Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro Padler.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých vodáckých článků. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s vodáckou a outdoorovou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce Padler.cz
Údaje výrobce: Délka: 272 cm Šířka: 67 cm Výtlak: 350 l Límec: 91×50 cm Hmotnost: 21 kg Jezdec: 70 – 100 kg Infocena: 28 800 Kč
Tvarem se jedná o klasickou creekovku dle posledních trendů. Špice i záď jsou objemné (záď o trochu méně) s opravdu výrazným a táhlým rockerem, zejména tím předním. Oproti předchozím lodím mi přijde, že už není přední špice ze spodní strany tolik kulatá, ale spíše plochá, což ještě zlepšuje vlastnosti rockeru a při jízdě je to opravdu znát. Dno kajaku je ploché a výraznější hrany najdete jen v jeho střední částí, zhruba v oblasti kokpitu. Směrem dozadu hrany velice rychle otupují.
Co se týká vnitřní výbavy, tak ta je přesně taková, na jakou jsem u ZET léta zvyklí. Jednoduchá pěnová sedačka na plastovém rámu, snadno nastavitelná dopředu a dozadu. Velkoryse stavitelné opěrky pro nohy, rovněž pěnové. Já jsem měl před nohami klasické zrcadlo vypolstrované pěnovými deskami, ale je možné nechat si dopředu dát jenom pěny. Za zádovou opěrkou, v plastové výztuži mezi palubou a dnem, je prolis, ve kterém je umístěn imbus. Ten slouží k povolení šroubů při nastavení kokpitu a také s ním lze dotahovat madla, kdyby se vám je náhodou podařilo povolit. Samozřejmostí už se stal vystouplý vylévací špunt se závitem, na který lze nouzově našroubovat víčko z jakékoliv PET lahve. Na palubě je také klasická pětice kovových madel s dostatečným prostorem pro úchop. Dvě madla jsou na přední palubě, tři na zadní. Loď má výrazný plastický design na pravé přední palubě, podle kterého se snadno identifikuje. Jedná o kulatý znak společnosti ZET. Na zadní palubě je nastříkaný nápis Cross.
Co se týká materiálu skořepiny, tak tady se nic nemění a lze tedy očekávat, že kajak něco vydrží.
Nejvíc vás ale bude určitě zajímat, jak „crosska“ jezdí. Já jsem s ní jezdil na kanále v Troji a pak na jarních řekách Mumlavě, Jizeře a Kamenici a rovnou říkám, že je skvělá. A to jsem váhově blízko horní hranici použití, čehož jsem se trochu obával. Ještě zmíním, že jsem po prvním seznámení dal sedačku skoro úplně dopředu, protože mi přišlo, že mám špici nějak moc vysoko nad vodou, a tam už sedačka zůstala.
Loď má maximální délku, která je povolená pro extrémní závody, takže je pěkně rychlá, dokonce o dost rychlejší, než jsem očekával. Díky přednímu rockeru chce jet pořád nahoře, ale není to žádné jankovité „vyskakovadlo“. Všechno probíhá pěkně v klidu, aby se jezdec nemusel zbytečně plašit. Na těžší terénech (horní Jizera) jsem se obával, jestli mě loď nebude trochu trestat, když něco úplně nezvládnu, ale to se nikdy nestalo. I když člověk někam zahučí, loď pokračuje v jízdě a záď nemá vůbec tendence se nějak kousat. Loď je nad očekávání hodná.
Ovšem co mě opravdu dostalo je ovládání, respektive poslušnost. V přesazených proudech a podobném bordýlku Cross krásně drží směr. Boofy jsou snadné a nestávalo se mi, že bych výrazně zakopával zádí (je teda pravda, že jsem nejel žádnou šutrovačku). Po boofech loď velmi rychle odjíždí a jde skvěle řídit pouhými náklony, což jsem si po prvních seznámeních vyloženě užíval. Boofnete okolo kamene, přistanete na nějakém rozhraní, pádlem neděláte nic, jen tak si pohrajete s hranami a Cross prostě dělá, co jste od něj chtěli. Boží pocit!
Když to shrnu, tak je Cross hodná a skvěle ovladatelná creekovka, na které se dosyta vyřádí i ti nejnáročnější extrémisté a nebude zaostávat ani na závodech, ale parádně se na ní povozí i méně zkušení borci, kteří ještě občas potřebují, aby jim loď odpustila nějakou tu chybu. A do ZET Kayaks posílám hned několik vztyčených palců!
Jen potvrzuji slova Guru snížáka:)