Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro Padler.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých vodáckých článků. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s vodáckou a outdoorovou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce Padler.cz
Na obtížnějších vodních terénech bývá zvykem si s sebou vozit v lodi náhradní pádlo pro případ zlomení, poškození či ztráty toho „hlavního“. Jak si takové náhradní pádlo vyrobit doma?
V dávných dobách bylo běžné na palubách laminátových lodí vozit náhradní pádla. Bylo to z důvodů, že kvalita dřevěných pádel, která se používala jako jediná dostupná, byla různé kvality a dost často se lámala. Dnes je situace daleko jednodušší, pádla mají většinou duralový nebo kompozitový dřík, ale terény které se dnes jezdí jsou daleko obtížnější, takže místo zlomení pádla hrozí i jeho ztráta uplaváním. Mnoho let jsem vozil v kajaku 4-dílné skládací pádlo ve vaku, ale to pořád překáželo a navíc duralu zrovna nevyhovovalo neustálé mokré prostředí.
V době kdy můj syn Dan začal jezdit vody na které se už mohu jenom dívat, vyvstala v naší rodině potřeba dalšího náhradního pádla. Proto jsem se tento problém pokusil vyřešit.
Požadavky na náhradní pádlo:
1) Pro extrémy by náhradní pádlo mělo být plnohodnotné co do pevnosti.
2) Pádlo by mělo být univerzální co do úhlu přetočení listů a pravo-levosti.
3) Spojek by mělo být co možná nejméně a neměly být v místě úchopu, tj. v místě největšího namáhání.
4) Pádlo by nemělo mít problémy s neustále vlhkým prostředím.
5) V lodi by mělo být celoročně a co nejméně překážet, nemělo by být těžké.
6) Mělo by být v lodi upevněno tak, aby se při zvrhnutí neztratilo, ale zásah do konstrukce lodi by měl být minimální, aby se třeba nemusela upravovat zadní výztuha kajaku, která má vliv na bezpečnost lodi a jezdce.
Z těchto požadavků mi vyšlo následující pádlo:
Tří dílná dělička s karbon-kavlarovou žerdí (od Panenky) a listy Profiplast Beta. Se synem jezdíme v lodích Raptor a Toro, do kterých se vejde pádlo délky 206 cm. Délka vnějších dílů pádla by měla být stejně dlouhá jako je délka zadní části kajaku! List má výhodný profil, který se po zasunutí do lodě přimkne k výztužné přepážce a v lodi moc nepřekáží. Dřík pádla se prostrčí otvory v zadní příčné přepážce, čímž je uložen a v lodi nekloktá. Pádlo se od běžného liší tím, že krajní díly s listy mají vždy rozměr shodný s délkou prostoru v zádi lodě, mně vycházela do obou lodí délka 760 mm.
Prostřední díl může být kratší dle zvyklostí jezdce, já používám pádlo 204 cm, na prostředek zbývá 520 mm. Spojky jsou karbonové, délka vyčnívajících častí je 110 mm, celková délka spojky by měla být minimálně 200 mm. Spojky jsou přilepené v prostředním dílu! Čím je spojka delší, tím je spoj spolehlivější, protože namáhání ve spojce a na okraji vnější trubky je nižší.
Díly pádla jsou před uložením do lodě zaslepeny plastovými zátkami, aby se do spojky nedostala nečistota z lodě. Zajištění pádla proti protočení jsem na radu Petra Panenky vyřešil oviny kvalitní samolepicí páskou kterou mám navinutou na prostředním dílu pádla. Toto řešení jednoduše umožní, aby si každý ze skupiny jezdců nastavil pádlo dle svých zvyklostí. Zajištění třemi závity samolepící pásky je ve své podstatě při běžné jízdě maximálně pevné.
Pádlo v lodi upevňuji nasunutím do otvoru v příčné přepážce a zasunutím do mezery mezi zadní část sedačky a svislou výztuhu zádi kajaku. Prostřední díl je možno nechat ležet na dně, nebo upevnit k jednomu dílu pádla. Nafouknuté vaky pádlo bezpečně přitisknou k prostřední přepážce a tím zajistí proti ztrátě.
Je pravdou, že náhradní karbonové pádlo je tak trochu přepych, ale při ceně lodi a v terénech které se dnes jezdí (různé x-bachy a nepřístupné soutěsky) může toto pádlo značně zjednodušit řešení krizové situace v nepřístupném terénu. Zároveň plaváčkovi otřesenému rozplavbou může morálně hodně pomoci, pokud pokračuje s pádlem, na které je zvyklý a ne s něčím diametrálně odlišným.
Případným zájemcům mohu poradit s technologií zhotovení, a myslím že i Petr Panenka bude ochoten pomoci s navinutím žerdě, a ani listy Beta s Profiplastu Šebířov nejsou nedosažitelné. Pokud si někdo bude chtít nechat vyrobit pádlo s AL žerdí s listy Beta (podle jeho zadání) tak mu v Šebířově určitě vyjdou vstříc. S přáním, aby rezervní pádlo nebylo až tak často zapotřebí.
Výborný článek pro začínajícího vodáka – kajakáře, pro ostatní, alespoň již mírně pokročilé, je to vlámání se do otevřených dveří. Z vlastní zkušenosti vím, že téměř všechny firmy vyrábějící pádla je také dělají v půleném stavu (nebo na třetiny, čtvrtiny) i se spojkama. V kajaku je mám jištěné nafouknutým vakem, jinak to snad ani nejde. Jediné co nechápu je proč by mokré prostředí mělo vadit duralu. Jinak všem také přeji, aby rezervní pádlo používali co nejméně.
Zdeněk princ
Jirka:
Ahoj,
Žádný výrobce na světě, pokud vím, nedělá pádla skládací podle kajaku.Třídílná skládačka má všechny díly stejné, (4-dílná též), a u těchto pádel je problém jak je upevnit v lodi( pokud je pouze nehodíš do zádě a nenafoukneš vak). Moje skládačka, tím že je na konci kajaku prostrčená v otvoru žebra a zaklesnutá za sedačku má jednoznačné uložení v lodi a pokud prostrčíš protředním žebrem pásek se suchými zipy (nutno nožem zhotovit dvě „drážky“) tak pádlo upevníš tak bezpečně, že z lodi nevypadne ani po vyjmutí vaků. Krátká, prostřední část ,je z hlediska pevnosti celého pádla mnohem výhodnější. Pádlo si samozřejmě nemusíš stavět sám, pokud si změříš rozměry vnitřku kajaku, tak by Ti ho asi na objednávku zhotovil leckterý český výrobce. Důležité je, aby obě spojky byly zalepeny v prostredním dílu,protože pak oba krajní díly jsou o délku spojky delší a vlastní spoj vychází dále od úchopu pro ruku.U běžné 3 dílné skládačky vychází spoj dříku skoro přesně k ruce, u 4- dílné je zase spoj u krčku pádla a toto místo je zase druhé nejvíce namáhané . Při návrhu mé skládačky jse si dal za úkol tato místa na pádle co nejvíce eliminovat tak,aby pádlo co do pevnosti bylo pokud možno nejspolehlivější.S pozdravem Zdeněk Princ.
poručík Troník
Protože dural rezne, ale hlavně přece koroduje, vy tupci!
JVD
Pádlo Celtic (bývalý Lendal) to řeší, čtyřdílné pádlo, po složení je nejdelší část cca 45cm, po sestavení a utažení plnohodnotný kousek, který se vejde do jakékoli lodi.
Jarda
Sice je dost rozdíl mezi posezení v kajaku a klečenim v kanoí, ale nakonec je to v podstatě to samé.
Nakonec, krom špičkových slalomářů s mnohaletým tréningem za sebou máme všichni sklon krizové situace řešit na své hlavní straně. Náhradní pádlo už pětadvacet let řeším jednoduše. Do kajaku před jízdou šoupnu dětské pádlo od profiplastu a vím že si s maličkým pádlem pro maličké kanoisty poradím jak na Berounce, tak na ve Skvíře.
Výborný článek pro začínajícího vodáka – kajakáře, pro ostatní, alespoň již mírně pokročilé, je to vlámání se do otevřených dveří. Z vlastní zkušenosti vím, že téměř všechny firmy vyrábějící pádla je také dělají v půleném stavu (nebo na třetiny, čtvrtiny) i se spojkama. V kajaku je mám jištěné nafouknutým vakem, jinak to snad ani nejde. Jediné co nechápu je proč by mokré prostředí mělo vadit duralu. Jinak všem také přeji, aby rezervní pádlo používali co nejméně.
Ahoj,
Žádný výrobce na světě, pokud vím, nedělá pádla skládací podle kajaku.Třídílná skládačka má všechny díly stejné, (4-dílná též), a u těchto pádel je problém jak je upevnit v lodi( pokud je pouze nehodíš do zádě a nenafoukneš vak). Moje skládačka, tím že je na konci kajaku prostrčená v otvoru žebra a zaklesnutá za sedačku má jednoznačné uložení v lodi a pokud prostrčíš protředním žebrem pásek se suchými zipy (nutno nožem zhotovit dvě „drážky“) tak pádlo upevníš tak bezpečně, že z lodi nevypadne ani po vyjmutí vaků. Krátká, prostřední část ,je z hlediska pevnosti celého pádla mnohem výhodnější. Pádlo si samozřejmě nemusíš stavět sám, pokud si změříš rozměry vnitřku kajaku, tak by Ti ho asi na objednávku zhotovil leckterý český výrobce. Důležité je, aby obě spojky byly zalepeny v prostredním dílu,protože pak oba krajní díly jsou o délku spojky delší a vlastní spoj vychází dále od úchopu pro ruku.U běžné 3 dílné skládačky vychází spoj dříku skoro přesně k ruce, u 4- dílné je zase spoj u krčku pádla a toto místo je zase druhé nejvíce namáhané . Při návrhu mé skládačky jse si dal za úkol tato místa na pádle co nejvíce eliminovat tak,aby pádlo co do pevnosti bylo pokud možno nejspolehlivější.S pozdravem Zdeněk Princ.
Protože dural rezne, ale hlavně přece koroduje, vy tupci!
Pádlo Celtic (bývalý Lendal) to řeší, čtyřdílné pádlo, po složení je nejdelší část cca 45cm, po sestavení a utažení plnohodnotný kousek, který se vejde do jakékoli lodi.
Sice je dost rozdíl mezi posezení v kajaku a klečenim v kanoí, ale nakonec je to v podstatě to samé.
Nakonec, krom špičkových slalomářů s mnohaletým tréningem za sebou máme všichni sklon krizové situace řešit na své hlavní straně. Náhradní pádlo už pětadvacet let řeším jednoduše. Do kajaku před jízdou šoupnu dětské pádlo od profiplastu a vím že si s maličkým pádlem pro maličké kanoisty poradím jak na Berounce, tak na ve Skvíře.
Nejnovější články
Kdo chce vodáka bít, tak ať mu chuť zajde
Vánoční výprodej na Jílovišti
Vyšel vodácký časopis Pádler 4/2024. Pojď se podívat, co všechno přináší.
Zajímavé vybavení
Altra Lone Peak 8
Legendární běžecká bota na dlouhé tratě!
Salomon XA Pro 3D GTX
Jistota na každém kroku.
Salomon XA Pro 3D GTX
Jistota na každém kroku.
Altra Lone Peak 8
Legendární běžecká bota na dlouhé tratě!
Kalendář akcí
Mikulášská Orlice
Vánoční Sázava
Štědrodenní Ohře
Vánoční jízda – poslední jízda po Lužnici
Štěpánský sjezd Desné
Vodácký bazar
Exo Zion Slalom L
Perception carolina 12xs
ZET Cross
kánoe Yukon