Turistická drop-stitch kánoe AQUA MARINA TOMAHAWK AIR-C model 2024

Turistická drop-stitch kánoe AQUA MARINA TOMAHAWK AIR-C model 2024

Po mnoha dobrých zkušenostech s nafukovacími loděmi vyrobenými kompletně z materiálu drop-stitch jsem se nemohl dočkat, až se projedu na trojmístné kánoi Tomahawk. Pojďte se podívat, co je tahle loď zač a jak se nám na vodě osvědčila.

Dodává: Pádlujte.cz, www.padlujte.cz
Testovali: Petr a Marie Snížkovi

Údaje výrobce:
Materiál: PCV drop-stitch
Délka: 487 cm
Šířka: 88 cm
Hmotnost: 24,7 kg
Nosnost: až 260 kg
Počet nafukovacích komor: 3+1
Max. tlak: 10 PSI
Výbava: dřevěné sedačky, odnímatelné flosny
Infocena: 25 000 Kč

Jako obvykle začínáme tím, co všechno vlastně člověk koupí této kánoe získá. Poměrně objemný transportní vak obsahuje pumpu s manometrem, samotnou loď, ke které náleží dvě dřevěné sedačky a prostřední sedačka tvořená nafukovacím kvádrem a nechybí dvojice směrových ploutví z tvrdého plastu.

Kánoe v transportním vaku.
Kánoe v transportním vaku.

Konstrukce

Kánoe je tvořena třemi hlavními segmenty z materiálu drop-stitch, které se foukají na vysoký tlak 10 PSI. Jedná se o ploché dno a dvojici plochých bortů. Dále jsou v lodi ještě dva malinké nafukovací prvky, které jsou umístěny v přední a zadní špici a mají za úkol tyto části lodi vyztužovat. Tyto výztuhy se nenafukují klasickými push-push ventily, jako je tomu u segmentů z drop-stitche, ale na gumové ventilky se zátkou. Nedokážu posoudit, jak velký význam tyto dvě malé nafukovací výztuhy mají, protože během testování se nám několikrát stalo, že jsme na jejich nafouknutí zapomněli a žádný rozdíl v jízdních vlastnostech jsme nepozorovali.

Celkový pohled na kánoi od přídě.
Celkový pohled na kánoi od přídě.

Tvar kánoe tvoří tři již zmíněné desky, které jsou seskládané do tvaru „maňásek“. Výhodou drop-stitch materiálu je jeho vysoká tuhost a také výrazně nižší tloušťka, než je tomu u klasických nafukovacích komor tvaru válce – borty i dno mají tloušťku 7 cm. To poskytuje při jízdě hned několik výhod. Jednak se díky tuhosti materiálu loď téměř nekroutí (ani ve vlnách). Za druhé může člověk využívat správnou techniku pádlování (dřík pádla rovnoběžně s tělem), což je dáno zmíněnou malou tloušťkou bortů a zejména pro zkušenější jezdce je to velice příjemné. U Tomahawka je navíc pádlování pohodlné i proto, že kánoe nemá velké „břicho“, takže člověku nevadí rozšiřující se bort při zasazení pádla do vody.

Přední i zadní palubku tvoří jedna vrstva PVC a najdeme tu oka z plastového lana.
Přední i zadní palubku tvoří jedna vrstva PVC a najdeme tu oka z plastového lana.

Dno lodi je téměř dokonale ploché. Najdeme na něm dva plastové sloty pro upevnění flosen (uživatelsky přívětivý systém slide-in), které jsou umístěny na přídi a zádi přibližně pod sedačkami. Dno netvoří pouze materiál drop-stitch, ale je v oblasti hran krytý ještě tenkou vrstvou PVC tak, aby loď byla ze spodní strany zcela uzavřená. Špice a záď se oproti bortům zvedají jen minimálně, ale není to potřeba, protože borty jsou dostatečně vysoké. Špice i záď jsou z vnější přední strany vyztuženy litou gumou, která je má chránit proti poškození při najetí na břeh, mělčinu, kámen… a tyto výztuhy sahají dostatečně daleko, aby kryly vše, co je třeba krýt.

Obě špice chrání proti poškození litá guma.
Obě špice chrání proti poškození litá guma.

Příď i záď kryje z horní strany malinkatá palubka z tenkého PVC a na její vnější straně jsou k ní upevněna oka z plastového provazu. Pro nošení kánoe je lepší použít pohodlná madla vyrobená z plochého popruhu polstrovaného měkkou gumou, která jsou kromě špice a zádě rovněž ve středu lodi na vnitřní straně bortů. Zmíněné provazy se dobře hodí třeba pro přidržování lodě při nastupování a vystupování posádky a podobně. Uvnitř lodě jsou vpředu a vzadu kedry (jakési kolejničky), na které se nasouvají dřevěné sedačky. Tento systém je uživatelsky velmi pohodlný. Navíc si člověk může posunout sedačku během jízdy, což se někdy může hodit. K samovolnému posunutí při jízdě během testování ani jednou nedošlo, a to jsme jezdili v sedě i v kleče. Sedačky jsou dřevěné, ve střední části měkčené tenkou EVA pěnou, která zvyšuje komfort sezení a působí protiskluzově. Sedačky, dle mého názoru (nejsem žádný lakýrník ani truhlář), mají bytelnou povrchovou úpravu. Střední sedačku tvoří nafukovací kvádr o rozměrech 70 x 35 x 20 cm, který se rovněž fouká na vysoký tlak. Na dno lodi se připevňuje pomocí suchého zipu a pro naši dvou a půl letou dceru byl určitě vhodnější, než kdyby byla uprostřed lodi další klasická sedačka. Dno lodi je od sedačky zadáka až před háčka pokryto souvislou protiskluzovou vrstvou pěny EVA, což je velice komfortní. Jenom při nešetrném zacházení bude pěna náchylná k poškození.

Nasazená zadní směrová ploutev a vedle vylévací otvory.
Nasazená zadní směrová ploutev a vedle vylévací otvory.

Za zadákem najdeme v drop-stitchovém dně otvor, který ukrývá dvojici vylévacích zátek, jež jsou vyrobeny z tvrdého plastu a jsou šroubovací. U těchto zátek je třeba dát pozor na správné dotažení, abyste zbytečně nenabírali vodu (osobní zkušenost) a rovněž je třeba je udržovat v čistotě, aby se nepoškodil závit. My jsme zátky za celou dobu testování v podstatě nevyužili, protože jsme se nepohybovali na takových terénech, kde by nám mělo do lodi natéct horem, a to, co si člověk během jízdy do lodi nacáká pádlováním, je zanedbatelné.

Pohled na ploché dno směrem od zádě.
Pohled na ploché dno směrem od zádě.

Před háčkem i zadákem jsou na bortech na vnitřní straně lodi upevněna dvě kovová očka tvaru D, která lze využít třeba k upevnění menšího lodního pytle.

Jaký je Tomahawk na vodě?

Stručně řečeno skutečně povedený. A komu nestačí takto stručná odpověď, ten může číst dál. Nafouknutí lodi a její montáž (nasunutí sedaček a usazení střední sedačky na suchý zip) je otázkou chvilky a u všech tří sedaček je fajn, že si je člověk může umístit na milimetr přesně, jak potřebuje. No a pak už stačí vyplout.

V kánoi je dostatek prostoru pro všechny členy posádky.
V kánoi je dostatek prostoru pro všechny členy posádky.

Při prvním usednutí na vodu si musí i zkušený vodák zvyknout na jakýsi „vakl“ (já jsem tomu říkal „skokový náklon“), který je daný tvarem lodi – zcela ploché dno a téměř kolmé borty. Náklon lodi díky tomu není pozvolný (plynulý), ale skokový a je potřeba naučit se s tím počítat a pracovat. Pro zkušeného vodáka je to otázka minuty, pro nezkušené vodáky (schválně jsem na lodi nechal jezdit bratra s přítelkyní) je zvykání si trochu delší a nejistota na začátku jízdy značná, ale dokážou se s touto vlastností popasovat. A nekoupali se, což je známka toho, že to není až tak hrozné. Ještě upozorním, že tato vlastnost „skokového náklonu“ se zvýrazňuje při vyšším zatížení lodi, ne nijak dramaticky, ale pozorovali jsme to já s manželkou i naši laičtí kolegové.

Při obsazení kánoe dvěma dospělými lidmi a jedním dítětem jsme byli pohodlně nad limitem toho, co loď uveze (až 260 kg) a hlavně jsme neměli skoro žádný ponor, což je parádní třeba pro překonávání mělčin. Kánoe dobře klouže po vodní hladině a vlastně nás překvapilo, jak dokáže být rychlá, když posádka umí pádlovat. Díky plochému dnu se kánoe velmi dobře točí a jedině při ostřejších manévrech je třeba dát si pozor na již zmíněný „skokový náklon“. To platí o jízdě na klidné i tekoucí vodě. Sezení na dřevěných sedačkách je pohodlné a jak jsem již zmínil výše, je možné do lodi i zakleknout, přičemž EVA pěna na dně je jednak pohodlná pro kolena a zadruhé slouží jako protiskluzová vrstva.

Většinu testovacích jízd jsme absolvovali na klidné vodě.
Většinu testovacích jízd jsme absolvovali na klidné vodě.

Loď jsme zkoušeli na klidné vodě, kde se nám velmi líbila a jedinou negativní vlastností bylo chování ve větru, který ji dokáže velmi snadno snášet pryč, což je dáno kombinací nízkého ponoru a vysokých bortů. Pro tyto účely doporučuji použít směrové ploutve, které tuto „negativní vlastnost“ dokážou velmi efektivně vyrušit.

V tekoucí vodě jsme se pohybovali v mírnějších peřejích do WW II, které loď hravě zvládla. Zde se vysoké borty osvědčily a nestalo se nám, že by se nám nějaká vlna přelila až do lodě. Na tomto typu terénu je opět potřeba při ostřejších manévrech dávat pozor na onen „skokový náklon“, ale je to asi to jediné, co bych mohl lodi do náročnějšího terénu vytknout. Pádlování v peřejnaté vodě jsme si na ní vysloveně užili.

Pouze s dcerou na Labi u Kolína.
Pouze s dcerou na Labi u Kolína.

Vnitřní prostor lodi je dostatečný a celkově je vnitřek lodi velmi komfortní. Každý člen posádky zde má dostatek místa (vprostřed můžou jet v pohodě dvě děti) a ještě zbývá dost prostoru před háčkem a za zadákem na případnou bagáž. V případě jízdy ve dvou pak můžete z kánoe udělat klidně nákladní loď.

Závěrem

Podtrženo sečteno je Tomahawk velice povedenou nafukovací kánoí, která navíc dobře vypadá (to je postřeh manželky). Snadná montáž a demontáž, snadný transport a uskladnění a k tomu velice dobré jízdní vlastnosti pro zkušené a mírně pokročilé vodáky, přičemž to ale není taková „žiletka“, aby se s ní nedokázali skamarádit ani začátečníci. Ať už s ní pojedete na stojatou vodu, zkusíte příbřežní moře nebo vyrazíte na naše turistické řeky, měli byste být spokojení.

Líbí se mi:

  • Jízdní vlastnosti
  • Tuhost lodi
  • Pohodlí pro členy posádky

Mohlo být lepší:

  • Samovylévací systém

Zkušenosti čtenářů

Střelec

Ty dva špunty nejsou vylévací otvory, ale průchodky pro elektroinstalaci – místo zadní flosny lze do kolejničky zacvaknout elektromotor. Případně lze otvorem protáhnout sondu rybářského echolotu či jiné podobné zvěrstvo. K materiálu – je poněkud náchylnější k nenápadnému prodření a ztrátě tlaku. Mám pátým rokem dropstičový Flair a loni mi výztuže sedačky odřely dno tak, že to sice nebylo vidět, ale stačilo to na postupnou ztrátu tlaku. U klasické vzducholodě „buřtovky“ je guma i zevnitř, u dropstiče jsou zevnitř chlupy, co tomu dávají tvar, ale netěsní. Co se týká kedrů. mám to u jedné lodě a moje zkušenost s nimi není ideální.
Jinak to plavidlo vypadá dobře – je lehčí a sbalitelnější než ekvivalentní Itiwit. Asi by to chtělo dolepit dovnitř nějaká oka na připoutání bagáže, pokud dojde k použití na několikadenní cesty.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: