Porovnání kajaků Pyranha 9R L, Burn III L a Machno M – vybere si každý

Porovnání kajaků Pyranha 9R L, Burn III L a Machno M – vybere si každý

Před zahájením sezony jsme dostali na testování a vzájemné porovnání tři kajaky od britského výrobce Pyranha. Modely Burn, 9R a Machno jsme zkoušeli na kanále v Troji za stálých podmínek, aby bylo srovnání vypovídající a pak i v jízdě na různých řekách.

Dodává: VODÁK sport, www.vodak-sport.cz
Testovali: Snížák, Ondra Müller

Údaje výrobce:

9R L
Délka: 272 cm
Šířka: 68 cm
Objem: 340 l
Hmotnost: 22,7 kg
Jezdec: 75 -125 kg
Infocena: 32 370 Kč

Burn III L
Délka: 252 cm
Šířka: 69 cm
Objem: 297 l
Hmotnost: 20,9 kg
Jezdec: 70 – 100 kg
Infocena: 29 670 Kč

Machno M
Délka: 265 cm
Šířka: 66,5 cm
Objem: 308 l
Hmotnost: 21,5 kg
Jezdec: 60 – 100 kg
Infocena: 32 370 Kč

Trojice testovaných lodí se zásadně liší ve svých vlastnostech tak, aby si vhodnou loď mohl vybrat jakýkoliv jezdec přesně pro svoje potřeby.

9R

První loď – 9R nadchne zejména aktivní vodáky, kteří mají dobrou kondici a řeky si rádi užívají ve svižném tempu. Recenzi tohoto modelu jsme dělali po jeho uvedení na trh a přečíst si jí můžete tady.

Protože nemá cenu se opakovat, pouze stručně připomínáme co je 9R zač. Jedná se o dlouhou loď s agresivními hranami určenou pro hodně aktivní jízdu. Pokud umíte pádlovat a něco vydržíte, pak si 9Rku rychle oblíbíte. Jede opravdu rychle, ostré a dlouhé hrany řežou zatáčky, jako carvingové lyže, zvednutá špice (rocker) vás drží nad hladinou, pokud jí to vyloženě nekazíte. Na druhou stranu je ale třeba upozornit, že jakmile lodi uvolníte „otěže“ začnou vás ostré hrany poměrně razantně trestat a jízda už nebude taková „užívačka.“ Je tedy potřeba dobře zvážit (a odzkoušet!) zda tuto mašinu dokážete zkrotit ke svojí spokojenosti, abyste se pak nedivili. Určitě si 9 vyberete, máte-li ambice na extrémních závodech, kde s ní budete neporazitelní.

Pyranha 9R L v akci
Pyranha 9R L v akci

Burn III

Kajak Burn má za sebou dlouhý vývoj (jedná se o 5. generaci ve vývojové řadě riverrunnerů) a není proto divu, že se tuto legendární loď podařilo vychytat téměř k dokonalosti. Na ty nejdivočejší řeky si Burna nejspíš nevyberete, ale na jakékoliv další ježdění je naprosto parádní. Pokud máte rádi nekonečné vyšívání vracáků na 4kových řekách, aktivní surfování na vlnách, které na řece potkáte a dokonalou kontrolu nad svojí lodí, pak bude Burn přesně to co hledáte. Loď si určitě oblíbí ti, kdo jezdí rádi na rodeovkách a hlavně ti, kteří rádi „jezdí lodí“.

Pyranha Burn III
Pyranha Burn III

Při prvním usednutí (po přesednutí z velké creekovky) má člověk pocit jako by se ocitl o několik let zpět ve své staré rodeovce či playboatu. Burn se díky velkému plochém dnu otočí „na pětníku“ bez složitých záběrů. Hodná, ale funkční, hrana dobře reaguje na náklony. U náklonů je na Burnovi důležité dělat je opravdu správně, což už v dnešní době u bachratějších lodí nebývá zvykem. U Burna stačí nepatrně změnit náklon a loď na to zareaguje adekvátní změnou směru. V praxi to znamená, že se na Burnovi skvěle svezou ti, kdo umí jezdit na kajaku, skvěle se na něm naučí pádlovat nováčci a ti kdo si myslí, že jsou zkušení zjistí, kolik toho na vodě ještě neumí. Burn se taky dá rozjet do pěkné rychlosti, ale nelze se v něm slepě spoléhat na prvky, které usnadňují jízdu vpřed (objemná špice s rockerem) a tak si všechny naskočení na vlny rozhraní a válce musíte zařídit sami. Opět je to ideální vlastnost na učení a zdokonalování se v jízdě na kajaku.

Sezení je pro všechny lodě společné
Sezení je pro všechny lodě společné
Detail steheních opěrek a ráčen
Detail steheních opěrek a ráčen

Jízdu na Burnu doporučujeme všem, kteří se opravdu chtějí naučit dobře (správně) pádlovat nebo pádlovat umějí, ale chtějí své dovednosti plně zúročit. My jsme si na lodi skvěle zařádili a uvědomili si, jak jsme díky velkým creekovým lodím odvykli základním kajakářským dovednostem. Naštěstí se zcela nezapomínají.

Burn při surfování
Burn při surfování

Machno

Trojici zkoušených lodí uzavírá novinka pro letošní sezonu nazvaná Machno. Machno jsme měli k dispozici ve velikosti M a později také ve velikosti L. K dispozici je už i velikost S, ale ta je určená pro holky a menší pány.

Pyranha Machno M
Pyranha Machno M

Machno je postaveno na opravdu těžkou divokou vodu a má pro to hned několik zjevných předpokladů – skutečně výrazný přední a zadní rocker zaručují snadné boofování a rychlé vynořování. Vynořování navíc dopomáhá střechový tvar přední paluby, díky kterému voda rychle steče dolů. Ploché dno dává lodi manévrovatelnost a hrany jsou ostré tak akorát, aby vás nikde netrápily, ale zároveň pomohly při složitějších manévrech a zastavování. Když víte jak na to, dokážete s Machnem zaříznout vracák podobně jako na 9R. Machno nadchlo zejména Snížáka, který jízdu na něm popisuje.

Detail špice u Machna
Detail špice u Machna

Osobně jsem si Machno zamiloval takříkajíc „na první svezení“. Ještě se mi nestalo, abych po pár minutách ježdění v novém kajaku samovolně výskal radostí. Machno totiž poslouchá absolutně všechny jezdcovy pokyny a dokáže věci, na které jsem snad ještě u žádné lodi nenarazil. Špice se drží nad vodou opravdu houževnatě. I když se špici snažíte zanořovat a kašlete na boofování Machno se hbitě vynořuje a pokračuje vpřed. Boofování je vyloženě radost a jde téměř samo. U Lkové verze, která je dlouhá, se mi na mělčích hranách stávalo, že jsme zakopával zádí, ale to se mi stává téměř u každé lodi. Přístání po boofu je krásně měkké a to co mě hlavně nadchlo je poslušnost lodi hned po dopadu. V podstatě se mi nestalo, že by si Machno někdy vzpomnělo, tak a teď jedu támhle, protože si mě tam poslal a už s tím nic nenaděláš (a že to hodně lodí umí). Loď kdykoliv ukočírujete a jede přesně tam, kam chcete. Navíc jde manévrování tak snadno, že se tomu ani nechce věřit. Na řece jsem měl ze začátku problémy s velkým rockerem lodi a žehlením válců. Běžně se mi stávalo, že jsem něco přejel až moc daleko a pak se divil. Mám na řeky Lkovou verzi a i plně naložená jede skvěle. Na vodnatějších řekách jsem si musel chvíli zvykat, že se mi do boku lodi, který je poměrně vysoký, rády opírají diagonální vlny, které mě hned odvážejí, ale to je jedna ze specifických vlastností té oné lodi, na kterou je třeba si zvyknout. Pár nečekaných spláchnutí mě to rychle naučilo.

U svého Machna jsem si také posouval sedačku a tady bych měl směrem k Pyranhe drobnou výtku. Demontáž proběhla celkem bez potíží, ale zpětná montáž mi zabrala mnoho času a ani s pomocí druhé osoby jsem šrouby zpět do připravených závitů nedokázal nasadit. Nakonec jsem si kovové protikusy odvrtal, šrouby provlékl a zajistil širokými podložkami. Menší potíže jsem měl s montáží zrcadla u nově dodané lodi, ale taky to nebylo „s prstem v nose“. Přijde mi to docela škoda a asi by výrobci neuškodilo zaměřit se na zjednodušení montáže jinak parádního sezení. Neumím si představit, že posun sedačky řeším někde v terénu při nenadálé situaci, minimálně by to pro skupinu znamenalo výrazné zdržení. Stejné sezení je i v dalších lodích, takže se dají předpokládat stejné komplikace při montáži.

Machno na kanále v Troji
Machno na kanále v Troji

Jak to dopadlo

Na závěr snad už jen stručné shrnutí. Pokud si správně vyberete jednu ze tří výše zkoumaných lodí, nemůžete být zklamaní. Všechny tři kajaky jsou naprostou špičkou ve svých třídách a velká variabilita ve výběru sezení a doplňků jejich kvalitu jen zdokonaluje. Začátečníci určitě vyberou Burn a naučí se díky němu tak skvěle jezdit, že už možná ani nikdy jinou loď nebudou pořizovat. Milovníci absolutních extrémů nejspíš sáhnou po Machnu a WW V se jim najednou změní na WW IV+ a budou si moct dovolit zas o něco víc, protože Machno je rozhodně podrží nad vodou. Milovníci rychlosti a vlastníci nekonečné fyzičky nemohou volit jinak než 9R, se kterou budou na závodech i řekách vždycky první.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: