Nafukovací kánoe WTX Rapid Wild

Nafukovací kánoe WTX Rapid Wild

Po nějaký čas jsme měli k dispozici na otestování nafukovací kánoi Rapid Wild z brněnské dílny WTX.

Testovali: Petr Snížek s rodinou, Alena Kalášková
Dodává: VODÁK sport, www.vodak-sport.cz
Výrobce: WTX, www.wtx.cz

Údaje výrobce:
Materiál: PVC – Valmex
Délka: 415 cm
Šířka: 108 cm
Hmotnost: 23 kg
Nosnost: 350 kg
Rozměry sbalené lodi: cca 75 x 45 x 35 cm
Určení: do WW IV
Počet vzduchových komor: 3
Provozní tlak: max. 0,02 MPa (0,2 Bar/3 PSI)
Max. počet osob: 3
Infocena: 37 900 Kč

Nafukovací kánoe WTX Rapid Wild.
Nafukovací kánoe WTX Rapid Wild.
WTX Rapid Wild – boční pohled.
WTX Rapid Wild – boční pohled.
Dno lodi má unikátní konstrukci.
Dno lodi má unikátní konstrukci.

Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná o další „stejnou“ nafukovací kánoi, na jaké jsme za dlouhé roky témě bez změn v tomto segmentu běžně zvyklí, ale člověk se nesmí nechat prvním pohledem zmást. Rapid Wild má totiž hned několik vylepšení, která mu dávají docela specifické jízdní vlastnosti. Tím asi nejdůležitějším je vyšší (tlustší) dno složené z různě velkých válců, což znamená, že loď není tolik potopená pod vodu. Díky této vlastnosti je loď rychlejší, protože nehrnete tolik vody a víc toho uveze. S hrnutím vody ostatně souvisí ještě další designérské řešení a sice pozvolnější a delší náběh špice – jednoduše je špice delší a sklon dna pod ní není tak ostrý. Tato vlastnost kromě menšího hrnutí vody výrazně zlepšuje točení lodi a taky dost snižuje zalévání ve vlnách. Již zmíněná různá velikost válců dna naopak trochu dopomáhá lodi držet přímý směr v jízdě na klidné vodě (je tím vytvořený jakýsi kýl).

Na přední palubce je pružná cargo síťka a koňadra, kterou lze ukrýt pod palubu.
Na přední palubce je pružná cargo síťka a koňadra, kterou lze ukrýt pod palubu.

Jinak na tvaru není nic až tak zvláštního. Jedná se o nafukovací kánoi komorové konstrukce (dno + borty), kde je nafukování komor řešeno klasickými push-push ventily. Přední špice je krytá krátkou palubkou, na které je shora umístěna pružná cargo síťka na uložení drobnějších předmětů a skrz palubku je vyvedená šňůra pro případné tažení nebo držení lodi. Šňůrka se samozřejmě může zcela schovat do lodi, takže nad palubu kouká jenom uzel. Zadní špice je otevřená a není ostrá, což má hlavní výhodu v možnosti rychlého a kompletního vylití vody. Jednoduše stačí kánoi postavit „na zadní“ a případná voda je fuč. I na zadní špici je koňadra. Na vnitřní straně zadní špice jsou umístěny dva ploché popruhy s přezkami a stavitelnou délkou, které výrobce zamýšlel hlavně pro uchycení pumpy, ale samozřejmě se pod ně dá upevnit i cokoliv jiného. Ve dně pod zadní špicí je umístěn rolovací vylévací rukáv.

Do zadní špice lze dopbře upevnit pumpu. Dále je tu vylévací rukáv a plochý popruh s oky.
Do zadní špice lze dopbře upevnit pumpu. Dále je tu vylévací rukáv a plochý popruh s oky.

Tím jsme už trochu nakousli výbavu lodi, která má také několik unikátů. Tím asi největším je, že se sedačky neumisťují na předem připravené otvory, ale lze je umístit libovolně a zároveň na milimetr přesně po celé délce lodě. Umožňuje to systém navlečení sedaček na jakési „kolejničky“, po kterých je jednoduše posunujete. Bohužel to znamená, že sedačky by se mohly během jízdy nechtěně posunout, nicméně to na klidné vodě v podstatě nehrozí a na divočejší vodu si člověk stejně kleká do popruhů a ty sedačku podrží tam, kde má být. Pro uchycení popruhů je po celé délce dna umístěný plochý popruh s oky, takže si je upevníte přesně tam, kde potřebujete. Další ploché popruhy s oky jsou na vnitřní straně bortů na přídi i zádi. Okolo celé lodi je na vrchní straně bortů nataženo lano. Pro nošení slouží dvojice madel na přídi a zádi nebo lze použít čtyři madla na bortech v přední a zadní části lodi. Tato boční madla jsou ze širokého popruhu a ještě vypolstrovaná minicellovou pěnou. My jsme pro nošení lodi používali výhradně tato madla – přišlo nám to výrazně pohodlnější. Ještě se vrátím k sedačkám, ty jsou ze speciálního tvrzeného plastu, vypolstrované tenkou pěnou a v každé je průřez pro upevnění klekacích popruhů.

Unikátní systém upevnění sedaček umožnuje přesné nastavení jejich polohy.
Unikátní systém upevnění sedaček umožnuje přesné nastavení jejich polohy.

A jak se Rapid Wild osvědčil v praxi? Je pravda, že jsme nezkoušeli maximální deklarovanou obtížnost WW IV, ale loď se svezla na takových terénech jako Vavřinecký potok (tam jsem si i vyzkoušeli, jak se z lodi krysí), Stvořidla za velké vody, Týnec – Pikovice za velké vody, vodnaté peřeje zvané Hrčáky na Labi při průtoku cirka 70 m3/s nebo třeba rozvodněná Doubrava pod Pařížovem.

Nafukovací kánoe Rapid Wild ptačím pohledem.
Nafukovací kánoe Rapid Wild ptačím pohledem.

Je loď točivější? Je a pokud mohu posoudit, tak výrazně. Při první jízdě na Vavřinečáku jsem měl dlouhou dobu pocit, že musím dělat něco špatně, když jsem v každé zatáčce naštelovaný mnohem dřív, než je potřeba, což se ne vždy úplně hodilo 🙂 U téhle lodě prostě člověk lehce vezme za kormidlo a už se točí. Chtělo to chvíli zvyku, ale jak se vám to dostane do ruky, tak je to naprostá paráda. Zejména na našich malých a často se klikatících řekách se tahle vlastnost hodně hodí. Na vodnatějších terénech jsme pro změnu posuzovali deklarované menší zalévání lodi, které se také potvrdilo. Vysoká táhlá špice toho dokáže pochytat opravdu hodně a stejně tak i borty v případě, že člověk třeba potřebuje jet šikmo na vlny. Sice jsme kvůli tomu o to méně vyzkoušeli, jak funguje vylévací rukáv, ale nějak se to podařilo a funguje. Dále se nám velice líbila stabilita. Loď se nechová záludně a při najíždění i do opravdu silného proudu je vše plynulé a člověk nemá sebemenší pocit nestability, dokonce i když nemá příliš zkušeného háčka.

Na Vavřineckém potoce jsme vyzkoušeli i nouzové opuštění plavidla :-)
Na Vavřineckém potoce jsme vyzkoušeli i nouzové opuštění plavidla 🙂

Všechny jízdy jsme absolvovali jako krátká splutí bez bagáže a s ponechanou prostřední sedačkou pro zlepšení tuhosti lodi. Pochopitelně je ale v lodi dostatek místa pro věci, které se dají umístit na střed a tady připevnit třeba k plochému popruhu s oky na dně, případně do špice nebo třeba do popruhů určených pro pumpu. Myslím, že i dva velcí chlapi s plně naloženou lodí budou těžko dosahovat hmotnosti 350 kg, kterou dokáže Rapid Wild uvézt.

V peřejích zvaných Labské hrčáky.
V peřejích zvaných Labské hrčáky.

Takže jak to shrnout? Vývoj trval dlouho, ale stálo to za to. Povedlo se udělat sportovně laděnou a velmi dobře ovladatelnou nafukovací loď, která dokáže posádku udržet v suchu a bezpečí i na náročnějším terénu. Tvar je velmi povedený a stejně tak i další inovace, které se do lodě podařilo dostat. Dávám palec nahoru a doporučuju, vyzkoušejte si tuhle loď taky. Slibuju, že budete překvapeni.

A pokud byste hledali loď na kidnější plavby s rodinou, tak koukněte na recenzi kánoe Rapid Tramp.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: