Nafukovací drop-stitch kánoe ITIWIT X500

Nafukovací drop-stitch kánoe ITIWIT X500

V dřívějších recenzích jsme si představili už dvě nafukovací lodě z Decathlonu a sice drop-stitch kajaky ITIWIT X500 v jednomístné a dvoumístné verzi. Oba z testu vyšly velmi dobře, protože se v nich povedlo nápaditě a efektivně využít materiál drop-stitch. Oba kajaky se díky tomu blíží více pevným než nafukovacím lodím. Byl jsem proto zvědavý, jaká bude čtyřmístná nafukovací kánoe Itiwit X 500, která do redakce k otestování dorazila letos v červnu.

Testovali: Petr Snížek s rodinou, Aneta Górecká
Dodává: Decathlon, www.decathlon.cz


Údaje výrobce:
Materiál: PVC drop-stitch, PVC, dřevo
Délka: 510 cm
Šířka: 100 cm
Hmotnost: 32 kg
Nosnost: 250 kg
Počet vzduchových komor: 3
Maximální tlak: 10 PSI (0,7 Bar)
Do obtížnosti: až WW II
Infocena: 34 999 Kč

Celkový pohled na kánoi Itiwit X500.
Celkový pohled na kánoi Itiwit X500.

Rozbalujeme

Kánoe přišla v transportním vaku na kolečkách, který je její standardní součástí. Vzhledem k docela vysoké hmotnosti lodě (32 kg) považuji transportní vak na kolečkách za v podstatě nezbytný doplněk, protože tahat se s ní na zádech by nebylo úplně pohodlné. Kolečka na transportním vaku jsou gumová a docela velká, takže umožňují loď dovézt k řece i náročnějším terénem. Off-road to ale samozřejmě není. Pro naše použití na běžných turistických řekách nikdy problém nenastal. Velikost transportního vaku je 100 x 45 x 38 cm, což není úplně málo a třeba do našeho kombíku Kia Ceed se vejde hodně natěsno.

Po vyjmutí lodě se na vnitřní straně vaku objevily obrázky znázorňující návody k použití (nafouknutí, vyfouknutí, montáž sedaček, sbalení), což je velmi praktické. Využili jsme je ale pouze při prvním sestavení lodi, protože vše je tak jednoduché a intuitivní, že to už příště prostě umíte. Pro zabalení jsou navíc přímo na trupu lodi vyznačená místa skladů, což tuto (asi nejnáročnější) manipulaci s lodí výrazně ulehčuje.

Dno kánoe Itiwit X500.
Dno kánoe Itiwit X500.

Sestavení

K nafouknutí lodi slouží tři ventily umístěné za sedačkou zadáka. Jeden nafukuje dno, zbylé dva borty. Ventily jsou klasické push-push a velmi dobře se s nimi pracuje. Poslední vzduchová komora je uprostřed lodi a slouží jako sedačka v prostoru vyhrazeném pro bagáž nebo (až dvě) děti. Nafouknutí a sestavení lodi je velmi jednoduché, a protože jsou drop-stitch prvky méně objemné než nafukovací válce, tak je i docela rychlé – naprosto pohodlně pod 10 minut. Tlakovat jsem se snažil na maximum, tedy 10 PSI, abych docílil co nejvyšší tuhosti.

Dno kánoe nabízí mnoho oček k upevnění bagáže.
Dno kánoe nabízí mnoho oček k upevnění bagáže.

Po nafouknutí už stačí jen upevnit sedačky, které jsou vyrobeny ze lakovaného dřeva, které je kvůli pohodlí a tření na příslušných místech doplněno u tenkou vrstvu minicellové pěny. Upevnění sedačky je řešeno způsobem, nad kterým jsem se zpočátku podivoval. Na spodní straně každé sedačky je souběžně s borty umístěná dřevěná lišta, která má vždy vpředu a vzadu probrání. Do tohoto probrání se zasunou ploché popruhy upevněné na bortech, takže sedačka na těchto popruzích visí. Kdo neporozuměl, ten ať se podívá na fotografii.

Po nasazení sedaček je kánoe připravená k vyplutí.

Unikátní systém upevnění sedaček.
Unikátní systém upevnění sedaček.

Konstrukce

Konstrukce kánoe je na standardy drop-stitch nafukovaček dost neobvyklá. Nejedná se totiž o tvar „maňásek“, který využívá drtivá většina jiných výrobců, ale spíše o tvar „kánoe indiánky“. Dno je uprostřed lodě téměř ploché, ale směrem ke špicím se postupně zavírá do tvaru ostrého V. To má za důsledek vytvoření dvou „kýlů“ pod přední a zadní špicí. Ty v součtu tvoří skoro dvě třetiny délky lodě. Oba tyto kýly jsou kryté litou gumou, aby se zde materiál neprodřel. Přímo ve špicích je pak drop-stitch komora tvořící dno ohnutá takovým způsobem, že sahá až k přední, respektive zadní palubě. Přišlo mi až neuvěřitelné, jakým způsobem dokázal výrobce drop-stitch materiál natvarovat. Za mě opravdu klobouk dolů, tudy nepochybně vede další cesta kupředu. Komory tvořící borty jsou tvarované výrazně méně a vlastně jen uzavírají kánoi od jedné paluby k druhé, plus drží sedačky.

Před oběma sedačkami je prostikluzová plocha.
Před oběma sedačkami je prostikluzová plocha.

Přední i zadní špice je dost vysoká a každou z nich kryje palubka z jednoduchého PVC obsahující rovněž síťku vhodnou k uložení drobností. Síťka se uzavírá na suchý zip a pochopitelně do ní patří jen věci, které se mohou namočit. K jejich upevnění lze využít zabudované očko umístěné při okraji síťované kapsy. Na přední i zadní špici je madlo z plochého popruhu.

„Břicho“ kánoe je hodně široké a obsahuje napevno připevněný drop-stitch kvádr, který slouží jako sedátko pro děti. Střed lodi je velmi prostorný a my jsme jej v průběhu používání překřtili na dětské hřiště, protože i dvě děti (maximální kapacita lodi je 2 dospělí a 2 děti) se sem v pohodě vejdou, a ještě zbývá místo na hračky a lumpárny. Zároveň lze ale prostor využít k naložení značného množství bagáže, pro kterou jsou navíc na dně umístěná nejrůznější oka z plochých popruhů určená pro její uchycení. Další bagáž by bylo možné naložit do přední a zadní špice, kde je také docela slušný prostor.

O dřevěných sedačkách a jejich upevnění jsem si jíž zmínil výše.

Síťka pro uložení drobností v přední palubě.
Síťka pro uložení drobností v přední palubě.

Jak kánoe jede?

Pro první testovací jízdu jsme byli opatrní a vyrazili jen ve dvou, což se ukázalo jako prozíravé. Po usednutí a vyplutí jsme se nějakou chvíli nemohli zbavit pocitu drobné nestability a dospěli jsme k tomu, že je to nejspíš způsobeno pohybem sedaček zavěšených na plochých popruzích. Vše ale vyřešily pověstné „zlaté české ručičky“. Sedačky stačilo z každé strany vyšprajcovat, v našem případě kusem pěny, a bylo po nestabilitě.

S dítětem na palubě se stabilita zlepšila a se dvěma dětmi zase. Platí tedy, že čím víc je loď naložená, tím je stabilnější.

Při pohledu shora je krásně vidět velký vnitřní prostor.
Při pohledu shora je krásně vidět velký vnitřní prostor.

Posezení na dřevěných sedačkách je příjemné a protiskluzové plochy na dně lodi, které má v prostoru nohou háček i zadák, fungují velmi dobře i pro bosé nohy (tím ale nedoporučuji jezdit bosky). V peřejnatějších úsecích jsme zkusili zaklenout, což jde vcelku bez problémů. Pod sedačkami je hodně místa, takže se zaklenutím nebudou mít problém ani dlouháni nebo ti, kdo mají větší nohu. I při zakleknutí velmi dobře fungovaly protiskluzové plochy.

Zprvu jsem se trochu obával, že široký střed lodě bude pro pádlování háčka i zadáka překážet, ale není tomu tak. V tomto ohledu je velikou výhodou, že drop-stitch prvky jsou ploché, nikoliv objemné jako klasické nafukovací válce.

Co se týká rychlosti, tak kánoe není žádný šampion, ale úplnou ostudu taky neudělá. Označil bych to v segmentu nafukovacích kánoí za průměr. Jednoznačnou nevýhodou je, že loď tolik neplave na hladině jako lodě s klasickými nafukovacími komorami a tím pádem musí překonávat vyšší odpor vody. No a samozřejmě nepřidává ani široký střed. Loď to ale dohání ostrými špicemi, které skoro nehrnou vodu. A hlavně bychom měli mít na paměti, že se jedná o rodinnou turistickou kánoi, ne o sportovní loď.

Pro jedno dítě je uprostřed prostoru až až.
Pro jedno dítě je uprostřed prostoru až až.

Točení lodi je pomalé, což přisuzuji dvěma věcem. Zaprvé točení brzdí dva dost výrazné kýly na přední a zadní části lodi, které jsou při pohledu z boku jasně pod úrovní středu lodi a hodně tak kánoi nutí jet rovně. A zadruhé, špice jsou z boku tvořené velkou plochou, která sahá do vody skoro až ve špicích lodi (špice mají rychlý náběh), což způsobuje hrnutí vody při točení. Na klidné nebo mírně tekoucí vodě jsem v pomalém točení nespatřoval problém a rychle jsem si zvyknul. V peřejnaté vodě (zkoušeli jsme obtížnost až WW II) už s tím ale musí člověk počítat a dost manévrů zahajovat dříve, než je běžně zvyklý, protože pak to už prostě nestihne. V souvislosti s obtížností ještě uvedu, že vysoké špice ve dvojkové vodě v pohodě obstály a vody, která se přelila do lodi bylo minimum. Horní hranice použití udávaná výrobcem tedy sedí. Což taky znamená, že na většinu českých turistických řek je loď bez problémů použitelná, protože kde na nich potkáte dvojkové peřeje.

Závěrem

Přiznám se, že mě kánoe X500 jízdními vlastnostmi neoslnila tolik jako její kajakoví kolegové, ale rozhodně nad ní nechci lámat hůl. Spousta zajímavých vychytávek a inovativních řešení ve mně vzbuzuje naději, že bychom se brzy mohli dočkat i v segmentu nafukovacích drop-stitch kánoí velmi zajímavých řešení. Obrovský vnitřní prostor nám umožnil podniknout parádní rodinné výlety, které jsme většinou absolvovali na klidných turistických řekách středních Čech, tedy přesně tam, kam je tahle loď určená. A co si budeme povídat – trochu nižší rychlost lodi nebo pomalejší točení nás zdaleka nebrzdily tolik jako zastávky na koupání, svačení, stavění hradů z písku a další kratochvíle, kterým se s dětmi nevyhnete. A vlastně bude asi celá rodina zklamaná, až kánoi X500 vrátíme a zase se posadíme do klasické úzké kánoe, kde si najednou budeme připadat jako sardinky.

Líbí se mi:

  • Inovativní tvarování drop-stitch materiálu
  • Velký vnitřní prostor
  • Transportní vak

Mohlo být lepší:

  • Rychlost a točivost

Zkušenosti čtenářů

Střelec

Váhově srovnatelné s laminátkou, jízdní vlastnosti jako u staré indiánky nebo spíš Malše. A sbalený je to taky kus nábytku. Cena je bohužel dnešní standard. A nebrat do Chorvatska k moři – zakázali tam letos kufry na kolečkách a čert ví, na čem se ještě budou přiživovat.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: