„To snad ani není možný, jak se ta loď točí! To určitě sedím v nějakém divném proudu. Zkusím to na druhou stranu. Aha! Takže ta loď se prostě točí jedním záběrem.“ Tak přesně tohle mi proběhlo hlavou, když jsem si poprvé sednul do Beastu na začátku slalomky na Saalachu v Loferu. Proč mě to tehdy tak udivilo? Protože Beast od Prijonu se zdá obrovský! Má výtlak 360 l, což je stejně jako má Director od ZETka a když jsem si loď přebíral v HG Sportu, tak jsem reálně uvažoval, že na víkend vezmu i menší creekovku, která bude víc odpovídat mým 75 kg.
Dodává: HG sport, www.hgsport.cz
Testoval: Jan Beneš
Údaje výrobce:
Materiál: HTP plast
Délka: 274 cm
Šířka: 68 cm
Hmotnost: 20 kg
Výtlak: 360 l
Hmotnost jezdce: 60 – 120 kg
Kokpit: 86 x 53 cm
Infocena: 33 900 Kč
Ale vezměme to popořádku. Německá značka Prijon uvádí na trh lodě od roku 1962 a od roku 1982 vyrábí divokovodní kajaky metodou vyfukování do formy, tzv. blowmolding. Vyfukování má své výhody i nevýhody. Největší výhodou vyfukovaných lodí byla vždy jejich trvanlivost. Rozbít loď od Prijonu je vlastně skoro umění a umělců podnikajících v tomto oboru znám málo. Druhou výhodou je poměrně levnější proces než při pečení lodí v rotující formě, což se příznivě podepisuje na koncových cenách lodí, a v poměru výdrže a ceny tak lodě od Prijonu hrají jasný prim. Mezi největší nevýhody patří jakost povrchu po vyfouknutí, která dost znemožňuje například nalepení různých nálepek. A druhá nevýhoda je tvarové omezení, které tato metoda přináší – proto byly vždy lodě od Prijonu „tak trochu jiné“. Ale série moderních WW kajaků od Prijonu nabrala u posledních třech modelů – Cocaine, Pike a Beast, vzestupnou tendenci a poslední jmenovaný se již pár dní po spuštění na vodu stal hitem. Není divu, Beast má všechny prvky moderních lodí a k nim ještě něco navíc.
Loď má délku 274 cm, která je maximální dovolenou pro divokovodní závody a je v podstatě normou, na kterou se aktuálně lodě navrhují. Výtlak 360 l se musel někde projevit a výsledkem je opravdu masivní prostor v okolí kolem kolen až k samotné špici. Opět jsem se nechal unést pocitem a hned, jak jsem loď viděl, představil jsem si osekané klouby na palci ruky, jimiž budu do přídě při záběrech narážet. To se samozřejmě nestalo. Boční linie lodi tvoří přímou čáru od bodu, kdy dávám pádlo do vody až do vytažení a není zde tedy místo, kdy by mě tvar paluby zradil a utvořil překážku, do které bych bouchal. Zároveň jsem neměl pocit, že bych k pádlování potřeboval třímetrové pádlo, abych vůbec dosáhl do vody.
Přední rocker je víc než dostatečný a vlnky a bubláky žehlí bez aktivní účastí pádlera. Na dožehlení velkých věcí slouží mírně placatější záď, která má ale dostatek objemu, aby loď „nelopovala“ i při pomalém průjezdu válci. Zároveň si můžeme všimnout mírného prohnutí dna na konci zádi, které ji, v případě, že se loď staví na záď, postrčí vpřed. S tímto designovým prvkem přišli kdysi ve Waka Kayaks a dnes už ho vidíme na všech moderních lodích. Vrchní část zádi je poměrně plochá a dobře přenáší sílu vody na dopředný pohyb lodi při podmáčknutí při boofu a s trochou snahy jde lodi zatopit i záď ve vracáku – na tohle ale tato loď není. Velmi kladně hodnotím objem přídě, která dává dostatek prostoru na nohy i s házečkou a kufříkem mezi koleny, což považuji za významný bezpečností prvek, který usnadní opuštění lodi i v případě zaseknutí. Spolu s přívětivou zádí, která vás nezradí v bočních proudech a bublácích, považuji loď za opravdu vyvedené SUV, které vám umožní jezdit vaši obtížnost s důrazem na bezpečnost.
Velký upgrade dostalo sezení, které je lehké a velmi příjemné. Na lodi jsem po vytažení z igelitu nastavil pouze opěrky nohou a bylo hotovo. Neklouzavý a pohodlný posez nyní zajišťuje pěnová sedačka, která bude zároveň dobře tlumit případné rány od kamenů. Inovativně jsou řešeny i boční opěrky, které nepřiléhají na sedačku, ale stahují se k tělu spolu s dotahováním zádové opěrky. Mně tento styl vyhovoval, ale vím, že toto nemusí sedět každému. Neutrální názor mám na ukotvení sedačky, která je fixována ke dnu přes suché zipy, které jsou ke skořepině nalepeny. Řešení je to velmi efektní, ale lepení na plast je technologický problém a pokud nemají v Prijonu tuto technologii zvládnutou, může jít o potenciální problém. Toto však ukáže až delší čas.
Věc, která mi na Prijonech vyloženě vadí a komunikoval jsem ji i na výrobce, je boční pohyb opěrky nohou, jejíž táhla jsou vyrobena z tenkého plechu a opěrka vibruje a létá ze strany na stranu. Tento problém lze však jednoduše odstranit nalepením kousku pěny ze stran. Opěrky kolen jsou roztažené poměrně doširoka a komu by toto nevyhovovalo, tomu výrobce nabízí mezikus mezi opěrku a loď, který toto vyřeší. Kvituji zapuštění šroubů po stranách lodi, které již nebudou ostré od broušení o kameny. Všechna madla jsou vyfrézovaná z hliníku a pro všechny barevné verze lodi (žlutá, zelená, modrá) jsou vyvedena ve fialové barvě. Je to drobnost, ale vypadá to hodně dobře.
Je vidět, že Prijon opravdu zamakal na svém portfoliu a těším se, s čím přijdou příště. Šeptanda přímo od Toniho Prijona je, že Beast bude příští rok dostupný v menší velikosti, takže i holčičky a slalomáři se mají na co těšit.
Líbí se mi:
- Ovladatelnost
- Moderní a bezpečný tvar lodi
- Sedačka
Mohlo být lepší:
- Opěrky nohou