O lodích a lidech

O lodích a lidech

Čím dál více lidí se mě ptá na věci, které mnozí z nás mají vryty tak hluboko pod kůží, že je považují za samozřejmé. Ne však pro každého. Proto vám chci poskytnout pár užitečných rad a fíglů, které vám pomůžou k ještě větší radosti z vašich nejoblíbenějších hraček, ať je to kajak, singl, nebo obyčejná „otevřenka“.

Mám novou loď

O LODÍCH A LIDECH

U kajaku je dobré začít přizpůsobením kokpitu, tedy sezení. Nejlépe pěkně v klidu doma, ještě než vůbec půjdete na vodu. Bezpečná a pohodlná sedačka je u polyetylenové lodě samozřejmostí, ale i tak bývá nutné tu a tam něco doladit, nedocházelo k nepříjemným otlakům. Protože postavu si podle zánovního kajaku přizpůsobí málokdo, je vhodné přizpůsobit zánovní kajak své postavě. Nejjednodušší je vylepit jej pěnovým materiálem, například starou karimatkou, kusem neoprenu a podobně.
Důležitým faktorem pro pohodlí a zároveň správnou techniku pádlování je nastavení zádové opěrky. Nesmí být překážkou pohodlnému sezení, musí být postavena kolmo. Správně nastavená a utažená opěrka se pozná tak, že poskytuje pevnou oporu zad a nutí výs sedět vzpřímeně.
Opěrka na nohy slouží především pro větší bezpečnost jízdy. Napomáhá udržovat stabilitu plavidla a zároveň zabraňuje sklouznutí jezdce do špice lodi. Seřizuje se nejčastěji pomocí postranních matek, nejlépe tak, aby nohy zůstaly pokrčené a nevyklouzly příliš snadno z kolenních opěrek. Nastavení sedačky je hotovou alchymií. U většiny typů bývá sedačka polohovatelná. Zatímco výrobce sedačku umisťuje do středu lodi, například jezdec menší postavy by si ji ale měl posunout dopředu. Vyrovná tím těžiště a zlepší jízdní vlastnosti kajaku. Pokud chcete mít kajak spíše rychlejší, také posuňte sedačku dopředu. Kajak bude lépe držet stopu, ale zase z něj budete obtížněji vystupovat. Naopak, je-li sedačka vzadu (pozor, nesmí se to přehnat!), kajak se lépe točí a ani skoky mezi stupni vám nebudou činit obtíže. Kajak s málo zvednutou špičkou, se sedačkou vzadu, lépe najede na vlnu. Po nastavení sedačky do správné polohy pevně dotáhněte všechny šrouby a vždy zkontrolujte, že z lodi snadno vystoupíte, když se dostanete do problémů.
Stehenní opěrka udržuje nohy ve správné poloze a výrazně zlepšuje kontakt jezdce s lodí. U některých lodí je i tato opěrka nastavitelná.

Můj TIP – pokud není kontakt stehenní opěrky a nohou dostatečný, zkuste ji podlepit pruhem neoprenu nebo pěnovým materiálem.

Nezapomínejte, že každý kajak by měl mít nafukovací vaky, které v případě vyplavání jezdce chrání loď před potopením. Ideální je umístění vaků jak v zadní, tak v přední části lodi. Loď lépe plave a není tolik omlácená.

Můj TIP – vaky v lodi nafukujte vždy před jízdou. Při ochlazení je dofoukněte, při oteplení naopak upusťte. Pro delší životnost vaků je doporučuju po sezoně vyjmout, umýt a vyhnat z lodě živé kultury (loni jsem tam našel rok starou tatranku). Tento jednoduchý zákrok prodlouží životnost vašich vaků až na dvojnásobek. Často se stává, že se vaky prodřou o drobné kamínky a písek, a tím nenávratně zničí.

U singlkánoe platí pravidla podobná, sedačka je však většinou zhotovena celá z pěny. Na míru se upravuje oříznutím či dolepením pěny. Některé uzavřené singlkánoe nebývají vybaveny stehenními opěrkami. Dolepte si je zevnitř na límec lodi tak, abyste v lodi pevně drželi. Tovární nastavení popruhů (tzv. kleky) nemusí vyhovovat každému, neváhejte upravit si je.
U otevřených kánoí se vždy seznamte s konstrukcí lodě, ne každá se hodí na divokou vodu. Opět je jistější vybavit loď nafukovacími vaky, sama od sebe neplave. V otevřence je nutné vaky připevnit do špiček či k bokům, jinak v případě zvrhnutí vyplavou a vy budete bez lodi i bez vaků. Sedačky u otevřených lodí jsou vyrobeny ze dřeva nebo z kombinace dřeva a PAD popruhů. Oboje po sezoně potřebuje očištění a údržbu.
Nezapomínejte na bezpečnost! Vystoupit z kajaku i kánoe se musí snadno a rychle. Vyzkoušejte si to nejen na suchu, ale i na klidných úsecích řeky. Vždy zkontrolujte nafukovací vaky, nastavení opěrek, sedačky a utažení šroubů.

Údržba

I plastové lodě potřebují údržbu. Zjistíte-li na trupu hlubší vryp, doporučuju toto nenápadné poškození opravit svařovací tyčinkou barvy lodi. Větší poškození nechte odborníkům, časté opravy na koleně, zakapávání žhavými kousky plastu a podobně ve většině případů lodi víc ublíží než pomůže.
Při častém používání nebo při transportu se mohou uvolnit šrouby. Občas je zkontrolujte a případně dotáhněte. Prohnutá a propadlá dna lodí nejčastěji souvisí s transportem a skladováním. Jakékoliv prohnutí či deformaci způsobenou nárazem lze opravit jednoduše pomocí horké vody. Pokud tento průhyb není většího rozsahu, stačí ponechat loď na slunci a materiál se vrátí zpět. Pokud ne, použijeme horkou vodu a lijeme ji do vnitřního prostoru lodě, odkud se snažíme tlakem vrátit materiál do původní polohy.

Transport, skladování

Pro přepravu lodě používejte pevné střešní nosiče se speciálními držáky. Střešní nosiče jsou většinou dvou typů, tvaru U (vhodný pro přepravu jedné lodi na boku) a tvaru I (vhodné pro více lodí). Lodi nejlépe vyhovuje přeprava i skladování na boku. Nikdy nedávejte loď dnem na zahrádku a nestahujte. Za prvé vám do lodi prší a za druhé deformujete dno. Pokud zahrádka postrádá tyto speciální nosiče, je nejlepší loď přepravovat dnem vzhůru. Loď důkladně přivažte, nejlépe popruhy. Ráčny (běžné na čerpacích stanicích) nejsou ideální, neboť loď deformují a klasické gumcuky nejsou dostatečně pevné. Lodě ideálně skladujte v suchém prostřední, chráněné před UV zářením a mrazem. Ani jedno jim neprospívá.

Můj TIP – pozor v jarních měsících, kdy teploměr nevyšplhá moc vysoko a my autem pospícháme za svou první oblíbenou říčkou. Loď, která je na střešní zahrádce vystavena teplotám kolem 0 °C, může po následném nástupu na vodu i při nepatrném ťukanci prasknout.

A něco na závěr

Poslední dobou se rozšířil názor, že polyetylenové lodě vydrží všechno. Omyl. Právě na tom, jak budete s vaší lodí zacházet, závisí, jak dlouho a v jakém stavu vám vydrží. Chcete si zničit loď? Snažte se trefit všechny kameny, co čouhají nad hladinou, pusťte se do nekontrolovatelného sjezdu dlouhého břehu do vody. Žádné lodě to moc rády nemají; občas je nástup do řeky komplikovaný, a proto se začíná skokem či skluzem ze břehu, ale tento kousek není nutné provádět vždy a všude. Zažil jsem ještě svět laminátových a kompozitových lodí. Byla to doba, kdy lodě voněly a člověk se s nimi víc mazlil. Asi proto se k nim choval lépe a lodě mu to vracely, když projížděl peřejemi… Ale to je zase na jiný článek…

text: Stanďoch s Prďochem

Zkušenosti čtenářů

Jara

Není náhodou ta rozbitá loď z Čerťáků 2007?

Jim

jo ta lodicka je z certaku a je moje…….JIM

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: