RECENZE: Plastový deblkajak Prijon 2B – absolutní zábava

RECENZE: Plastový deblkajak Prijon 2B – absolutní zábava

Na svezení v novém deblkajaku 2B od Prijonu jsem se těšil už od Paddle Expa 2017, kde byl představen malý dřevěný model a kde výrobce o chystané lodi mluvil jenom v superlativech. Naplnila se moje očekávání?

Dodává: HG sport, www.hgsport.cz

Testovali: Petr Snížek, Martin Bouzek

Údaje výrobce:

Materiál: HTP

Délka: 370 cm

Šířka: 69 cm

Hmotnost: 37 kg

Objem: 500 l

Infocena: 39 900 Kč

Na svezení v novém deblkajaku 2B od Prijonu jsem se těšil už od Paddle Expa 2017, kde byl představen malý dřevěný model a kde výrobce o chystané lodi mluvil jenom v superlativech. Naplnila se moje očekávání?

Kajak jdeme vyzkoušet na kanále v Tróji s kamarádem Martinem. Deblkajaky jsem zatím využíval spíš k tomu, abych mohl svézt manželku na nějaké divočejší vodě, ale s druhým kajakářem je to teprve moje druhá zkušenost. Jsem zvědavý, jak nám to půjde.

Deblkajak Prijon 2B, pohled z boku. Všimněte si zejména výrazného předního rockeru.
Deblkajak Prijon 2B, pohled z boku. Všimněte si zejména výrazného předního rockeru.

Než vyrazíme na vodu, musíme si seštelovat sezení. Sedačka je pohodlně polstrovaná, jak jsme u Prijonu zvyklí a měkké a pohodlné jsou i boční opěrky. Zádová opěrka je na tom stejně a dotahuje se klasicky na ráčny umístěné nad stehenními opěrkami. Tyto jsou ergonomicky tvarované, plastové a také polstrované a v případě potřeby nastavitelné. Zrcadla před nohami jsou upevněna na plochých kovových pásech a snadno si je nastavíte povolením šroubů a posunutím. V zadním kokpitu najdete pod sedačkou ještě plastovou kolejnici s možností uchycení házečky apod., což v předním kokpitu není. Výrobce totiž vychází z předpokladu, že vzadu jede zkušenější jezdec a vpředu spíš méně zkušený nebo klient. Každopádně vpředu není problém umístit házečku a další materiál třeba za sedačku.

Pohled do kokpitu zadáka
Pohled do kokpitu zadáka
Opěrky stehen jsou plastové, ergonomicky tvarované a polstrované. Zádová opěrka se dotahuje na ráčnu.
Opěrky stehen jsou plastové, ergonomicky tvarované a polstrované. Zádová opěrka se dotahuje na ráčnu.

Když už loď zkoumáme, pojďme se podívat taky na její tvar. Kajak má vpředu solidní rocker, aby se snadno vynořoval. Rocker končí přibližně v úrovni opěrek pro stehna u předního kokpitu a přechází v ploché dno s hranami. Od špice dozadu se loď pomalu rozšiřuje a nejširší je těsně před zadním kokpitem.  Záď lodi je seseknutá do rovna a nechybí tady madlo z plochého popruhu pro snadné nošení a vylévací špunt. Materiál lodi je lety prověřený HTP a deblkajak je, stejně jako další lodě Prijon, vyroben technologií vyfukování do formy (blowmolding).

Prijon 2B, pohled na ploché dno s výraznou hranou
Prijon 2B, pohled na ploché dno s výraznou hranou

Co se týká prostoru uvnitř lodi (pro náklad), není ho mnoho. Jezdec vpředu je s nohami téměř úplně ve špici (náš případ dospělého), jezdec vzadu má nohy těsně za předním a tak jediné výraznější místo je v zádi, ale není ho příliš. Je asi jasné, že 2B tedy nevyužijete na vícedenní putování, ale spíš na jednorázová svezení, při kterých si chcete užít hodně zábavy, případně asi zvládnete naložit věci na jednodenní plavbu.

Prostoru za sedačkou háčka není příliš, na házečku ale stačí
Prostoru za sedačkou háčka není příliš, na házečku ale stačí

Na vodě jsme jezdili coby dva zkušení kajakáři a zpočátku jsme se trochu prali. Každý je zvyklý na to svoje a tak vás kolega občas překvapí nějakým nečekaným náklonem, záběrem o trochu dřív, než ho děláváte vy apod. Když se ale posádka sehraje, což nám netrvalo dlouho, zvládnete zajet, cokoliv si umanete. Výjezd kanálu v Troji od „Tlamy“ až nahoru? Není problém. Ve dvou naberete obrovskou rychlost, kterou doženete menší obratnost způsobenu délkou lodi. Jízda rychle dolů po proudu je taky bezproblémová, hlavní doménou je opět rychlost a špice se díky rockeru dobře vynořuje. Boofvání je díky délce problém a tak, když to někam napálíte (Véčko, Tlama), musí přední pádler počítat s tím, že dostane průplach. Zkoušeli jsme vymetat i různé vracáky a brankové kombinace a i ty jsme celkem v klidu zvládli, akorát zadák musí lodi poměrně hodně pomáhat s dotáčením, jinak jste v ostrých manévrech zbytečně pomalí. Párkrát to i vypadalo, že zůstaneme někde viset, ale to se nikdy nestalo. Díky délce lodi je vždy jeden nebo druhý už za překážkou nebo ještě před ní a tak může situaci řešit. Loď je stabilní a nebude problém, když si zkušený vodák naloží dopředu někoho méně zkušeného a sveze ho. Jen bude k řízení lodi potřebovat trochu víc síly a bude muset dbát na pořádné náklony, které s ovládáním 2B hodně pomůžu.

Deblkajak Prijon 2B - testování v Troji
Deblkajak Prijon 2B – testování v Troji

Po přibližně hodinovém ježdění jsme se shodli na jednom. Prijon 2B je opravdu zábavná loď, když už s vodáckými kamarády nevíte co roupama. A snad se mi poštěstí vzít na nějakou podzimní vodu 2B a manželku, aby si zase jednou užila sjezd divoké vody bez většího stresu. To je druhá věc, na kterou vidím 2B jako naprosto ideální loď!

Prohlédněte si všechny fotografie z testování…

Líbí se nám:

  • stabilita
  • velký rocker
  • materiál

Mohlo být lepší:

  • více úložného prostoru

Zkušenosti čtenářů

Camillio

Člověk by se těšil už po přečtení! 🙂
Jen poznámka: nohama, ne nohami.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: