Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro Padler.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých vodáckých článků. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s vodáckou a outdoorovou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce Padler.cz
V minulém dílu seriálu o kajakářském tréninku jsme se naučili správně rozcvičit a připravili jsme se na začínající sezonu. Dnes budeme zatáčet všemi možnými (i nemožnými) způsoby. Tak si dejte pozor, aby se vám nezatočila hlava.
Sezóna nabírá obrátky, postupně sjíždíš jednu řeku za druhou, ale občas nemilosrdné vševidoucí oko GoPro kamery zaznamená okamžik, kterým jsi pobavil široké okolí. Ideální je mít připravenou výmluvu již před odjezdem na pádlování, než ji vymýšlet na místě.
Ovšem zlepšit techniku jízdy na řece by taky nemusel být špatný nápad. Stojí to trochu času a úsilí, ale pocit kontroly nad lodí i na těžké vodě je povznášející. V dnešním díle se zaměříme na kontrolu nad trajektorií na řece a fyzickou připravenost kajakáře.
Potřebuji sílu, když mám techniku?
Věčné dilema, jestli stačí trénovat techniku, nebo musím přidat i další cvičení. Pro správné provedení libovolné záběrové techniky je potřeba určitá minimální síla. Silová rezerva ti usnadní dobře zareagovat i v kritické situaci a několika silnými záběry ji vyřešit. Naše nároky na sílu a vytrvalost nejsou takové jako u profesionálních kajakářů, přesto bychom měli tréninku síly a vytrvalosti věnovat alespoň kousek času na vodě i mimo ni.
Pevný a funkční střed těla je pro kajakáře absolutní základ. I ty nejmohutnější paže potřebují svaly středu těla, aby přenesly svoji sílu do ovládání kajaku. Určitě si vybavíš situaci, kdy jsi byl unavený po celém dni pádlování a najednou kajak nezatáčel a byl nestabilní. Unavené břišní a zádové svaly nedokázaly dobře přenášet sílu paží a zároveň reagovat na řeku. Následující cvičení ti nezajistí six pack jako z reklamy, ale pádlování určitě prospěje.
Rozcvič se a pro zahřátí si deset minut zapádluj v konverzačním tempu na klidné vodě, abys zahřál svaly před posilováním.
1. Rozjezdy a zastavení. Zastav kajak a rozjeď jej deseti záběry. Zastav dvěma kontra záběry a ihned znovu rozjížděj. Rozjížděj maximální silou a uvědomuj si, jak pevný musíš mít střed těla, aby pádlo ve vodě zůstávalo na jednom místě a loď se hnala vpřed. Při brzdění se předkloň a snaž se, aby špička co nejméně uhýbala z přímého směru. Po deseti startech se pět minut volně vypádluj a zkus to obráceně. Rozjezd deseti záběry vzad, dva dopředné na zastavení a ihned zase vzad.
2. Rotace lodi. Zasaď list pádla do vody na úrovni těla, žerď kolmo na podélnou osu lodi a snaž se střídavě dotýkat pádla přídí a zádí. Rotuj lodí k pádlu a snaž se, aby se pádlo ve vodě co nejméně pohybovalo. Je dobré ho namířit na pevný bod na břehu. Začni pomalu a postupně zrychluj. Uvědomíš si, že tvůj pohyb se stává efektivnějším a zapojuješ svaly, kterých sis dříve při pádlování nevšímal. Cvičení navíc zlepšuje i cit pro vodu. Myslím, že už pořádně cítíš břišní svaly i ramena a přišel čas na odpočinek (odpočinek jest změna pohybové aktivity).
3. Proběhni se! Zapomeň na sluchátka a inteligentní silniční boty. Vyraz do lesa mimo cesty, vybíhej krátké strmé svahy, skákej z pařezu na pařez, kličkuj mezi stromy, přebíhej klády a mezitím si úplně volně klusej. Vnímej své tělo. Pozoruj, jak se mu zlepšuje cit pro rovnováhu, odhad vzdálenosti a rychlosti. Nové tréninkové trendy nám zastírají pohled na jednoduché, ale intenzivní tréninkové prostředky, které máme na dosah ruky. Můžeš tomu říkat fartlek, tabata nebo hubnoucí bahenní zábal (když nepřeskočíš louži), ale princip je stále stejný. Donutíš tělo pracovat, mozek rychleji a lépe reagovat a na vodě pocítíš zlepšení.
Změny směru – trénink na klidné vodě
Odhoz, široký záběr, kontra, závěs, přitažení špičky, zametání, kormidýlko… Možná by nebylo špatné začít něčím jednodušším. U špičkových závodníků ve vodním slalomu je 80 % záběrů dopředných hnacích. Dopřednému záběru jsme se věnovali v minulém díle, tak jej pojďme využít.
Rozpádluj se několika přímými záběry. Nepřestávej pádlovat, lehce se předkloň a podívej se na záď lodi. Loď se stáčí ve směru, kam otáčíš hlavu a tělo. Těžší horní polovina těla změní těžiště lodě a ta začne zatáčet. Možná si vybavíš situaci, kdy jsi zděšeně pozoroval kámen, jemuž jsi se chtěl vyhnout a loď na něj stále mířila. Přitom stačilo od něj odtrhnout pohled a podívat se tam, kam chceš jet. Když se naučíš dobře pracovat s rotací trupu, usnadníš si jízdu na řece.
Začni rotací trupu ve stojící lodi. Vytoč hlavu a ramena doprava, hlídej si mírný předklon a všímej si toho, co se děje. Loď se staví na hranu a začínáš mít pocit, že visíš na levém koleni, zatímco pravé se sotva dotýká stehenní opěrky. Otoč se na druhou stranu a užívej si, jak se loď pohupuje z hrany na hranu. Cítíš příjemnou stabilitu na hraně? Tak neváhej a zkus na ní chvíli vydržet. Jakmile narovnáš ramena a hlavu zvedneš vzhůru, zlepší se tvá stabilita a můžeš klidně pustit pádlo.
Rotuješ? Výborně, jdeme zatáčet.Jako na začátku se rozjeď několika záběry a mírně vytoč hlavu s rameny. Loď zatáčí, ačkoliv pádluješ pouze rovně. Může se ti zdát, že dokonce potřebuješ silnější záběr na vnitřní straně oblouku, aby se loď nepřetáčela. Začni střídat pět záběrů s pohledem vlevo a pět záběrů s pohledem vpravo. Nezapomínej pravidelně dýchat a usmívat se. Úsměv ti uvolní obličejové svalstvo a šíji, volná šíje zlepší pohyb ramen. Dny na vodě jsou totiž ty nejlepší v životě a zaslouží si úsměv i při tréninku na klidné vodě.
Jdou ti vlnovky? Výborně, přejdeme ke kolečku. Rozjeď loď vyšší rychlostí a vytoč hlavu s rameny co možná nejvíce. Nezapomínej na předklon a stále pádluj. Ucítíš, jak se hrana lodi zařízne do vody a ty vykružuješ kružnici o relativně malém poloměru. Vyzkoušej si to na obě strany. Jakmile začneš mít ten správný pocit, zkus navazovat jedno kolečko za druhým. Všímej si, jak loď přechází z hrany na hranu a přitom neztrácí rychlost. Řekl bych, že se již těšíš, až to zkusíš na divoké vodě. Ale nejdřív si dej ještě pár koleček s houbou na helmě a až pak vzhůru do peřejí.