Náš oddíl ŘEKA klub pro vodní sporty z.s. byl i letos pověřen Českým svazem kanoistů pořádáním závodu ČPV na řece Sázavě. Závod jsme pořádali 14. 5. 2016 a byl to již 60. ročník.
Závody od roku 1977 pořádá náš oddíl, byť se v průběhu let měnilo jeho jméno. Já i všichni funkcionáři se v různých funkcích podílíme na přípravě závodů posledních dvacet let.
Stavba trati
Výklad trati
Nastala sobota ráno, vylezlo sluníčko a vhledem k tomu, že tu a tam sprchlo, vodní stav se ustálil mezi 65-66 cm, což je sice méně než optimum pro závody, ale stav vody byl lepší než vloni. Přihlásilo se nám 210 závodních lodí, tento počet představuje lepší průměr. Po skončení registrace se všichni závodníci zúčastnili výkladu tratě, včetně upozornění na nebezpečná místa. Hned po výkladu trati následovalo losování hodnotných cen, za které všem sponzorům ještě jednou děkuji. V 10:30 začal start za pomoci nového startovacího zařízení, které jsme pořídili za přispění Českého svazu kanoistů.
Telefonát z Brejlova
Ve 12:20 jsme odstartovali posledního závodníka a začali jsme uklízet prostor startu. Najednou ve 12:41 telefonát od rozhodčí z Brejlova, která říkala, že se tam topí člověk a že mají vlivem špatného signálu problém v komunikaci na lince tísňového volání. Jeden člověk okamžitě začal volat na záchranku a vysvětloval, kde se nalézá jez Brejlov a co se tam stalo. My ostatní jsme vyrazili na Brejlov.
Vytažená loď s volně loženými vestami
Až v tento okamžik jsem si všiml, že jez i okolí je plné nejenom závodníků, kteří všichni pomáhali se záchrannými pracemi, ale i loděmi z půjčoven, které tam spíše překážely a jejich posádky nečinně přihlížely.
Rád bych poděkoval všem závodníkům, rozhodčím i ostatním, kteří se snažili zachránit liský život a vyslovil jim svůj velký obdiv.
Poté jsem nechal vyklidit prostor jezu, k poškozené posádce se nikdo nehlásil. Jeden z rozhodčích spolu s hlavním rozhodčím přivezli z pravého břehu sud s osobními věcmi obou nešťastníků, který byl cca 100m pod jezem a předali jej policii. Poté jsem začal zjišťovat, jak k celé situaci došlo a kdo je posádka lodě.
Kde se vzali?
Posádku lodě tvořili dva členové programu Erasmus, kteří seděli na lodi poprvé.
Chtěl bych na tomto místě apelovat na všechny, že i za malé vody je Sázava v úseku Týnec-Pikovice tekoucí vodou a nelze, aby ji jeli na jedné lodi dva lidé, kteří nemají zkušenosti s ovládáním lodě, ani se čtením vody a už vůbec nedovedou odhadnout, kam voda loď táhne.
V osudný okamžik najely do bývalého náhonu dvě lodě. Posádka jedné z nich strhla bránu číslo 5 a druhá, která jela těsně podél pravého břehu, se otočila špičkou proti proudu a namotala se na pilíř.
Tato loď patřila do skupiny cca 25 lodí. Nevím kolik bylo průvodcovských lodí, ale já sám bych byl schopen bezpečně hlídat maximálně 5 lodí a pokud by to byly lodě, které neumí plnit zadané pokyny, tak max. 3 lodě. Jak je možné že nikdo nezjistil, že mu chybí kamarádi? A pokud zjistil, proč nic nedělal?
Trať nebyla nebezpečná!
Na různých diskuzích na webu jsme obviňováni, že jsme postavili branky do těžkého místa.
Na jednom z brankovišť
Na jednom z brankovišť
V tento okamžik neznám výsledek pitvy, ale helma s vestou by utonulému při nárazu určitě neublížily, domnívám se, že helma by mu pomohla (vzhledem k poranění hlavy).
Prosím všechny, kdo čtete tento článek, abyste si uvědomili, že trať závodu má být podle pravidel peřejnatá, rychle tekoucí voda, která obsahuje rozmanité přírodní překážky a obtížnost má odpovídat významu závodu. Dále každý závodník podepisuje, že jede na vlatní nebezpečí a musí být vybaven vestou, helmou a mít loď vybavenou proti potopení. Je jeho povinností se na výkladu trati seznámit s tratí a jejím nebezpečím. Toto všichni závodníci splňují, a proto jsme taky nikdy se závodníky neměli nikde problémy. Je pravda, že jsme z tohoto pilíře už párkrát tahali lodě, a to i mimo termín závodů, ale nikdy to nebyli závodníci. Proto prosím všechny bez zkušeností a patřičného vybavení, aby se nesnažili najíždět místa s brankami a projíždet je. To platí nejen na Sázavě, ale i na ostatních řekách a potocích. Najděte si co nejjednodušší průjezd, a když si nejste jisti, tak loď raději přeneste a přitom pozorujte, jak jedou ostatní a co voda s jejich lodí dělá.
Co říci závěrem?
1. Doufám, že článek s touto tematikou píšu naposledy
2. Ještě jednou moc děkuji všem, kdo se podíleli na záchraně.
3. Příští rok označím toto místo lebkou a nápisem „jen pro závodníky“.
4. Toto brankoviště bude ve výsledcích závodu zrušeno.
Tomáš Antonín
ředitel závodu
Jeste jednou se zeptam,snad se mi dostane nejake kloudne odpovedi..Toto misto bylo jiz nekolikrat dejistem tragicke udalosti-nejen,ze lod se muze namotat na pilir,ale pod hladinou jsou (nebo alespon byvaly) kovove vzpery,ktere mohou lod osklive prorvat.Loni a predloni bylo toto misto oznaceno paskou pro zakaz vstupu,cervenymi faborky a rovnez na ne upozornovali v pujcovnach.Proc letos nic takoveho nebylo??Kdyz jste trat staveli,vedeli jste o tomto potencionalnim nebezpeci?
Rozhodne nezpochybnuji,ze tito lide,kteri nemeli s vodou zadne zkusenosti,na tomro useku bez instruktora nemeli co pohledavat.Je to nestastna udalost, ke ktere muze dojit kdekoli,ale prekvapuje me,ze se to opet stalo v miste,ktere ke tomto uz tak nejak proflakle..
Ahoj Lucie
v půjčovně Bisport byli na toto nebezpečí upozorněni. navíc na jezech na Sázavě jsou info cedule o následujích jezech. Na tomto místě došlo skutečně již před tím k jednnomu utonutí, ze stejné příčiny. Banner půjčovny, upozorňující na nebezpečí jezu někdo dávno před akcí sroloval. Nicméně, nemáš pravdu v tom , že tito lidé neměli instruktora. Byli součástí organizovaného výletu vysoké školy, půjčili si vybavení v Bisportu, dostalo se jim poučení mimo jiné i o nebezpečí na jezech, byl jim nabídnut kvalifikovaný doprovod. Organizátoři výletu ale doprovod odmítli s tím , že mají vlastní.
O tom , do jaké míry byl doprovod kvalifikován značí i to, že od Brejlova odjeli, aniž zjistili, že prostě nemají loď. Ta neštastná událost byla důsledkem řady menších chyb ještě před tím , nežli se ta deblovka převrhla.
1/ podle mne na 20-25 lodí tříčlenný doprovod je zoufale málo
2/ jsem li upozorněn na nebzepčné místo, tak právě v tom místě mám oči i vzadu
3/ v případě takového umění, jako předvedly ty posádky, je buď nepustím dolů a honím je na oleji, anebo je přinutím k tomu, že budou mít jak vestu tak helmu na sobě.
4/ ty co neuposlechnou bez pardonu vysadím na břeh.
Nechtěl bych být v kůži pořadatelů výletu. Budou mít co vysvětlovat policii.
Pořadetalé se pro příští rok poučili a dají zam ceduli.
Prosím, přestaňme se snažit udělat svět sterilní a gumový, život prostě není bezpečný a nikdy nebude.
ešus
Ahoj Lucie
v půjčovně Bisport byli na toto nebezpečí upozorněni. navíc na jezech na Sázavě jsou info cedule o následujích jezech. Na tomto místě došlo skutečně již před tím k jednnomu utonutí, ze stejné příčiny. Banner půjčovny, upozorňující na nebezpečí jezu někdo dávno před akcí sroloval. Nicméně, nemáš pravdu v tom , že tito lidé neměli instruktora. Byli součástí organizovaného výletu vysoké školy, půjčili si vybavení v Bisportu, dostalo se jim poučení mimo jiné i o nebezpečí na jezech, byl jim nabídnut kvalifikovaný doprovod. Organizátoři výletu ale doprovod odmítli s tím , že mají vlastní.
O tom , do jaké míry byl doprovod kvalifikován značí i to, že od Brejlova odjeli, aniž zjistili, že prostě nemají loď. Ta neštastná událost byla důsledkem řady menších chyb ještě před tím , nežli se ta deblovka převrhla.
1/ podle mne na 20-25 lodí tříčlenný doprovod je zoufale málo
2/ jsem li upozorněn na nebzepčné místo, tak právě v tom místě mám oči i vzadu
3/ v případě takového umění, jako předvedly ty posádky, je buď nepustím dolů a honím je na oleji, anebo je přinutím k tomu, že budou mít jak vestu tak helmu na sobě.
4/ ty co neuposlechnou bez pardonu vysadím na břeh.
Nechtěl bych být v kůži pořadatelů výletu. Budou mít co vysvětlovat policii.
Pořadetalé se pro příští rok poučili a dají zam ceduli.
Prosím, přestaňme se snažit udělat svět sterilní a gumový, život prostě není bezpečný a nikdy nebude.
ešus