Jak proplout Prahu aneb hlavní město jinak

Jak proplout Prahu aneb hlavní město jinak

Praha je velká a pokud ji chcete po vodě projet celou, napádlujete asi 30 km, což už není běžná turistická vyjížďka, ale spíš dlouhý den na vodě. Nebo se dá tato akce naplánovat jako víkendovka. Samozřejmě je zde i možnost zkrácená – pouze samotný průjezd užšího centra Prahy, ale vězte, že je to trochu škoda a ošidili byste se o dost zajímavá místa.

Informace o řece

Země
Česká republika
Kraj
Hlavní město Praha
Název řeky
Vltava
Délka plavby
1 den
Délka úseku v km
28
Obtížnost
ZW
Sjízdné
celoročně
Název vodočtu
Malá Chuhle
Střední voda
90 cm
Vysoká voda
145 cm
Úsek
Praha Zbraslav – Roztoky

Mapa oblasti

Mapa oblasti

Popis toku

Abychom projeli Prahu skutečně celou, začínáme na Zbraslavi, jen kousek pod hranicí katastrálního území Praha, kde se dá vhodných míst k nasednutí najít hned několik a lze tu i dobře zaparkovat auta v případě, že nemáte zajištěnou dopravu.

Pohled proti proudu Berounky.
Pohled proti proudu Berounky, která se do Vltavy vlévá na jižním okraji Prahy.

Brzy po vyplutí proplouváme pod obřím betonovým mostem silnice D0 a neznat to tu, ani bychom pořádně netušili, že jen kousek od nás na levém břehu se nachází obří silniční křižovatka. Po chvíli se k Vltavě zleva přidává Berounka a na pravém břehu se nachází Přírodní park Komořanské a modřanské tůně, kde se daří bobrům, což dokazuje několik typicky ohlodaných stromů.

Párkrát zabereme pádly a už je před námi jakási vstupní brána do samotné Prahy – jez Modřany. Ten lze v levé části překonat retardérkou. Před splutím doporučujeme prohlédnutí. Samotné splutí je vcelku pohodové, jen nahoře je potřeba loď správně navést na střed propusti.

Proplutí jezu v Modřanech je možné retardérkou. / F: Jan Hocek
Proplutí jezu v Modřanech je možné retardérkou. / F: Jan Hocek

Pod jezem nás čeká chvíle méně záživné plavby, ale netrvá dlouho. Brzy už se před lodí objeví Branický most, lidově zvaný most Inteligence, a město kolem nás pomalu začíná růst. Před Branickým mostem vpravo je Vodácká Krčma u Sváry v loděnici Konstruktivy Praha a je tady možné alternativní nasedání, když nechcete jet ze Zbraslavi.

Za Branickým mostem můžete pomalu začít obdivovat skalní stěny na levém břehu – Barrandov, a řeka se tu poprvé rozdělí do dvou ramen. Je jedno, které si pro plavbu vyberete. Počítejte ale s tím, že se dostáváte do míst, kde jsou časté vodácké loděnice, takže určitě potkáte veslice, rychlostní nebo sjezdové kajaky a třeba i paddleboardy nebo hráče kanoepola.

Vyplatí se rozumět plavebním značkám.
Vyplatí se rozumět plavebním značkám.

Pak už je tu Barrandovský most, od kterého to není daleko k jasně žlutou barvou zářící loděnici Dukla Praha a naproti ležící loděnici KVS Praha. Hned pod ní jsou také známé Žluté lázně. V těchto místech se Vltava opět dělí a sice na tři části. Po levé straně budete mít ostrov Císařská louka a na pravé straně potom Veslařský ostrov. My pokračujeme středem.

Řeka se stáčí mírně doleva a vy už zdálky vidíte předzvěst toho hlavního, kvůli čemu jste sem přijeli. Na obzoru se tyčí panorama Vyšehradu a z lodní paluby kromě samotné baziliky vidíte i celou skálu čnící přímo z vodní hladiny, Vyšehradský tunel a malou zříceninu Libušina lázeň. Historická Praha začíná!

Pod Vyšehradem. / F: Jan Hocek
Pod Vyšehradem. / F: Jan Hocek

Kousek pod Vyšehradem se dostáváte mezi náplavky na obou březích a přehlídka památek se rozjíždí naplno. Člověk neví, kam se dívat dřív. Vyplatí se dát si čas a pořádně se pokochat. Zároveň je ale třeba sledovat provoz na vodě, protože se tu určitě nebudete pohybovat zdaleka sami. Určitě se hodí rozumět plavením značkám, aby se člověk někam nepřimotal.

V rychlém sledu přicházejí mosty – vyšehradský železniční, Palackého a Jiráskův a za nimi jez zvaný Šítkovský. Než se jej rozhodnete překonat, doporučujeme se ještě chvíli pokochat – vlevo máte Malostranskou vodárnu, v dálce je vidět Pražský hrad a vpravo třeba Mánes nebo Tančící dům.

Splutí Šítkovského jez u levého břehu. / F: Jan Hocek
Splutí Šítkovského jez u levého břehu. / F: Jan Hocek

Překonání Šítkovského jezu „po vodácku“ je možné při levém břehu. Dá se tu přistát nad korunou jezu, vystoupit na malý chodníček (při rozumném vodním stavu) a prohlédnout si jez, který tudy lze i přenést. My máme dobrou vodu, takže jez kousek od břehu sešoupneme.

Pod jezem paráda pokračuje a vy se navíc nacházíte ve spleti ostrovů. Vlevo máte Dětský ostrov, po pravé straně je Slovanský ostrov neboli Žofín a před vámi je Střelecký ostrov překlenutý mostem Legií. Poslední jmenovaný ostrov objeďte z jaké strany je vám milé. Když pojedete zprava, pokocháte se mimo jiné budovou Národního divadla, když zleva, můžete obdivovat třeba sousoší Vltavy.

Panorama Prahy jako na dlani. / F: Jan Hocek
Panorama Prahy jako na dlani. / F: Jan Hocek

Pak už je tu Staroměstský jez. Ten poznáte podle obří židle stojící na zdi přímo v úrovni jezu. Kdo by se jezu raději vyhnul, může využít schodů u Sousoší Vltavy a přenést lodě do kanálu pod plavební komorou (pozor na velké lodě). My vystoupili nad jezem na zeď vlevo (je to trochu náročnější manévr) a jez potom u levé strany spluli.

Jez máme za sebou a ejhle, přímo před námi je nějaký povědomý most. No jasně, vždyť to je přece Karlův most! Opět tedy obrovská kochačka, mávání pěším na mostě a nezbytné focení.

Kousek za Karlovým mostem je dobré si udělat malou odbočku a vypádlovat proti proudu Čertovky k mlýnskému kolu Velkopřevorského mlýna. Je to opravu pěkný zážitek.

Mlýnské kolo Velkopřevorského mlýna na Čertovce. / F: Jan Hocek
Mlýnské kolo Velkopřevorského mlýna na Čertovce. / F: Jan Hocek

Po návštěvě Čertovky pokračuje přehlídka nejrůznějších památek a významných budov, přicházejí mosty Mánesův, Čechův a Štefánikův (na všech je také co obdivovat) a pak už je tu další jez – Helmovský. Na ten si dejte pozor, protože je kolmý, vysoký a nebezpečný. My u tohoto jezu volíme přenášení skrz dlouhou uzavřenou vorovou propust, ale je možné jez obnést i přes ostrov Štvanice nebo si domluvit proplutí plavební komorou. Na doplnění ještě uvádím, že z druhé strany ostrova Štvanice je slalomový kanál a surfovací vlna. Ať si vyberete jakoukoliv cestu, brzy podplujete Hlávkův most a Negrelliho viadukt a Štvanickou lávku a najednou se stará Praha promění v moderní skleněné výškové stavby trčící z levého břehu – to jsou Holešovice.

Po nějaké době podplujete Libeňský most a pak bude potřeba opřít se do pádel, abyste dosáhli železničního mostu v Holešovicích, před kterým je možné udělat si ještě odbočku doprava mezi hausbóty parkující v zátoce ukryté za Maninským ostrovem. Brzy přichází most Barikádníků a pak už je na obzoru moderní Trojský most. Po památkami nabitém centru vám tato část plavby asi bude připadat trochu nudná, ale třeba na svahy Přírodního parku Drahaň-Troja na pravém břehu se dá taky koukat.

Helmovský jez jsem přenesli suchou propustí u levého břehu.
Helmovský jez jsem přenesli suchou propustí u levého břehu.

No a jsme v Troji, kde je třeba překonat zdejší jez a slalomový kanál. To lze buď po pravém břehu, kde je pro přistání pěkné dřevěné molo, nebo můžete vplout do kanálu pro parníky vlevo od jezu, po chvíli vytáhnout lodě na Císařský ostrov, přenést je pod jez a nakonec slalomového kanálu doplout živým proudem Vltavy.

Po vyplutí z konce Trojského kanálu nás proud brzy popoveze přes trojskou peřej až na úroveň ZOO. Odtud už je to plavba po klidné hladině. Praha se ze břehů rychle vytrácí a během chvíle jsme v hezké přírodě. Okolo řeky je pořád co sledovat. Skal potkáte nepočítaně, Vltava zde teče skutečným kaňonem. Pomalu pádlujte (jinak se totiž moc neposunete) a sledujte tu krásu.

Pod Prahou už jsme zase v přírodě. / F: Jan Hocek
Pod Prahou už jsme zase v přírodě. / F: Jan Hocek

Zakončit plavbu je možné na mnoha místech, protože civilizace je stále na dosah. Vltava se udrží v kaňonu až k Řeži, ale v tu dobu už je nutné překonat dva jezy, které se ne úplně příjemně přenáší, nebo se musí proplout zdymadlem. Plout se samozřejmě dá až do Mělníka, Děčína, Drážďan, moře… Ale to už je delší program než na den či dva.

Dobrá rada na závěr

Pokud vyrazíte na Vltavu přes Prahu, je dobré pamatovat na to, že tady vládne čilý lodní provoz. Okolo řeky je mnoho loděnic, takže potkáte kajakáře, kanoisty a veslaře. S těmi nebývá vyhnutí problém. Potkat ale můžete i motorové lodě a parníky a tady už je třeba mít se na pozoru. Člověk by si měl nastudovat pravidla pohybu (i pohyb po řece má pravidla!) a platné plavební značky. V centru Prahy také platí zákaz plutí pro paddleboardy! Pokud se rozhodnete využít na jezech plavebních komor, je dobré se dopředu informovat přímo na příslušných zdymadlech. Kontakt na ně najdete třeba na webu Povodí Vltavy.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: