Řada vodáků už dávno pochopila, že ač je na vodě příjemně a krásně, vždy je nutno dbát na svou bezpečnost a pokud se už něco při vší smůle stane, být materiálově připraven. Přesto se stále ozývají hlasy, že v době mobilních telefonů je lékárnička přepychem.
Mobilní telefon sice dokáže zkrátit čas pro zavolání pomoci, ale ne vždy je hladký přístup k vodě a ke zraněnému. Pak začínají rychle utíkat drahocenné minuty.
Je potěšující, že i přes tyto hlasy se začínají zabydlovat v lodích už dávno opodstatněné lékárničky hned vedle házečky. Těžko posuzovat, co jednotlivé schránky obsahují, ale pokud se v nich ukrývá kromě placatky rumu i pár obinadel, tlakový obvaz a termofólie, jedině dobře. Otázkou samozřejmě zůstává, jestli osoby poskytující první pomoc budou schopny lékárnu použít. Ať z hlediska znalosti první pomoci či vybavení lékárničky. To už ale odbíhám od hlavního tématu.
Dokud jsem brázdil vody v kánoi, dala se uložit lékárnička téměř kdekoliv. Mnohem horší je to v kajaku. Zprvu jsem první pomoc vozil v pytli s překládací lištou proti vodě a ukládal celé zavazadlo za sedačku k nafukovacímu vaku (Diesel 65). Jenomže se zvýšenou obtížností sjížděných vod a odlehlostí toků od civilizace se začala úměrně rozšiřovat i výbava lékárničky. Voděodolný pytel na výbavu lékárničky stále stačil, ale nastal problém – kam s ním?
Za dlouhých zimních večerů, kdy jsem opravoval a kontroloval veškerou výstroj, jsem špekuloval, jak toto dilema vyřešit. Přišel jsem na to, jak uložit lékárničku do prostoru, kde nebude překážet, bude vždy po ruce a její uložení nebude mít žádný vliv na konstrukci kajaku ani bezpečnost pádlera. Ze zbytků plastů jsem si svařil pouzdro pro vodotěsný kufřík používaný na kamery, foťáky atd. a vložil je do pěnového příčníku. Pro ukotvení do pěnového nosníku jsem použil zimní PUR pěnu. Tím, že jsem lékárničku uložil uprostřed kajaku, se odbouralo vyrovnávání protiváhy.
Všechny strany pouzdra je nutno zakulatit (doporučuju větší rádius na každém rohu a dobře opracovat hrany) proti zachycení o výstroj při nouzovém opuštění kajaku. Proti nežádoucímu vysunutí lékárničky z pouzdra je dobré použít popruh. Já jsem použil dva strojově pletené PA pásky a dva kroužky. Také je možno použít plastovou sponu či plastovou rychlospojku. To už záleží na každém kutilovi. Důležité je, aby se pásek samovolně nepovolil a nebyl příliš dlouhý. Vždy je nutno brát zřetel na bezpečnost (viz už jednou popisované nedobrovolné opuštění kajaku či vystupování).
Samozřejmě, že došlo i k testu. Bylo nutné, aby při případných nesnázích bylo i nadále možné vykopnout celý tunel tak, jak je udáváno výrobcem. Mohu naprosto zodpovědně konstatovat, že touto drobnou úpravou nedošlo k žádné změně pro nouzové vysunutí tunelu.
Neklade žádný odpor a plave stejně na hladině i s lékárničkou.
Celá úprava zabrala přibližně padesát minut a celková váha včetně plné výbavy lékárničky je dvě kila a dvacet deka. Během testů kajaku jsem nezaznamenal žádnou změnu v chování jak na klidné, tak na divoké vodě. Je jisté, že tuto úpravu nebude moci použít každý, neboť záleží na šířce a hloubce tunelu. Přesto, pokud se někde na vodě sejdu se stejně upravenou částí kajaku pro uložení lékárničky, budu vědět, že to nebyl tak špatný nápad.
Článek byl uvedený v 1. čísle HYDRA 2010 a protože nápad je to velice dobrý, chceme, aby se dostal i k těm, kteří Hydro neodebírají.
fenomenálny nápad, ktorý sa mi veľmi páči ale…
neverim, že takto ako to je technicky prevedene-len zalepene, vydržia tie dve horizontalne uložene tabule ten tlak peny, ktorý by sa teoreticky mohol vyvinuť pri zakliesnení trebars medzi skaly. mam zato, že ta „penova“ priečka splna funkciu vystuže aby padlerovi pri takomto extremnom stave nedolamalo nohy, ked zacne sila sltačať kajak.
neviem ako presne to vytunovat ale aspon nahradit tie dve platne trebars nalakovanou preglejkou 0,5cm a zboku to navyše ešte i priskrutkovať /i zalepiť/, skrutky zapustiť.
Ak v bežnych podmienkach nie je možne vyvinuť na palubu kajaku taky tlak aby deformovanim došlo k dolamaniu noh, tento komentar vypustite z hlavy. ja len že som videl par takto dokrčených kajakov na fotografiach.
myslel som to tak, že zo snimiek mi nie je jasne či sa tie vertikalne dva bloky tesne dotykaju dole dna a hore paluby, v tom pripade by to mohlo byt ok
Ahoj Tome, omlouvám se za opožděnou reakci, ale na sklonku roku jsem vždy silně pracovně vytížen (všichni zákazníci chtějí vše hned a již včera). Tolik pro informaci. Co se týká přepážky pro uložení lékárničky v kajaku, jsou všechny plastové stěny (PP – válcovaný polypropylén) provařeny. Jelikož svařování výrobků (bazény, zdrojové tanky, atd.) jsou mou hlavní obživou, mohu naprosto zodpovědně prohlásit, že svařenec vydrží velice vysoký tlak. Díky tomu postačilo zachovat nízkou část pěnovky nad i pod schránkou pro lékárničku. Důvodem proč jsem tuto část pěnovky zachoval je pouze bezpečnost. Při pevném zafixování by nemohlo dojít k nucenému vykopnutí celé přepážky. Zároveň se ale nebráním názoru, že by se boční stěny mohly prodloužit na celkovou výšku pěnovky za dodržení bezpečnosti kajakáře. Příjemné prožití svátků vánočních a hodně šťastných chvil na vodě v Novém roce všem přeje bandita Ronny
fenomenálny nápad, ktorý sa mi veľmi páči ale…
neverim, že takto ako to je technicky prevedene-len zalepene, vydržia tie dve horizontalne uložene tabule ten tlak peny, ktorý by sa teoreticky mohol vyvinuť pri zakliesnení trebars medzi skaly. mam zato, že ta „penova“ priečka splna funkciu vystuže aby padlerovi pri takomto extremnom stave nedolamalo nohy, ked zacne sila sltačať kajak.
neviem ako presne to vytunovat ale aspon nahradit tie dve platne trebars nalakovanou preglejkou 0,5cm a zboku to navyše ešte i priskrutkovať /i zalepiť/, skrutky zapustiť.
Ak v bežnych podmienkach nie je možne vyvinuť na palubu kajaku taky tlak aby deformovanim došlo k dolamaniu noh, tento komentar vypustite z hlavy. ja len že som videl par takto dokrčených kajakov na fotografiach.
fenomenálny nápad, ktorý sa mi veľmi páči ale…
neverim, že takto ako to je technicky prevedene-len zalepene, vydržia tie dve horizontalne uložene tabule ten tlak peny, ktorý by sa teoreticky mohol vyvinuť pri zakliesnení trebars medzi skaly. mam zato, že ta „penova“ priečka splna funkciu vystuže aby padlerovi pri takomto extremnom stave nedolamalo nohy, ked zacne sila sltačať kajak.
neviem ako presne to vytunovat ale aspon nahradit tie dve platne trebars nalakovanou preglejkou 0,5cm a zboku to navyše ešte i priskrutkovať /i zalepiť/, skrutky zapustiť.
Ak v bežnych podmienkach nie je možne vyvinuť na palubu kajaku taky tlak aby deformovanim došlo k dolamaniu noh, tento komentar vypustite z hlavy. ja len že som videl par takto dokrčených kajakov na fotografiach.
fenomenálny nápad, ktorý sa mi veľmi páči ale…
neverim, že takto ako to je technicky prevedene-len zalepene, vydržia tie dve horizontalne uložene tabule ten tlak peny, ktorý by sa teoreticky mohol vyvinuť pri zakliesnení trebars medzi skaly. mam zato, že ta „penova“ priečka splna funkciu vystuže aby padlerovi pri takomto extremnom stave nedolamalo nohy, ked zacne sila sltačať kajak.
neviem ako presne to vytunovat ale aspon nahradit tie dve platne trebars nalakovanou preglejkou 0,5cm a zboku to navyše ešte i priskrutkovať /i zalepiť/, skrutky zapustiť.
Ak v bežnych podmienkach nie je možne vyvinuť na palubu kajaku taky tlak aby deformovanim došlo k dolamaniu noh, tento komentar vypustite z hlavy. ja len že som videl par takto dokrčených kajakov na fotografiach.
fenomenálny nápad, ktorý sa mi veľmi páči ale…
neverim, že takto ako to je technicky prevedene-len zalepene, vydržia tie dve horizontalne uložene tabule ten tlak peny, ktorý by sa teoreticky mohol vyvinuť pri zakliesnení trebars medzi skaly. mam zato, že ta „penova“ priečka splna funkciu vystuže aby padlerovi pri takomto extremnom stave nedolamalo nohy, ked zacne sila sltačať kajak.
neviem ako presne to vytunovat ale aspon nahradit tie dve platne trebars nalakovanou preglejkou 0,5cm a zboku to navyše ešte i priskrutkovať /i zalepiť/, skrutky zapustiť.
Ak v bežnych podmienkach nie je možne vyvinuť na palubu kajaku taky tlak aby deformovanim došlo k dolamaniu noh, tento komentar vypustite z hlavy. ja len že som videl par takto dokrčených kajakov na fotografiach.
fenomenálny nápad, ktorý sa mi veľmi páči ale…
neverim, že takto ako to je technicky prevedene-len zalepene, vydržia tie dve horizontalne uložene tabule ten tlak peny, ktorý by sa teoreticky mohol vyvinuť pri zakliesnení trebars medzi skaly. mam zato, že ta „penova“ priečka splna funkciu vystuže aby padlerovi pri takomto extremnom stave nedolamalo nohy, ked zacne sila sltačať kajak.
neviem ako presne to vytunovat ale aspon nahradit tie dve platne trebars nalakovanou preglejkou 0,5cm a zboku to navyše ešte i priskrutkovať /i zalepiť/, skrutky zapustiť.
Ak v bežnych podmienkach nie je možne vyvinuť na palubu kajaku taky tlak aby deformovanim došlo k dolamaniu noh, tento komentar vypustite z hlavy. ja len že som videl par takto dokrčených kajakov na fotografiach.
fenomenálny nápad, ktorý sa mi veľmi páči ale…
neverim, že takto ako to je technicky prevedene-len zalepene, vydržia tie dve horizontalne uložene tabule ten tlak peny, ktorý by sa teoreticky mohol vyvinuť pri zakliesnení trebars medzi skaly. mam zato, že ta „penova“ priečka splna funkciu vystuže aby padlerovi pri takomto extremnom stave nedolamalo nohy, ked zacne sila sltačať kajak.
neviem ako presne to vytunovat ale aspon nahradit tie dve platne trebars nalakovanou preglejkou 0,5cm a zboku to navyše ešte i priskrutkovať /i zalepiť/, skrutky zapustiť.
Ak v bežnych podmienkach nie je možne vyvinuť na palubu kajaku taky tlak aby deformovanim došlo k dolamaniu noh, tento komentar vypustite z hlavy. ja len že som videl par takto dokrčených kajakov na fotografiach.
fenomenálny nápad, ktorý sa mi veľmi páči ale…
neverim, že takto ako to je technicky prevedene-len zalepene, vydržia tie dve horizontalne uložene tabule ten tlak peny, ktorý by sa teoreticky mohol vyvinuť pri zakliesnení trebars medzi skaly. mam zato, že ta „penova“ priečka splna funkciu vystuže aby padlerovi pri takomto extremnom stave nedolamalo nohy, ked zacne sila sltačať kajak.
neviem ako presne to vytunovat ale aspon nahradit tie dve platne trebars nalakovanou preglejkou 0,5cm a zboku to navyše ešte i priskrutkovať /i zalepiť/, skrutky zapustiť.
Ak v bežnych podmienkach nie je možne vyvinuť na palubu kajaku taky tlak aby deformovanim došlo k dolamaniu noh, tento komentar vypustite z hlavy. ja len že som videl par takto dokrčených kajakov na fotografiach.
fenomenálny nápad, ktorý sa mi veľmi páči ale…
neverim, že takto ako to je technicky prevedene-len zalepene, vydržia tie dve horizontalne uložene tabule ten tlak peny, ktorý by sa teoreticky mohol vyvinuť pri zakliesnení trebars medzi skaly. mam zato, že ta „penova“ priečka splna funkciu vystuže aby padlerovi pri takomto extremnom stave nedolamalo nohy, ked zacne sila sltačať kajak.
neviem ako presne to vytunovat ale aspon nahradit tie dve platne trebars nalakovanou preglejkou 0,5cm a zboku to navyše ešte i priskrutkovať /i zalepiť/, skrutky zapustiť.
Ak v bežnych podmienkach nie je možne vyvinuť na palubu kajaku taky tlak aby deformovanim došlo k dolamaniu noh, tento komentar vypustite z hlavy. ja len že som videl par takto dokrčených kajakov na fotografiach.
fenomenálny nápad, ktorý sa mi veľmi páči ale…
neverim, že takto ako to je technicky prevedene-len zalepene, vydržia tie dve horizontalne uložene tabule ten tlak peny, ktorý by sa teoreticky mohol vyvinuť pri zakliesnení trebars medzi skaly. mam zato, že ta „penova“ priečka splna funkciu vystuže aby padlerovi pri takomto extremnom stave nedolamalo nohy, ked zacne sila sltačať kajak.
neviem ako presne to vytunovat ale aspon nahradit tie dve platne trebars nalakovanou preglejkou 0,5cm a zboku to navyše ešte i priskrutkovať /i zalepiť/, skrutky zapustiť.
Ak v bežnych podmienkach nie je možne vyvinuť na palubu kajaku taky tlak aby deformovanim došlo k dolamaniu noh, tento komentar vypustite z hlavy. ja len že som videl par takto dokrčených kajakov na fotografiach.
fenomenálny nápad, ktorý sa mi veľmi páči ale…
neverim, že takto ako to je technicky prevedene-len zalepene, vydržia tie dve horizontalne uložene tabule ten tlak peny, ktorý by sa teoreticky mohol vyvinuť pri zakliesnení trebars medzi skaly. mam zato, že ta „penova“ priečka splna funkciu vystuže aby padlerovi pri takomto extremnom stave nedolamalo nohy, ked zacne sila sltačať kajak.
neviem ako presne to vytunovat ale aspon nahradit tie dve platne trebars nalakovanou preglejkou 0,5cm a zboku to navyše ešte i priskrutkovať /i zalepiť/, skrutky zapustiť.
Ak v bežnych podmienkach nie je možne vyvinuť na palubu kajaku taky tlak aby deformovanim došlo k dolamaniu noh, tento komentar vypustite z hlavy. ja len že som videl par takto dokrčených kajakov na fotografiach.
fenomenálny nápad, ktorý sa mi veľmi páči ale…
neverim, že takto ako to je technicky prevedene-len zalepene, vydržia tie dve horizontalne uložene tabule ten tlak peny, ktorý by sa teoreticky mohol vyvinuť pri zakliesnení trebars medzi skaly. mam zato, že ta „penova“ priečka splna funkciu vystuže aby padlerovi pri takomto extremnom stave nedolamalo nohy, ked zacne sila sltačať kajak.
neviem ako presne to vytunovat ale aspon nahradit tie dve platne trebars nalakovanou preglejkou 0,5cm a zboku to navyše ešte i priskrutkovať /i zalepiť/, skrutky zapustiť.
Ak v bežnych podmienkach nie je možne vyvinuť na palubu kajaku taky tlak aby deformovanim došlo k dolamaniu noh, tento komentar vypustite z hlavy. ja len že som videl par takto dokrčených kajakov na fotografiach.
fenomenálny nápad, ktorý sa mi veľmi páči ale…
neverim, že takto ako to je technicky prevedene-len zalepene, vydržia tie dve horizontalne uložene tabule ten tlak peny, ktorý by sa teoreticky mohol vyvinuť pri zakliesnení trebars medzi skaly. mam zato, že ta „penova“ priečka splna funkciu vystuže aby padlerovi pri takomto extremnom stave nedolamalo nohy, ked zacne sila sltačať kajak.
neviem ako presne to vytunovat ale aspon nahradit tie dve platne trebars nalakovanou preglejkou 0,5cm a zboku to navyše ešte i priskrutkovať /i zalepiť/, skrutky zapustiť.
Ak v bežnych podmienkach nie je možne vyvinuť na palubu kajaku taky tlak aby deformovanim došlo k dolamaniu noh, tento komentar vypustite z hlavy. ja len že som videl par takto dokrčených kajakov na fotografiach.
fenomenálny nápad, ktorý sa mi veľmi páči ale…
neverim, že takto ako to je technicky prevedene-len zalepene, vydržia tie dve horizontalne uložene tabule ten tlak peny, ktorý by sa teoreticky mohol vyvinuť pri zakliesnení trebars medzi skaly. mam zato, že ta „penova“ priečka splna funkciu vystuže aby padlerovi pri takomto extremnom stave nedolamalo nohy, ked zacne sila sltačať kajak.
neviem ako presne to vytunovat ale aspon nahradit tie dve platne trebars nalakovanou preglejkou 0,5cm a zboku to navyše ešte i priskrutkovať /i zalepiť/, skrutky zapustiť.
Ak v bežnych podmienkach nie je možne vyvinuť na palubu kajaku taky tlak aby deformovanim došlo k dolamaniu noh, tento komentar vypustite z hlavy. ja len že som videl par takto dokrčených kajakov na fotografiach.
fenomenálny nápad, ktorý sa mi veľmi páči ale…
neverim, že takto ako to je technicky prevedene-len zalepene, vydržia tie dve horizontalne uložene tabule ten tlak peny, ktorý by sa teoreticky mohol vyvinuť pri zakliesnení trebars medzi skaly. mam zato, že ta „penova“ priečka splna funkciu vystuže aby padlerovi pri takomto extremnom stave nedolamalo nohy, ked zacne sila sltačať kajak.
neviem ako presne to vytunovat ale aspon nahradit tie dve platne trebars nalakovanou preglejkou 0,5cm a zboku to navyše ešte i priskrutkovať /i zalepiť/, skrutky zapustiť.
Ak v bežnych podmienkach nie je možne vyvinuť na palubu kajaku taky tlak aby deformovanim došlo k dolamaniu noh, tento komentar vypustite z hlavy. ja len že som videl par takto dokrčených kajakov na fotografiach.
Nejnovější články
Kdo chce vodáka bít, tak ať mu chuť zajde
Vánoční výprodej na Jílovišti
Vyšel vodácký časopis Pádler 4/2024. Pojď se podívat, co všechno přináší.
Zajímavé vybavení
Altra Lone Peak 8
Legendární běžecká bota na dlouhé tratě!
Salomon XA Pro 3D GTX
Jistota na každém kroku.
Altra Lone Peak 8
Legendární běžecká bota na dlouhé tratě!
Salomon XA Pro 3D GTX
Jistota na každém kroku.
Kalendář akcí
Mikulášská Orlice
Vánoční Sázava
Štědrodenní Ohře
Vánoční jízda – poslední jízda po Lužnici
Štěpánský sjezd Desné
Vodácký bazar
Exo Zion Slalom L
Perception carolina 12xs
ZET Cross
kánoe Yukon