RECENZE: ZET KAYAKS CHILI – první half slice české výroby

RECENZE: ZET KAYAKS CHILI – první half slice české výroby

Jak asi všichni víte, ZET Kayaks trochu překopali dosavadní formy creekových lodí a přišli s kajakem Chili. I když jsem si v průběhu testování vytvořil k nové střele menší slabost, následující řádky se budu snažit psát objektivním okem.

Dodává: ZET Kayaks, www.zet-kayaks.com
Testoval: Jirka Vašina

Údaje výrobce:
Materiál: Polyetylen
Délka: 274 cm
Šířka: 63 cm
Objem: 233 l
Hmotnost: 18,5 kg
Jezdec: 55 – 90 kg
Infocena: 27 900 Kč

Seznámení s kajakem

Kayakcross se v posledních letech stává stále víc populární disciplínou. Dospělo to až k tomu, že v roce 2024 uvidíme tuto disciplínu na Olympiádě v Paříži. A právě nová disciplína je prostředí, ve které má Chili nejsilnější uplatnění.

ZET Kayaks Chili

Na první pohled se může zdát, že se jedná o rychlejší „rodeovku“ nebo o větší playboat, ale malá jako rodeovka tahle loď opravdu není a úplný playboat to taky není, ačkoliv k němu má loď hodně blízko. Ve světě je pro tento tvar lodí zavedený výraz half slice boat a přesně do této kategorie Chili zapadne.

Vzhledem k pravidlům a regulím kayakcrossu měří Chili 274 cm (víc to nejde), váží 18 kg a je samozřejmě vyrobená z plastu.  Ale v čem je tahle loď jiná?

ZET Kayaks Chili - pohled z boku
ZET Kayaks Chili – pohled z boku

Jak už bylo zmíněno výše, Chili je half slice, takže má pořádně seříznutý (nízký) zadek a poměrně objemnou špici. Dle mého osobního pocitu je to krok dopředu ve vývoji kajaků na extrémní kanoistiku (důvody se dozvíte níže).

Kromě seříznuté zádi došlo také k rapidnímu uzpůsobení dna, které je ploché, po bocích jsou docela ostré hrany a je méně ve tvaru „banánu“ – nemá tak výrazný rocker.

Dno je ploché a má ostré a dlouhé hrany
Dno je ploché a má ostré a dlouhé hrany

Došlo také k úpravě sezení a v Chili už proto nenalezneme klasické utahování zádové opěrky pomocí ráčny, ale daleko jednodušší a rychlejší systém utáhnutí pomocí šňůrek, které se zaseknou do ozubených drážek. Já si ještě pro jistotu na šňůrkách dělám uzlíky, abych měl jistotu, že mi budou držet i kdybych zabíral sebevíc. Osobně mi přijde opěrka díky tomuto řešení měkčí (uchycení více pruží) a uvítal bych, kdyby celkově sezení bylo víc na „pevno“, ale zde bych řekl, že je to otázka zvyku a preferencí každého jezdce. Klasické boční opěrky zde už také nenajdeme. Po bocích jsou upevněné poměrně malé galaporové pěnky, které ovšem dostatečně plní svou funkci. Opěrky na stehna jsou taktéž vyměněny za galapor. Nevýhodou galaporových prvků je, že opěrky nelze nastavovat před každým pádlováním. ZET Kayaks zkrátka udělali jednoduchý a lehký systém sezení bez jakýchkoliv přebytečných doplňků, které by mohly v závodění působit potíže a vážily zbytečné gramy.

Charakteristika

Vzhledem k tomu, že došlo k celkem razantním změnám oproti tvaru všech doposud vyráběných kajaků z továrny ZET, tak se pro mnohé může jevit styl a pojetí jízdy na Chili jako naprosto odlišné od ostatních. Samozřejmě, základ zůstává stejný, ale na větší odpouštění chyb můžete u Chili rovnou zapomenout. K čemu tedy ty změny vlastně jsou?

Opět začnu od zádi kajaku. Na první pohled se může zdát, že je to loď jako stvořená pro zatápění na rozhraních (samozřejmě to jde a není to nic těžkého). Seříznutá záď má ale největší výhodu v tom, že v ní není přebytečný objem, který by loď brzdil v reakci a otáčení, a proto můžeme rychle reagovat na změnu směru v případě očekávaných i nečekaných vlivů divoké vody. Zatopení zadku ve vracáku a následné „vystřelení“ (průjezd na odhoz) není nejjednodušším prvkem, ovšem na Chili proveditelným, který dává jezdci obrovskou výhodu právě v kayakcrossu a jemu blízkých disciplínách, kdy je potřeba zajíždět do vracáku a projíždět protivodné překážky. Kromě toho, je to celkem sranda a otevírá to spoustu nových možností v „blbnutí“ na vodě. Kladně hodnotím také velmi jednoduché surfování ve vlnách, které si jde skvěle užít pouze pomocí práce s těžištěm. Obecně mám u surfování s Chili pocit, že to jde samo.

Pohled do kokpitu lodi
Pohled do kokpitu lodi

Velkou výhodou Chili je taky dobré držení směru a rychlost, kterou dokážeme na kajaku vyvinout. Špice vodu spíš prořezává, obdobně jako slalomový kajak, a nedochází k tzv. hrnutí vody před sebou. Boční hrany přidávají na lepším ovládání kajaku a dokážeme tak snáz měnit směr jízdy pomocí náklonů bez ztráty rychlosti. Daleko více se dá využít vody při jakémkoliv průjezdu vracákem, válcem nebo „roládou“, kdy vám voda přes hrany přidá více energie bez námahy. Velká nevýhoda nastává, když náklony používáte příliš razantně a v nesprávných místech. Na vylehávání raději úplně zapomeňte, je to rychlá cesta k eskymáku.

Pro koho a na co to je?

Pokud měříte 2 metry, máte nohu 48 a vážíte 100 kg, může to být pro vás trochu překážka a Chili si určitě nepořídíte. Já měřím 182 cm a vážím 72 kg a ideální váhu jezdce bych tipoval mezi 70-90 kg, takže jsem spíš na spodní hranici.

Chili se dobře boofuje
Chili se dobře boofuje

Novou Chili jsem měl možnost otestovat na kanále v Praze Troji a na slovinské Soči v úseku Kataraktu (Sifonstrecke) při průtoku 45 m3/s. Na kanále v ní nevidím sebemenší problém a veškeré inovace ve tvaru jsou pro mě velkou výhodou. Kajak je rychlejší, citlivější a fyzicky méně namáhavější. Co se týče pořádné divoké řeky (WW IV–V), tak byla opět bez sebemenších problémů. Nicméně je třeba velmi pečlivě dbát na správné technické provedení veškerých záběrů a citlivé zacházení s náklony.

Z testování na Soče
Z testování na Soče

Pro začínající a méně zkušené jezdce bych Chili doporučil především ke správnému učení techniky a pojetí jízdy na klidné vodě, případně ne lehčím kanále nebo řece (okolo WW II). Pro pokročilé, zkušené a trénované jezdce Chili nabízí opravdu pestrou zásobu všemožných prvků i na těžších vodách a pokud jste závodní typ, určitě se v kayakcrossu ani jiných disciplínách neztratíte.

Líbí se mi:

  • nízká záď
  • surfování
  • odlehčené sezení

Mohlo být lepší:

  • dotahování zádové opěrky

Zkušenosti čtenářů

Vavrus

Jak psal Jirka Vašina, na kanál nebo vodnatější toky je to suprová hračka. Na mělké vodě, kde je častější kontakt s překážkou na dně jsou ostré hrany a téměř kolem boky znát ještě více. Obzvláště boční a šikmé střety pod přední částí kokpitu jsou tvrdé a často nekompromisní co do změny směru nebo náklonu. Je to však o osobních preferencích, volbě vodního terénu, ale blízko hranice sjízdnosti si nezablbnete s radostí a trpíte vy i hrany co po překážce nesklouznou. Ano zaměření na závody a hmotnost mělo svou cenu. Systém provázku se bez uzlíků neobejde a nastavení dle vody je tedy hrubší od uzlíku k uzlíku. Sezení hodně pruží, zádovka má tendenci se při nasednutí častěji protočit a bez uzlíků u oček i cestovat ke straně. Překvapilo mě jak trup pracuje (ohýbá se). Když čekáte, příď v písku a záď pulzuje ve vlnách, cítíte jak se vám za zády Chili svírá a prohýbá. Chybí ji tvarová pevnost/materiál?

Karel

Já si myslel, že je to playboat a on to je half slice. Playboat je asi menší nebo větší.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: