Na testování packraftu Itiwit 500 jsem se hodně těšil. Po úspěchu kajaků Strenfit X500 jsem byl totiž velmi zvědavý, jestli na ně packraft naváže. Pojďme se podívat, zda to dokázal.
Dodává: Decathlon, www.decathlon.cz
Testoval: Petr Snížek
Údaje výrobce:
Materiál: TPU, polyamid 420 D
Délka: 230 cm
Šířka: 90 cm
Výška: 47 cm
Hmotnost: 3,8 kg včetně veškerého příslušenství
Nosnost: až 125 kg
Vodotěsný zip TIZIP Super seal
Infocena: 12 999 Kč
Rozbalujeme
Packraft mi dorazil v obalu, který bych asi nejvíce připodobnil k objemnější dámské kabelce v tmavě zelené a bílé barvě. Z obalu, který zároveň slouží jako vak pro nafukování jsem vyndal samotný packraft, plastovou hadici pro nafukování, nafukovací sedačku, stehenní popruhy, sadu na nouzové opravy, mazání na tlakotěsný zip a návod k použití. Celý tenhle ansámbl váží dohromady (dle mého vážení) 3963 g, což mi přijde na kompletní loď včetně rezervních dílů velice slušné. Samozřejmě jsem zvážil i samotný packraft a u něj jsem, ve stavu připraven pro jízdu, navážil 3 304 g.
Sestavení a příprava na vodu
Kompletace packraftu je snadná a kdokoliv se zkušenostmi s nafukovacími loděmi ji bezproblémově zvládne i bez návodu. V podstatě stačí pečlivě uzavřít tlakotěsný zip a použít jeden jediný plastový ventil (není tu klasický push-push), který se spojí s nafukovacím vakem nebo pumpou pomocí dodávané plastové hadice a začínáte nafukovat. V návodu se píše, že postačí 9 stlačení vaku, což potvrzuji, ale musíte to dělat poctivě a vak do útrob packraftu skutečně dobře vyprázdnit. Každopádně je nafouknutí rychlé a snadné a je jedno jestli jste ho zvládli na 9 nebo 11 cyklů. Dalším nafukovacím dílem je sedačka, která je nafouknutá během chvíle (stačí necelý jeden foukací vak) a do packraftu se ukotví pomocí kovových háčků a plochého popruhu. Ze zkušenosti mi přijde lepší si sedačku usadit pro svoje potřeby a pak už ji vůbec nevyndávat.
Pro úplnou kompletaci už zbývá jen upevnit a nastavit na správnou délku stehenní popruhy, které jsou opravdu komfortně polstrované neoprenem. Popruhy se uchytí do oček na bortech packraftu pomocí klasických karabinek. Toto řešení mi přijde velmi praktické, protože karabinky lze v případě potřeby (nouze) dobře využít i na mnoho jiných účelů. Jen je třeba pamatovat na to, že karabiny nejsou atestované jako horolezecké, takže na nich nepůjde slaňovat a podobně.
V tuto chvíli je packraft připravený na vyplutí – když to máte „v ruce“, tak se dá sestavit za nějakých 7 minut.
Konstrukce
Packraft je vyrobený z materiálu TPU, což je zkratka pro termoplastický polyuretan. Dno je z logických důvodů vyztužené a je proto vyrobené z bytelného materiálu – dvakrát laminovaného polyamidu 420 D. Drtivá většina lodi je tmavě zelená (výrobce barvu nazývá zelenošedá), pouze dno, část zádě a několik madel je oranžových (dle výrobce dýňový oranžová). Konstrukce je jednoduchá – jednokomorový nafukovací obvod v zadní části výrazně zvětšený kvůli možnosti uložení bagáže a také proto, aby se packraft nepřevracel (nestál na zadních), protože jezdec sedí hodně vzadu. Součástí zádě je tlakotěsný a vodotěsný Ti-Zip o délce 50 cm, skrz který se do vnitřku lodě nakládá bagáž. Jezdec zipu se po uzavření uchytí do malého očka, aby neplandal. Délka zipu je dostatečná pro naložení i vyložení, ale člověk musí počítat, že do útrob musí skládat výbavu po menších částech. Dno je volné, ale rozhodně plandá méně, ne jsem očekával. Všechny spoje a švy na packraftu jsou přelepené.
Sedačka je nafukovací a při plném nafouknutí poměrně vysoká. Zcela chybí zádová opěrka i opěrky pro nohy. Osobně jsem zádovou opěrku žádným smysluplným způsobem nedokázal nahradit, ale taky je pravda, že mi v žádné situaci zásadně nechyběla. Opěrky nohou mi docela chyběly, ale poměrně dobře mi je nahradily (při pořádném utažení) stehenní popruhy. Případně stačí nacpat do přídě nějaký lodní pytel nebo lze k nejednomu nápaditému řešení využít očka z plochého popruhu umístěná na dně. Osobně jsem názoru, že by součástí lodě nějaká ta nafukovací opěrka být mohla, protože už by to nebylo tolik gramů navíc a komfort by se výrazně zvýšil, tak třeba mě v Itiwitu vyslyší… Na přední špici je krátká paluba, která sahá přibližně k nohám jezdce. Na palubě mě nepotěšil sklon směrem do lodi, což znamená, že když už se přes špici přelije nějaká vlna (při použití na obtížnosti do WW II, kam je loď určená, se to ale stává málokdy, viz. níže), tak voda z velké většiny skončí spolehlivě v packraftu. Sklon paluby jde trochu upravit jejím vycpáním zespodu (bagáž). Pro nošení packraftu jsou určena dlouhá madla na zádi a madlo na přídi (všechna nosící madla jsou oranžová). Pro uchycení bagáže na přední palubě slouží 4 dostatečně velká madla po jejích bocích (zelená) a lze využít i to přední oranžové, které je stejné velké. Všechna madla tvoří ploché popruhy překryté materiálem TPU. Pro další uchycení bagáže je pod přední palubou umístěná křížená pruženka, kam by měl správně patřit vak pro nafukování, ale může tam být i cokoliv jiného.
Jak to jezdí a funguje
Packraft jsem zkoušel na klidné vodě, mírně tekoucích řekách a také jsem ho vzal do peřejí cca WW II, kde jsem chtěl vyzkoušet hlavně odolnost vůči vlnám. WW II je také maximální obtížnost, kam je dle výrobce packraft určen.
Hned při prvním usednutí se mi líbilo vysoké těžiště a vysoká stabilita. Člověk má poměrně dobrý rozhled, a hlavně se necítí být v lodi utopený. Komu by toto nevyhovovalo, ten si jen lehce vypustí vzduch ze sedačky a najde si přesně svoji pozici. Jen mu pak bude sedačka pod zadkem trochu pracovat. Když jsem si pořádně dotáhnul stehenní popruhy, tak jsem s lodí získal překvapivě dobrý kontakt, který na testovaných obtížnostech bohatě dostačoval. Absencí zádové opěrky a opěrek nohou jsem se zabýval už výše. Pro úplnost doplním, že i tady člověk potřebuje trochu delší pádlo, protože loď je dost široká.
Co se týká rychlosti, tak se nejedná o žádného draka, ale to by asi od turistického packraftu čekal málokdo (nebo úplný blázen). Pro čistě jezerní ježdění bych asi doporučil jiné plavidlo, ale pro české mírně tekoucí řeky už to s rychlostí bude v pohodě. Naopak velmi dobrá je manévrovatelnost. S prázdným packraftem se loď točí „na pětníku“, z naloženým (měl jsem bagáž cca 15 kg) už je to o něco slabší, protože loď lehce brzdí více potopená záď, ale rozhodně to není žádná dřina a pořád bych točení označil za velmi snadné.
V proudící vodě, při vjezdech do vracáků, traverzech a dalších manévrech jsem s ovládáním neměl sebemenší problém. Dokonce i na vodě WW II, kterou jsem vyzkoušel na Labských hrčácích při průtoku cca 50 m3/s (to už se dělají pěkné vlny a voda má sílu) se mi s packraftem jelo skvěle a neměl jsem žádné potíže. Dvě nebo tři vlny se mi přelily přes palubu a dost vody skončilo v packraftu, ale díky vysoké sedačce jsem vůbec neseděl v mokru a vodu jsem si vylil, až když se mi chtělo. Popravdě řečeno jsem se obával, že mě zalije mnohem více vln, v tomto aspektu mě vysoká špice mile překvapila.
Závěrem
Jak to tedy zhodnotit? Packraft od Itiwitu to dokázal, stejně jako kajaky Strenfit (kdyžtak se podívejte na recenzi jednomístné a dvoumístné verze) je to velmi povedený kus výbavy a pokud mohu za krátké používání soudit, tak i kvalitně zpracovaný. Až na pár drobných detailů se nebudu ostýchat ho lidem doporučit. Na naše i zahraniční turistické řeky, za dodržení maximální deklarované obtížnosti, to bude velmi dobrý parťák.
Zaujalo mě:
- nízká hmotnost
- sedačka a stehenní popruhy
- vlastnosti v obtížnější vodě
Mohlo být lepší:
- hodila by se opěrka nohou
Díky za výbornou recenzi. V diskusi na Decathlonu se často píše, že by mu pomohl SKEG, ale prodejce ho nenabízí. Netušíte, kde by se vhodný dal koupit? Díky.
Ahoj, no ono tam není kam ten skeg pořádně dát, viz fotky dna. Maximálně se pokusi o nějaké „domádo“ řešení.
Nejnovější články
Vánoční výprodej na Jílovišti
Vyšel vodácký časopis Pádler 4/2024. Pojď se podívat, co všechno přináší.
S Davidem Sodomkou o kalendáři Best of Whitewater 2025
Zajímavé vybavení
Salomon XA Pro 3D GTX
Jistota na každém kroku.
Altra Lone Peak 8
Legendární běžecká bota na dlouhé tratě!
Altra Lone Peak 8
Legendární běžecká bota na dlouhé tratě!
Salomon XA Pro 3D GTX
Jistota na každém kroku.
Kalendář akcí
Mikulášská Orlice
Vánoční Sázava
Štědrodenní Ohře
Vánoční jízda – poslední jízda po Lužnici
Štěpánský sjezd Desné
Vodácký bazar
Exo Zion Slalom L
Perception carolina 12xs
ZET Cross
kánoe Yukon