Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro Padler.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých vodáckých článků. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s vodáckou a outdoorovou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce Padler.cz
Nafukovací člun Ontario 450 S je nástupcem předchozího modelu označeného jednoduše Ontario. Jaké změny si inovovaný člun nese a jak fungují? To vše prověřil náš tester nafukovacích člunů Šťovík.
Údaje výrobce: Materiál: Nitrilon Délka: 450 cm Šířka: 157 cm Hmotnost: 30 kg Nosnost: 630 kg Rozměry po sbalení: 67x58x33 cm Infocena: 24 290 Kč
Nafukovací člun Ontario 450 S je symetrické samovylévací plavidlo postavené na platformě předchozího modelu Ontario, který jsme pro vás testovali před pár lety a s nímž má mnoho společných konstrukčních prvků. Na první pohled jsou patrné: jednokomorové profilované dno bez příčného žebrování na přídi (známe např. z Colorada), záď je uzavřená a stejně jako příď splývavě vystupuje z vody.
Užitná plocha paluby je podstatně větší, než činná délka lodi ve vodě, která se dynamicky mění se zatížením. Loď je proto i v plném zatížení obratná a dobře točivá. Díky uzavřené konstrukci je Ontario v torzi pevnější a zřejmě i z toho důvodu může být při zachování dostatečné stability užší. Zadní část lodi, zvednutá nad hladinu, pak umožňuje velmi dobrou ovladatelnost. Z obou zmíněných důvodů (šířka, zaoblená zvednutá záď) se s Ontariem dobře manévruje v proudu, kličkuje mezi kameny a snadno se najíždí i do malých vracáků.
Váha rozložená na velkou plochu dna a při správném sezení posádky i na boční válce umožňuje sklouzat i kamenité úseky, kde bych uvíznutí považoval za jisté.
Po vnějších bocích člunu vede silné lano. Dno je osazeno pohodlnými polstrovanými úchyty na nohy. Paluby, částečné kryty přídě a zádě, jsou velmi jednoduché, tvořené dvouvrstvou gumotextilií. Na přídi i zádi je na palubách křížená pruženka, umožňující připevnění dalšího materiálu a skrz palubu jsou průvlečné dlouhé koníčkovací šňůry.
Paluby zespoda přitahuje pruženka ve tvaru „A“ ke dnu lodi. Ta je určená pro fixaci bagáže (pokud nějakou máme) v přídi a v zádi. Pokud bagáž nemáme, je dobré pruženky neuchycovat, abychom si z paluby nevytvářeli „korýtko“ ukloněné směrem do lodi.
Jednovrstvé paluby bez zpevňující a nosné funkce, jež jsou bohužel nešvarem většiny současných modelů Gumotexu, umožňují v Ontariu pouze symetrické rozmístění posádky. Zadní paluba se na rozdíl od nafukovacího polštáře Colorada prakticky nedá použít pro sezení kormidelníka. Posádky s lichým počtem členů tedy musí na tento detail pamatovat a zvolit správné rozesazení.
Oproti první generaci Ontaria je současný model samovylévací. Technicky vzato se jedná o unikátní samovylévací konstrukci, kterou tvoří dvě řady kulatých otvorů na zádi. Zvenčí tyto otvory kryjí chlopně, které tlak vody přitlačuje k trupu lodi. Jednosměrně tak zabraňují protékání vody do plavidla, zatímco odtok zůstává volný. To se ale dramaticky mění ve chvíli, kdy loď začne brzdit, couvat, nebo se zachytí v proudu na kamenech. V tu chvíli se chlopně odhrnou a voda se začne valit dovnitř. Efektivita vyprazdňování je vzhledem k počtu vylévacích otvorů překvapivě vysoká, nicméně překročí-li množství vody v lodi určitou úroveň, musíte chvíli počkat, než voda vyteče. Téměř plná loď po zastavení ve vracáku vytékala přibližně 30 vteřin. Při použití na kontinuální WW III, která je maximální obtížností, do které je loď výrobcem určena, to znamená, že musíte občas zastavit a zalitou loď nechat vytéct. Pak je jen na vás, zda vám to nevadí nebo zda raději sáhnete po Coloradu.