Nafukovací kajak Thaya by se dal nazvat jako revoluční. Spojuje v sobě totiž dvě různé technologie používané pro výrobu nafukovacích lodí – klasickou konstrukci nafukovacích „válců“, které zde tvoří borty lodi s materiálem drop stitch, který tvoří dno a jsou z něho vyrobeny také sedačky. Toto řešení zatím není u nafukovacích lodí příliš vidět. Nutno ještě podotknout, že použitý drop stitch je vlastní výroby přímo od Gumoexu a tedy na bázi osvědčeného materiálu Nitrilon, nikoliv z PVC, jež používá zbytek světa. Spojením zmíněných technologií vzniká plavidlo, jehož vlastnosti se blíží pevné lodi, protože dno z drop stitche je opravdu tuhé.
Dodává: GUMOTEX coating, s.r.o., www.gumotexcluny.cz
Testovali: Petr Snížek, Marie Snížková, Ondra MüllerÚdaje výrobce:
Materiál: Nitrilon, drop stitch
Délka: 410 cm
Šířka: 89 cm
Hmotnost: 17,5 kg
Nosnost: až 230 kg
Infocena: 23 999 Kč
Tvarově Thaya vychází z modelu Solar a velmi zjednodušeně by se dalo říct, že je to Solar, který dostal drop stitch dno. Jednou z vlastností materiálu drop stitch je nafukování na vyšší tlak než u běžných dutých komor, zde je to konkrétně až 7,2 PSI. To není třeba oproti paddleboardům závratné číslo, ale bohatě to stačí a s nafukováním se tolik nenadřete (kdo foukal na 15 PSI ví). K nafouknutí je třeba použít speciální vysokotlakou pumpu.
Jak už bylo zmíněno tvarově se jedná v podstatě o model Solar. Boky lodi jsou tvořeny dvěma nafukovacími válci, drop stitch dno je absolutně ploché a zespodu je na něm připraveno uchycení pro přídavnou ploutvičku, která je součástí balení. Pokud ji chcete využít, nezapomeňte nasadit před tlakováním! Vpředu i vzadu se drop stitch dno postupně zužuje a je vytaženo až do špiček lodě. Panovaly trochu obavy, že přední „deska“, která tímto řešením vzniká bude hrnout vodu, ale není to nijak dramatické. Vpředu a vzadu jsou na špicích malé palubky, na kterých jsou ještě umístěna madla pro nošení a provlečené provazy. Na zadní palubce je pak navíc vylévací otvor (charakteristický s uzavíráním pomocí plastové kartičky) a křížená pruženka pro uložení menšího množství bagáže. Paluby mají díky své konstrukci spíše „designový“ charakter, kdo by chtěl opravdový vlnolam, může si ho k Thaye dokoupit.
Uvnitř lodi najdeme jako základní výbavu dvě sedačky z drop stitch materiálu, které se pomocí plochých popruhů a plastových žebříčkových spon uchycují ke dnu lodi a k bortům (opěrky zad). Vpředu i vzadu je k dispozici také drop stitch opěrka nohou, i ta je přichycená plochým popruhem a sponou ke dnu lodi. Celý kokpit je uzpůsoben tak, aby se sem vešli dva lidé a trocha bagáže nebo tři lidé (třetí sedačku je nutno dokoupit), lépe asi dva dospělí a jedno dítě a v podstatě bez bagáže. Drop stitch sedačky jsou velmi tuhé a všem testerům byly pohodlné, asi největším plusem oproti dřívějším sedačkám je tuhá nekroutící se zádová opěrka.
Thaya je určena maximálně do obtížnosti WW II s čímž se nedá než souhlasit. My jsme její limity byli vyzkoušet na úplně spodní části kanálu v Troji a bylo patrné, že je to takové rozumné maximum. Požitek z jízdy v proudech a vracákách je ovšem skvělý. Kajak se díky tuhému dnu chová skoro jako pevná loď, a tak si můžete užít třeba náklony, aniž by pod vámi loď jakkoliv cvičila. Z této vlastnosti jsme byli nadšení. Když se do lodi posadí zkušení kajakáři, dokážou na ní předvést docela slušné kousky.