Třikrát podzimní Moravice

Třikrát podzimní Moravice

Pro nás vodáky (nejen) severomoraváky je Moravice úžasná řeka. Nejedni jsme na ní začínali. Pro její obtížnost WW I až WW II, rozmanitost i krásné okolí je přímo dělaná na to, aby se na ní začátečníci mohli učit a zkušení vodáci se na ní nenudili. Moravice pramení v Hrubém Jeseníku a na jejím 105,1 km dlouhém toku se nacházejí dvě přehrady – Slezská Harta a Kružberk. U Opavy ústí do řeky Opavy.

Moravice poprvé – horní úsek

Když se mě kamarád a parťák do lodi Petr Goldmann zeptal, jestli chci jet horní úsek Moravice, vlastně jsem nevěděla, co si mám představit. Tato část se jezdí málo, ani z vyprávění jsem o ní neslyšela… O důvod víc se sem vypravit.

Toho dne sice svítilo sluníčko, ale teploty byly nízké, takže bylo potřeba vyzbrojit se dobrým oblečením a termoskou s horkým čajem. Dojeli jsme na místo plánovaného vyplutí na jižním okraji obce Malá Morávka (ř. km 94,8) a zaparkovali na parkovišti u benzínové pumpy.

Vyhříváme se na střední Moravici.
Vyhříváme se na střední Moravici.

Obtížnost tohoto úseku je WW II, a protože je tady řeka ještě úzká a za Malou Morávkou pěkně meandruje, doporučeným plavidlem je zde spíše kajak. My přijeli jako posádka kánoe. Po příjezdu jsme se šli podívat na stav vody, který byl ale hraniční, a tak jsme zvažovali další varianty: nechat Baraku v autě a vyšlápnout si na Praděd nebo naskočit do auta a odjet na nižší část Moravice. Nakonec jsme to naštěstí nevzdali, i když začátek plavby byl kapánek drhnoucí.

Po chvíli jsme dojeli k malému jezu na ř. km 94,4, kde část vody odebírá náhon, a začal problém s plavbou. Jízda se víc a víc střídala s broděním a posouváním lodě, až se z toho stala pěší turistika říčním korytem. Po asi kilometru se naštěstí voda vrací zpět do koryta. To už vypadalo optimisticky. Nasedli jsme a od té chvíle to byla opravdu paráda. Taková malá divočinka se spoustou překvapení, meandrující říčka, kdy jedna prudká zátočina střídá druhou. Sotva natočíte loď tak, aby se nezlomila v zatáčce, už koukáte, co se zase objeví. Popadané stromy, kameny v korytě, peřejky a další atrakce. Okolo ř. km 91 nás hned za levotočivou zatáčkou čekal pěkný jezík vysoký 1,5 m. Protože před námi jeli kajakáři, měli jsme dopředu povědomí o tom, co nás asi čeká, a jez jsme si bez zastavování užili.

Jízdu jsme ukončili na ř. km 85,1 u mostu v obci Velká Štáhle. Za tímto místem se nacházejí jezy, z toho jeden nebezpečný, který se musí přenášet. Ruce jsme už měli vytahané, takže jsme se vylodili, vyřešili pendl a tradá domů. Pro nás, co máme rádi technickou jízdu, je tento úsek řeky Moravice zábavný a rozhodně se tam chci vrátit.

Horní Moravice

Náročnost
V tomto úseku je Moravice ještě malá říčka. Díky meandrům, prudkým zatáčkám a překážkám v podobě kamenů a stromů je obtížnost WW II. Doporučené plavidlo je zde kajak, ale šlo to i na Barace. Úsek spíš pro zkušené vodáky.
 
Vodní stav
Vodočet: Velká Štáhle. Minimální doporučený stav je 70 cm, my vypluli za 80 cm, což stačilo. Jediný problém byl v popsaném úseku, kde vodu bere náhon.
 
Na trase
Kromě malých jízků se na ř. km 91,5 za levotočivou zatáčkou nachází jez – skok vysoký asi 1,5 m.
 
Nástup
Jižní okraj obce Malá Morávka, velké parkoviště u benzínové pumpy na pravém břehu – ř. km 94,8.
 
Výstup
Velká Štáhle, silniční most na pravém břehu – ř. km 85,1.

Moravice podruhé – úsek z Kružberku

Tato část Moravice je známá široké vodácké veřejnosti. Obtížnost je zde WW I, stav vody byl úctyhodných 25 m3/s. Autem jsme dojeli pod hráz přehrady Kružberk na pravém břehu a zaparkovali na parkovišti před oploceným areálem úpravny vody.

Bylo krásně slunečno, rozhodli jsme se tedy ještě vyšlápnout na hráz přehrady. Pokochali jsme se pohledem na vodní plochu a také si přečetli nějaké informace. Nikde nikdo, jen na přilehlých skalách se činili horolezci. Pohled dolů na řinoucí se vodu sliboval hezkou jízdu. Vrátili jsme se k autu, připravili Baraky, hupsli do neoprenů a vypluli.

Kružberk vypouští krásných 25 kubíků.
Kružberk vypouští krásných 25 kubíků.

Jelo se svižně. Řeka Moravice je v těchto místech více sevřená mezi skalami. Občas jsme míjeli prázdné chatové osady, voda se tu vylévala ze břehů a řinula se přes pečlivě udržované trávníky. Velkému veselí jsme propadli, když jsme dopluli k lavičkám, které už částečně pohltila voda. Nešlo se nezastavit a neužít si to. Posezení uprostřed vodního toku se mi poštěstilo poprvé. Chyběla už jen kávička s kapkou něčeho ostřejšího a něco k zakousnutí.

Dopluli jsme do Janských Koupelí, kde se na ř. km 39 nachází problematický jez. Raději jsme vystoupili z lodě a šli na obhlídku. Při vysokém stavu vody byl pod jezem ošklivý široký válec a v něm se vynořovaly a zase mizely kusy dřeva. Lodě jsme tedy přetáhli přes zamokřený travnatý ostrůvek a pod jezem se zase nalodili.

Tři dny na Moravici a každý byl jiný.
Tři dny na Moravici a každý byl jiný.

Na ř. km 31,9 u Hanzlova mlýna nás čekala sypaná hráz – pěkná široká a svižná peřej. Pak už byla plavba poklidná. Slunce zapadlo za horizont, do cíle jsme dojeli už za šera. Vylodili jsme se na ř. km 29,3 před kempem ve Vítkově Podhradí. Lodě jsme už balili za svitu čelovek.

Dolní Moravice

Náročnost
WW I-, doporučená otevřená plavidla včetně plastových kánoí.
 
Vodní stav
Vodočet: VD Kružberk. Minimum pro splutí je doporučeno 8 m3/s, optimum je 12. Je dobré sledovat, kdy a jak dlouho bude přehrada Kružberk vypouštět, aby se vám nestalo, že vám voda dojde v průběhu plavby!
 
Na trase
Na ř. km 39 v Janských Koupelích se nachází nebezpečný jez, který je nutné nejdřív prověřit a potom se rozhodnout. Jištění nutné vždy v případě splutí!
 
Nástup
Parkoviště pod hrází přehrady Kružberk, prostor před oploceným areálem úpravny vody na pravém břehu, ř. km 45,2.
 
Výstup
Pravý břeh přibližně na ř. km 29,3 – před areálem kempu ve Vítkově Podhradí.
 
Tip
Pokud jedete na Moravici zdaleka nebo na více dnů, doporučujeme jako ubytování kemp ve Vítkově Podhradí – je na dobré úrovni, akorát se změnou majitele přišly novinky, je zapotřebí se umět pořádně domluvit s majitelem.

Moravice potřetí – dolní úsek z Podhradí

Tento úsek řeky je mi nejznámější, nejčastěji se splouvá a já sama jsem tady před lety poprvé sedla do plastové kánoe – moje řeka učitelka. Stav vody 18 m3/s sliboval parádní jízdu, obtížnost WW I, opět na Barace. Vypluli jsme z Vítkova Podhradí, ř. km 27,3 u silničního mostu. Je tu parkoviště, hotel s restaurací a pěkný přístup k řece.

Makáme, ale lavička se ani nehne.
Makáme, ale lavička se ani nehne 🙂

Na ř. km 25,8 jsme zdolali první jezík, který je pohodový, nijak velký. Moravice je v tomto úseku širší, krajina více otevřená, řeku lemují louky a pastviny, skály a občas chatové osady. Sluníčko krásně hřálo, takže jsme v poklidných úsecích lehli do lodi a nechali se unášet proudem. Opět nikde nikdo, tak jsme se kochali… Sledovali, co kde letí, jak ty stromy krásně zlátnou… Ono totiž když uprostřed vodácké sezóny vypouští přehrada Kružberk a řeka Moravice pěkně teče, bývá tu docela slušný nával. Pokud navíc ještě organizujeme akci pro ostatní, musíme dohlížet na bezpečnost a dávat pozor, aby se něco nesemlelo. Teď jsme si vychutnávali pohodu, podzimní přírodu a čistou vodu. Poklidné úseky se střídaly s těmi svižnějšími, jsou tu peřeje, ostrůvky s vegetací, občas i padlý strom.

Na ř. km 18,7 nás čekal vyšší, ale sjízdný jez Albrechtický mlýn.

Když jsme propluli kolem starých papíren v Žimrovicích, věděli jsme, že za chvíli nás čeká Žimrovický jez – ř. km 11. V plné sezóně tady často zastavujeme. K jezu totiž přiléhá pěkný přírodní areál, nad nímž se v dáli vypíná silueta zámku Hradec nad Moravicí. Je tady i stánek s občerstvením. Tentokrát jsme ale nevysedli, zdolali jsme jez a propluli parkem. Hradec nad Moravicí zakrátko vystřídalo městečko Branky u Opavy. Tady se nachází několik malých jezů, spíš takové schůdky. Válce, které se při vyšším stavu vody tvořily, byly výživné – takže zase důvod k radosti.

Logo SPortovní-klub.cz

Sportovní-klub.cz, z. s.

www.facebook.com/sportovniklubcz
www.sportovni-klub.cz
#sportovniklubcz
 
Havířovský spolek. Fungujeme 12 let. Naší hlavní činností jsou sportovní, vzdělávací i poznávací akce. Děláme vodácké výpravy u nás i v zahraničí (rádi jezdíme na Salzu, Soču, Dunajec, Chorvatské řeky, milujeme Balkán…), prožitkové kurzy první pomoci a expedice na severní polární kruh za polární září. Děláme klubové akce pro naše členy, veřejnost, školy a úzce spolupracujeme s dětskými domovy viz. projekt Děti z dětských domovů na rafty, kdy bereme vybrané děti z dětských domovů na vodu, nejčastěji Dunajec. V minulosti jsme byli spolutvůrci akce Mládež s handicapem na rafty, kde jsme měli vozíčkáře, ale i nevidomé.
 
Pokud se s námi chceš spojit, ozvi se Petrovi Goldmannovi na go******@sp************.cz!

Zakrátko jsme dojeli do cíle do centra obce. Vylodili jsme se na levém travnatém břehu na ř. km 8, u restaurace a podniku jménem Brano Sauna, pár desítek metrů před nebezpečným jezem, který se musí přenášet. Vyčistili a sbalili jsme lodě, vyhřívali se na sluníčku a čekali na auto. Po přilehlé stezce pro kola a pěší se procházeli místní lidé. Někteří se s námi dávali do řeči, ptali se na vodu a vzájemně jsme si libovali, jak se nám všem ten den vydařil. Krásná tečka za trojí říjnovou Moravicí.

Moravice z Podhradí

Náročnost i vodní stav
Stejné jako pro dolní úsek Moravice od Kružberku. Možno sledovat i vodočet Branka u Opavy.
 
Na trase
Doporučujeme těm, kteří nemají Moravici dobře najetou, aby si dva velké jezy nacházející se na tomto úseku řeky nejdříve prohlédli. Jedná se o jez Albrechtický mlýn (ř. km 18,7) a Žimrovický jez (ř. km 11).
 
Nástup
Vítkov Podhradí, parkoviště u silničního mostu přes řeku poblíž hotelu a restaurace,
levý břeh, ř. km 27,3. Pokud pojedete z kempu Vítkov Podhradí je nutné přepádlovat vyrovnávačku v Podhradí, zhruba 30 min., a tuto je nutné přes levý břeh přenést! Na vyrovnávačce je zákaz sjezdu – jedná se o smrtící záležitost.
 
Výstup
Centrum obce Branky u Opavy – sauna, levý břeh, ř. km 8, je dobré vystoupit ještě před nesjízdným jezem (smrťák!) a vyhnout se tak přenášení.
 
Tipy
Doporučení pro ubytování je totožné jako u předchozího úseku řeky.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: