ať rozhodně vysedne u Černého mostu a dále nepokračuje.

Podkova pravou cestou. / F: David "Vory" Sodomka
Podkova pravou cestou. / F: David „Vory“ Sodomka

Druhý úsek je totiž o dost obtížnější. Od mostu máme zhruba 300 metrů trojkové vody na rozehřátí a pak už přichází nejobtížnější místo celé řeky, stupeň Podkova a bezprostředně následující slajdy. Tady je rozhodně dobré zastavit, prohlédnout a odjistit, případně přenést. Zejména za vyšších vodních stavů se pdo slajdy tvoří hodně hladové válce. Podkova se jezdí za menší vody zprava doleva po malé skluzavce (věřím, že pokud jste se sem vydali, tak rozhodně poznáte kudy). Je tu však nebezpečí úrazu o masivní žulový blok vlevo při dopadu. Za větší vody (asi od 9 m3/s) se otevírá ještě cesta zleva skokem na žulový blok, kde to chce stoprocentní boof. Ihned za podkovou jsou dva již zmíněné skalní prahy s nebezpečnými válci. Pokud si nevěříte, tak určitě odjistěte.

Levá cesta na podkově. / F: Michal Wagner
Levá cesta na podkově. / F: Michal Wagner

Dalších 300 m plujeme až k jezu peřejemi WW IV, které by neměly dělat větší problémy. Jez prohlédneme z pravé strany, po které se i obnáší. Splutí jezu je možné v levé části, ale je třeba si dobře nakoukat místo dopadu, protože pod většinou jezu jsou velké balvany a mít stoprocentní boof.

Slajdy pod Podkovou mají hladové válce už za střední vody. / F: David "Vory" Sodomka
Slajdy pod Podkovou mají hladové válce už za střední vody. / F: David „Vory“ Sodomka

Bezprostředně pod jezem následuje zablokovaný úsek dlouhý asi 300 m, kde musíme prokličkovat mezi spoustou kamenů a hrozí tu zaklínění. Obtížnost tu může být v závislosti na vodě až WW V. Kdo se necítí, může si to nejdřív prohlédnout z pravého břehu.

Na jezu je třeba stoprocentní boof a trefit část vývařiště bez balvanů. / F: Snížák
Na jezu je třeba stoprocentní boof a trefit část vývařiště bez balvanů. / F: Snížák

Po této pasáži už se řeka trochu zklidní. Obtížnost je však stále WW IV a neklesá až k soutoku s Jizerou. Stále nás čekají různé prahy a peřeje. Po podjetí silničního mostu můžeme vysednout u čerpací stanice Na Mýtě a nebo pokračovat po Jizeře dále, například do Vilémova, kde se ještě svezeme na krásné vodě.

Mumlava bývá sjízdná při jarním tání sněhu nebo když hodně prší. Při 12 m³/s už je to hodně veselá a zábavná jízda a s dále rostoucí vodou se obtížnost a tah vody rychle zvyšuje. Horní hranici je asi nejlépe posoudit podle vlastních možností na místě – řeka teče podél silnice a stěžejní místa jsou dobře vidět. Ostatně podívat se do vody při příjezdu neuškodí asi nikdy, kdyby se náhodou v korytě vyskytovaly nějaké stromy nebo podobná nebezpečí.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: