Kneel and feel aneb Chouťas radí, jak na klečení v lodi

Kneel and feel aneb Chouťas radí, jak na klečení v lodi

Singlířství je pro mě krásná věc. Je pravda, že by bylo pohodlnější koupit kajak, posunout si sedačku, nožní a kolenní opěrky a jet, ale… Vyrobit si vlastní funkční sedačku (lépe řečeno celý kokpit) pro mě znamenalo vždycky spíš pokus/omyl a do budoucna to vidím na nekonečný příběh.

Jestli se rozhodneš pro výrobu vlastního klečení, budeš potřebovat trpělivost, vynalézavost a trochu zručnosti. Ovšem vyplatí se, výsledek pak stojí skutečně za to.

O stavbě klečení už se psalo několikrát a vždycky to byla velmi dobrá řešení. Nebudu tedy opakovat staré známé pravdy. V tomhle textu bych chtěl napsat něco o tom, jak by správné singlířské klečení mělo a nemělo fungovat (alespoň z mého pohledu), na co si dát pozor, jaké materiály se mi osvědčily, a podělil bych se o nějaké tipy a triky. Takže!

Jak by to mělo fungovat:

Bezpečnost

Ta je na prvním místě! Až budeš chtít krysit (a ty určitě nebudeš chtít), musí se to povést napoprvé! Nejlepší by proto bylo klečení bez popruhů, ale zatím nevím (a pokud to nevím já, neví to ani nikdo další), jak bych jejich službu mohl nahradit jinak. Doporučuju nastavit si popruhy v předozadním rozměru tak, aby tě adekvátně držely, ale zároveň umožňovaly exit bez povolování čehokoliv (vždycky je potřeba odzkoušet to někde na bezpečném místě a určitě několikrát, ať je to na jistotu).

Efektivita

Sedačka je prostředník mezi tebou a lodí, všechny tvoje pohyby jsou skrze pěnové výstelky a popruhy přenášeny do plavidla. Chceš mít systém s co nejmenšími energetickými ztrátami. Na C1 celá stehenní kost funguje jako páka při boofování a vůbec manévrování špičky. Je důležité, aby kneecups zespodu (podpěrky kolen, doslova přeloženo kolenní šálky) a tunely shora dokonale obepínaly nohy.

Detail tzv. kneecups
Detail tzv. kneecups

Neporuchovost

Platí tady přímá úměra: čím víc je částí a jednotlivých slepovaných kusů sedačky, tím větší je pravděpodobnost, že se po čase něco utrhne nebo odlepí. Stejně je to při delším ježdění nevyhnutelné, ale proč tomu jít zbytečně naproti?

Kompatibilita

Co takhle mít klečení, které během dvou hodin přehodíš do jakékoliv lodě? To se hodí například tehdy, když ti loď praskne nebo když chceš zkusit žhavou novinku, kterou si nemůžeš půjčit od svého singlířského kámoše. Zároveň s tímto získáš i možnost snadno sedačku vyndat pro potřeby expedičního pádlování nebo jako snadno dosažitelný prostor pro natáčecí techniku.

Jízdní vlastnosti:

Stabilita předozadní i stranová

Výška sezení – u výšky posezu (výška pěny pod zadkem) je potřeba najít kompromis mezi tím, co je ještě stabilní do stran, a současně ti dovolí využít výhody klečení – zejména dobře měnit předozadní těžiště pro boofy.

Šířka rozkleku – tady je dobré využít každý centimetr. Zároveň ale nezapomeň na svá kolena, která nechceš vozit na dně lodě ve studené vodě a schytávat do nich pecky od kamenů, proto doporučuju 2 – 3 cm tlustou pěnu mezi lodí a koleny. Funguje to jako účinná tepelná izolace, a hlavně skvělé polstrování.

Kneecups hřejí a izolují
Kneecups hřejí a izolují

Obratnost a rychlost

Na singlu je záběr pádlem vedený po delší dráze a i těžiště se mění v předozadním směru víc než na kajaku. To je asi největší problém. Kajaky jsou konstruované na menší oscilace v předozadním těžišti a vzhledem k tomu, že většina používaných singlů se staví z kajakových slupek, je umístění C1 sedačky klíčové.

Platí tady ale stejná pravidla jako u kajaku: Čím víc vepředu, tím víc loď zrychluje, ale ztrácí na obratnosti. Čím víc vzadu, tím víc loď zpomaluje, ale nabírá na obratnosti. Záleží na tom, jaký máš nebo jakým chceš jezdit stylem.

Části sedačky (z čeho to vlastně sestavit):

Kotvicí a rozpěrná část – třeba z duralové trubky, nebo můžeš koupit loď s navařeným plastovým kýlem (ZET). Já osobně používám, starou nefunkční hliníkovou vodováhu. Je lehká, a když je podlepená, funguje i jako výztuha dna v místě kokpitu, a navíc se líp pracuje s obdélníkovým profilem, než s kruhovým.

L blok pěny, který slouží na sedání a jako opěrka pro záda

Boční opěrky

Kneecups – spodní část tunelů

Střední a horní část tunelů

Popruhy a ráčny

Kompletní klečení mimo loď
Kompletní klečení mimo loď

Jak se klečení sestaví, to si asi každý, kdo se do téhle fušky pustí, dokáže představit sám. Pokud si na to netroufáte, ale můj koncept se vám líbí, nabízím možnost postavení klečení na míru, samozřejmě za přiměřený poplatek. Kontakt na mě není problém najít na internetu.

Na závěr bych chtěl říct, že tohle je jen můj současný pohled na klečení, který není vůbec konečný a určitě se bude s průběhem dalšího ježdění vyvíjet, stejně jako se vyvíjel doteď. Je pořád co vymýšlet a zlepšovat, i když už se zdá, že je všechno dotažené skoro k dokonalosti.

Zkušenosti čtenářů

žralok

S použitím šmirglu 40 za 5 minut by ten výtvor na fotkách vypadal na pohled mnohem lépe .

žralok

Pro názornost přidám ilustrační fotku jak pomůže vzhledu ten šmigl http://www.zralok.estranky.cz/fotoalbum/kanoe-a-dalsi-vybaveni/c1-kleceni/#photo_7119
Já dávám přednost postupnému lepení a s rozlepováním nemám problémy , spíš naopak i od údajně nelepitelného PE lodí nedokážu pěnu odtrhnout bez poškození . Lepím Chemoprenem extrem , ale zase nejezdím tak intenzivně . Čím lepíš ty ?

Chobotnice

Klečení bez šráků je. Používá se v OCčkách, ale podle mně neni proč by to nešlo i v zavřený lodi. Neni to tak fest, ale zas je to rychlý jak vklouznout do papučí. Nejak to mám radši od dob jednoho incidentu v půjčený C1 s hodně knap šrákama…

Chobotnice

Jo odkaz na ty bezšrákový klečení: https://www.google.com/search?q=bulkhead+canoe+saddle&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjT87HomePfAhWNalAKHVzqD6QQ_AUIDigB&biw=1600&bih=709

Zdeněk

Hmm … principiálně určitě správně, funkční to také nejspíš bude. Ale to řemeslné provedení je hanebné, dávat něco takového na odiv jako příklad veřejnosti bych se styděl … Kamaráde studuj (tu FTVS), rukama by ses asi živil špatně.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: