Druhá loď z nové české dílny vyrábějící nafukovací lodě v Brně – WTX, která nám dorazila k otestování, je nafukovací kánoe nazvaná Rapid Tramp. Loď je určená pro vícečlenné posádky nebo posádky s velikou bagáží a na méně náročné řeky či klidné hladiny.
Testovali: Petr Snížek s rodinou
Dodává: VODÁK sport, www.vodak-sport.cz
Výrobce: WTX, www.wtx.cz
Údaje výrobce:
Materiál: PVC – Valmex
Délka: 470 cm
Šířka: 112 cm
Hmotnost: 25 kg
Nosnost: 400 kg
Rozměry sbalené lodi: 80 x 40 x 45 cm
Určení: do WW II
Počet vzduchových komor: 3
Provozní tlak: max. 0,02 MPa (0,2 Bar/3 PSI)
Max. počet osob: 4
Infocena: 36 300 Kč
Jelikož Rapid Tram vychází z kánoe Rapid Wild, tak doporučuji přečíst si také recenzi této lodě, aby si člověk dokázal udělat co nejlepší představu.
Rapid Tramp je klasická nafukovací kánoe se třemi vzduchovými komorami – dno a borty, které uzavírají push-push ventily a vyrobená je z materiálu Valmex (PVC). Co člověka na první pohled zaujme je velikost kánoe. O něco větší šířku než bývá běžné ani tak nepostřehnete, ale více než půl metru navíc na délku praští přes oko ihned. Obzvlášť v naší verzi se čtyřmi sedačkami, které se do lodě pohodlně vejdou.
Stejně jako u již zmíněné kánoe Rapid Wild má i Tramp několik unikátních prvků. Dno tvoří válce o větším průměru, než bývá o nafukovacích kánoí běžné, díky čemuž je loď mnohem méně potopená a samozřejmě tím jsou ovlivněny jízdní vlastnosti. Loď před sebou netlačí tolik vody, takže je rychlejší a neklade tolik odporu při otáčení, takže je točivější. I přes to, jaká je to dlouhá „kláda“ je manévrovatelnost na velmi dobré úrovni. Konstrukce dna zároveň znamená, že toho loď mnohem více uveze. Výrobcem deklarovaná nosnost až 400 kg je opravdu úctyhodná. Čtyři stokilové chlapy si asi v lodi dokáže leckdo představit, ale třeba dva stokilové chlapy, kteří vezou 200 kg bagáže? To by měli tak na půl roku. Každopádně to Rapid Tramp zvládne. Nebylo by ovšem fér nezmínit i jedno negativum, které vysoký výtlak přináší. Když je Rapid Tram zatížený málo (pouze děti, dvě útlé slečny), tak se do vody pořádně nedostanou boční válce, které výrazně zlepšují celkovou stabilitu a loď se pak jeví jako vratká. Pro zkušené vodáky to není problém, ti si rychle přivyknou, ale pro méně zdatné by to mohlo být nekomfortní. Neznamená to ovšem, že by se loď hned převrhla, tomu zabrání boční válce hned, jak se dotknou hladiny, jen je to prostě taková lehce kolíbavá „kačena“. Výrobce ovšem loď deklaruje jako rodinnou nebo pro velké náklady, takže s nízkým zatížením se tady vlastně nepočítá.
Druhým prvkem, se kterým si dal výrobce práci, je sklon nebo náběh špice, takzvaný rocker. Ten je udělaný tak, aby loď co nejméně hrnula vodu, což opět vylepšuje rychlost i manévrovatelnost, a aby co nejlépe odolávala vlnám. I když při určení maximálně do WW II to není zas až tak potřeba. Když už jsme u toho určení, tak do WW II je podle mého názoru dobře trefený strop. Zkušená posádka by samozřejmě loď provezla i náročnějším terénem, ale opět pamatujme, že Tramp je lodí spíše rekreační a rodinnou.
Co se týká vnitřní výbavy, tak ta byla u námi testované verze poněkud skromná, ale vlastně to pro naše využití bohatě dostačovalo. Loď jsme využívali zejména na jednodenní plavby bez bagáže, kterou nahrazovalo jedno nebo dvě děti. Kdybychom loď využívali ve dvou a vozili větší množství bagáže, tak by se vyplatilo využít nabídku výrobce a nechat si některé prvky vnitřní výbavy doplnit podle přání. V naší verzi měla loď čtyři sedačky ze speciálního tvrzeného plastu. Ty jsou unikátním způsobem uchycené na jakési kolejničky, což umožňuje plynulý pohyb jakékoliv sedačky po celé délce lodi. Sedačkami lze za použití jisté síly hýbat i za jízdy, což se ukázalo jako velmi praktické. Děti třeba nebavilo sedět a pádlovat, tak jsme se v lodi přeskupili, sedačky posunuli a už bylo vytvořené palubní dětské hřiště. Určitě tenhle manévr nechcete dělat několikrát denně, ale je velmi pohodlné, že to jde, aniž by člověk musel vyfukovat a znovu nafukovat boční válce. Samovolný posun sedaček jsme během jízdy nepozorovali, protože terény, na kterých jsme se s lodí pohybovali, byly vesměs klidné vody (Sázava, Labe), maximálně mírně tekoucí a meandrující řeky (Divoká Orlice a Orlice).
Z další vnitřní výbavy uvedu praktický držák pumpy v zadní špici. Čtveřici madel pro pohodlné nošení – madlo na přídi a zádi + čtyři madla na bočních válcích. Plochý popruh s oky v přední části lodi, který slouží k upevňování menší bagáže, házečky, …, průvlečnou šňůru v přední palubě a zadní špici dělanou tak, aby se skrz ní snadno vylévala voda. Další výbavu je do lodi možné dodat. Jaká výbava to může být se dočtete v již zmíněné recenzi lodě kánoe Rapid Wild, kterou jsme testovali v „plné palbě“.
Závěrem se musím přiznat, že když jsem Trampa poprvé nafouknul, nějak jsem nedokázal uvěřit, že se takhle dlouhá kánoe bude na vodě líbit jak mě, tak zbytku posádky, ale dost jsem se mýlil. Velký vnitřní prostor dětem opravdu vyhovuje a kombinace s možností posuvu sedaček to celé zvedá o level výš. Zda je loď rychlejší než jiné kánoe jsme moc nevnímali, ale že se dobře manévruje jsme zejména na neustále se klikatící Divoké a spojené Orlici poznali velmi dobře a taky to ocenili. Člověk až v cíli pozná, že se u kormidla tolik nenadřel.
Pokud tedy hledáte nafukovací kánoi pro celou rodinu, měl by být Rapid Tramp jedním z hlavních kandidátů ve výběru.