RECENZE: origami kajak ORU KAYAK COAST XT

RECENZE: origami kajak ORU KAYAK COAST XT

V testování skládacího kajaku od firmy Oru Kayak jsem doufal od chvíle, kdy je do Česka začala společnost ROAM. dovážet. Bylo vcelku jedno, jestli to bude nejmenší rekreační otevřený model Beach LT nebo o trochu větší a už uzavřený Bay ST nebo dvoumístný Haven, a nebo top model Coast XT. Pro letošní jaro se testování povedlo domluvit a byl jsem mile překvapen, že jsem na něj obdržel právě top model Coast XT.

Dodává: ROAM., www.orukayak.cz

Testovali: Petr Snížek, Ivo Jelínek, Vlaďka Gálová


Údaje výrobce:

Materiál: dvouvrstvý polypropylen

Délka: 488 cm

Šířka: 63,5 cm

Hmotnost: 15,4 kg

Sbalený kajak: 84 x 30,5 x 74 cm

Nosnost: 181,5 kg

Infocena: 65 500 Kč

Když jsem si byl „kousta“ vyzvednout, čekalo mě hned první překvapení, obdržel jsem kajak v zabaleném stavu. Jedná se o plastovou krabici o rozměrech 84 x 74 x 30,5 cm, kterou si díky jednoduchému nosnému systému člověk snadno hodí přes rameno a odkráčí s ní jako s velkou taškou. Někdo by mohl namítnout, že to asi bude trochu těžká taška. Ano, oproti konvenčním taškám tomu tak je, ale na druhou stranu 15,5 kilogramu není na v podstatě plnohodnotný seakajak žádná váha. K lodi jsem vyfasoval ještě speciální transportní futrál, který je v případě zájmu nutné dokoupit, ale ten jsem za celou dobu testování nevyužil, protože prostě nebyl důvod. Jednoduchý nosný systém mi bohatě stačil. Obdržel jsem také pádlo Oru, které má sklolaminátovou žerď a „americkou“ spojku umožňující nastavení délky i libovolného úhlu. Vše se krásně vešlo do auta, ještě zbylo spousta místa a už už jsem se těšil na svoje první veliké origami.

Dno kajaku
Dno kajaku

Než se člověk s lodí dostane na vodu, musí jí poskládat. Kajak je vyroben z dvouvrstvého bílého průsvitného polypropylenu, který se skládá zmíněným systémem origami. Ohyby na kajaku jsou jasně definované a v navigaci (to člověk využije zejména při balení kajaku zpět na tvar krabice) pomáhají také černý a oranžový terčík, ke kterým patří příslušně označené cípy lodi. Kdo by čekal, že sestavení kajaku bude intuitivní bude asi zklamán. Ano, není to nic složitého, ale zejména kvůli posloupnosti jednotlivých kroků je třeba zpočátku využít návod. Když při „sešívání paluby“ plastovými lištami zjistíte, že jste ještě měli umístit vnitřní přepážku opravdu to naštve a skládání kajaku výrazně prodlouží. Taky je dobré se dočíst, kam patří všechny díly, které z poskládaného kajaku vypadly.

Jdeme skládat origami...
Jdeme skládat origami…
Odnést složený kajak na rameni není žádný problém
Odnést složený kajak na rameni není žádný problém

Já jsem kajak napoprvé skládal poměrně dlouho (skoro půl hodiny) a vzal jsem si na to asistentku. Doba byla dlouhá i proto, že jsem sledoval návod a snažil se udělat vše poctivě a tak, abych lodi případně neublížil. Výrobce sice udává, že loď je velmi odolná a sklady vydrží až 20 000 složení (!), ale proč riskovat. Další složení kajaku už byla výrazně rychlejší a nakonec jsem se dostal na nějakých 15 minut i sám. To je pořád docela dost, ale jak dlouho nafukujete a montujete nafukovací kajak? Coast je navíc nejsložitějším kajakem v řadě Oru, menší bratři jsou prý složení o dost dřív, nejmenší Beach LT mají zkušení hotový i za 5 minut. Složení kajaku zpět do „krabice“ je výrazně rychlejší.

Madla pro nošení lodi jsou součástí neoprenových krytů špice a zádě
Madla pro nošení lodi jsou součástí neoprenových krytů špice a zádě

Jak jsem již zmínil, během skládání kajaku je potřeba v určité fázi připnout do lodi oranžový „kokpit“, který se na bocích zacvakne do připravených drážek, aby se nepohyboval, dále je před uzavřením paluby kajaku potřeba nasadit všechny tři dělící desky, které tvoří jakési komory a člověk nemusí zapomenout ani na včasné secvaknutí límce a připojení zádové opěrky nebo propojení nožní opěrky s plochými popruhy u sedačky. Na závěr se vše naohýbá tak, že stačí už jen vzít šest plastových lišt a těmi spojit palubu. Lišty se nasouvají od špicí směrem k límci a manipulaci s nimi zvládne i slabší jedinec. Největší problém mi činilo lištu nasadit do obou připravených drážek, pak už to jede pak po másle. Na závěr si člověk zakryje špice i záď připravenými neoprenovými kryty, upraví si pruženku před límcem, našroubuje stehenní opěrky… a tradá na vodu.

Opěrka nohou je řešena jednoduše a visí na plochých popruzích. Vpředu je vidtelná deska oddělující přední komoru.
Opěrka nohou je řešena jednoduše a visí na plochých popruzích. Vpředu je vidtelná deska oddělující přední komoru.

Než ale půjdeme pádlovat mrkneme se ještě na loď jako takovou. Výrobce udává, že se jedná o plnohodnotný expediční seakajak s čímž bych byl opatrný (vím, na jakých terénech se někteří pohybují), ale seakajak to je a na nějaké větší moře bych se ho nebál vzít. Parametry lodi jsou popsány na začátku testu, takže těmi se nebudu zabývat. Co se týká výbavy je tu asi vše potřebné, ikdyž něco v trochu ořezaných verzích.

Sedačku tvoří pouhý pěnový podsedák, který se provlékne pruženkou a tím se upevní k oranžovému kokpitu.  Z tohoto řešení jsem měl trochu obavu, ale nakonec se sezení ukázalo jako pohodlné a překvapilo mě. Boční opěrky tu chybí, zádová opěrka je stavitelná, dostatečně veliká a pohodlná. V oblasti stehen můžete namontovat opěrky, které jsou také stavitelné. Já jsem je někdy použil a někdy ne a obě varianty jsou za mě přijatelné. Do náročnějšího terénu bych bez nich ale nevyjížděl. Opěrka nohou je řešena jednoduchou tyčí, které je upevněna přes plastové spony a plochými popruhy k sedačce. Plastové spony zajišťují případný posun opěrky a ten je velmi hladký. Celé seštelování sezení zabere doslova pár vteřin. Jak jsem již zmínil kajak je uvnitř dělen třemi deskami, které tvoří jakési komory, nepočítejte ale s tím, že by byly vodotěsné. Funkcí desek je krom vytvoření/oddělení komor také vyztužení trupu lodi. Pokud do komor něco ukládáte nebo to z nich chcete vyndat, musíte rozešít palubu lodi, což je trochu zdlouhavé řešení, ale originálně řešený kajak holt musí mít nějaké kompromisy. Samozřejmostí jsou madla pro nošení, pruženka pro předměty denní potřeby před límcem, kulatá šňůra okolo paluby.

Prohlédněte si všechny fotografie z testování…

A teď už pojďme na vodu. Očekával jsem, že kajak bude na vodě dost pracovat a kroutit se, ale to se nepotvrdilo. Samozřejmě to není pevná loď, ale hodně se jí blíží. Jízdní vlastnosti bych přirovnal spíše k jezerním rekreačním kajakům. Coast XT není v rychlosti úplná šipka, asi i proto, že je na něm hned několik prvků, které trochu brzdí – sklady lodi, zejména ty vedle kokpitu, vytváří viditelnou vlnku a pak jsou to přední a zadní neoprenové kryty. Oba jsou v místě styku lodi s vodou jen přišroubované a neopren tedy trochu plandá, čímž nabírá vodu a dokáže brzdit. Není to nic závažného, ale brzda to je. Osobně bych si toto hned vyřešil nějakým vhodným lepidlem a neopren k lodi trochu lépe připevnil. Pak by se situace zlepšila.

Díky nízké hmotnosti je manipulace s kajakem hračka
Díky nízké hmotnosti je manipulace s kajakem hračka

Co se týká manévrování, tak tady vše funguje, jak má, stabilita je vysoká, což potvrdili i dva méně zkušení jezdci Ivo a Vlaďka, které jsem na Coast také vytáhnul. Ivo už něco napádloval, ten neměl s kajak žádný problém a Vlaďka seděla v kajaku (obecně) poprvé a docela pěkně se povozila. Na náklony loď reaguje dobře a celkově jsem s manévrováním neměl problém. Ani mi nechyběly boční opěrky. Ve větru loď docela dobře drží směr, což mě potěšilo, trochu jsem se bál, že tady narazím na problém. Jediné, co jsem s lodí nezkusil byly pořádné vlny, ale aspoň nějaké jsem zkusil a ty kajak zvládnul bez problémů. I v náročnější vodě (vlny) je loď tuhá a funguje.

Několik jízd jsem s lodí absolvoval na domácí Doubravě
Několik jízd jsem s lodí absolvoval na domácí Doubravě

Ne moc, ale aspoň trochu jsem zkusil také odolnost materiálu. Přejel jsem pár kamenů a párkrát trochu nešetrně naboural do břehu, kajak vše ustál bez úhony. Po kamenech zůstane na dně lehká bílá rýha, ale to je všechno, nějaké praskání, odírání nebo jiné poškození materiálu se nekonalo. Při vracení kajaku jsme si všimli vody v několika komůrkách pláště lodi, nicméně výrobce nás hned ubezpečil, že to je zcela normální a voda zase vyteče. Tedy se nejedná o žádnou vadu. Opět malý kompromis za to, že má člověk skládací, originální a za mě neskutečně krásný designový kajak.

Ivo byl z Coasta XT nadšený / F: Vlaďka Gálová
Ivo byl z Coasta XT nadšený / F: Vlaďka Gálová

Jak to tedy shrnout? Oru Coast XT je velmi slušný kajak na jezera a klidně i trochu divoké moře, do kterého dokážete naložit dost bagáže a pěkně se na něm svezete, ikdyž jste zkušený pádler. Díky konstrukci a celkovému řešení je tu několik kompromisů, ale koho by to zajímalo. Když totiž člověk přijde s větší kabelou k vodě, během chvíle z té kabely udělá designový kajak a vyrazí si zapádlovat, je to prostě „štýlo“ a tečka. Za mě má Oru Coast XT palec nahoru.

Líbí se mi:

  • hmotnost
  • design
  • originální řešení skládání

Mohlo být lepší:

  • kryty špice a zádi

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: