Hlavní město jinak aneb Praha na kánoi a kajaku

Hlavní město jinak aneb Praha na kánoi a kajaku

Prohlídka historických památek z hladiny řeky a paluby lodě je vždy něco netradičního a zajímavého. V Česku je nejvyhlášenějším městem, které si z vody prohlížejí davy turistů, Český Krumlov. Jde to ale i jinde, dokonce také na Vltavě – v Praze. Někdo možná namítne, že Prahu viděl z parníku (nebo šlapadla) kde kdo… Ale ruku na srdce, projet si celou Prahu s lodí na vlastní pohon je přece jenom trochu „jiná káva“.

Praha je velká a pokud ji chcete po vodě projet celou, napádlujete asi 30 km, což už není běžná turistická vyjížďka. Jako ideální řešení se nabízí pojmout tenhle vodácký počin víkendově. Za vhodnou základnu můžeme doporučit vodácký areál HG Sport u slalomového kanálu v Troji. Ten vám poskytne vše od zapůjčení lodí přes ubytování až po dopravu lodí na nástupní a výstupní místa. K tomu přičtěte hřiště na beach volejbal nebo půjčovnu in-line bruslí a zjistíte, že víkend tady bude málo.

Celý výlet potom může probíhat nějak takto: v pátek příjezd, ubytování a přípravy na sobotní program. V sobotu odjezd na začátek plavby a jízda přes Prahu. Večer veget v areálu HG Sport, případně další aktivity dle nálady (a sil). V neděli vyplutí přímo z areálu HG Sport, dojezd pod Prahu dle libosti. Vyzvednutí lidí a lodí a návrat do základního tábora. Odpoledne balení věcí a hurá domů vyprávět zážitky a ukazovat fotky.

Vyplatí se rozumět plavebním značkám.
Vyplatí se rozumět plavebním značkám.

Samozřejmě je zde i možnost zkrácená, pouze samotný průjezd užšího centra Prahy, ale vězte, že je to trochu škoda a ošidili byste se o dost zajímavá místa.

My jsme tenhle víkendový výlet vyzkoušeli a já se pokusím popsat, jak takový průjezd hlavním městem může probíhat.

Abychom projeli Prahu skutečně celou, začínáme na Zbraslavi, jen kousek pod hranicí katastrálního území Praha, kde se dá vhodných míst k nasednutí najít hned několik a lze tu i dobře zaparkovat auta v případě, že nemáte zajištěnou dopravu.

Máme štěstí, vítr fouká od jihu, takže nám pomůže s prvními metry plavby. Kdyby to bylo obráceně, tak si hned na úvod pěkně mákneme. Brzy po vyplutí proplouváme pod obřím betonovým mostem silnice D0 a neznat to tu, ani bychom pořádně netušili, že jen kousek od nás na levém břehu se nachází obří silniční křižovatka. Lituji, že nemáme dron, z něj by to určitě vypadalo zajímavě. Po chvíli se k Vltavě zleva přidává Berounka a na pravém břehu se nachází Přírodní park Komořanské a modřanské tůně, kde se daří bobrům, což dokazuje několik typicky ohlodaných stromů.

Párkrát zabereme pádly a už je před námi jakási vstupní brána do samotné Prahy – jez Modřany. Ten lze v levé části překonat retardérkou. Před splutím doporučujeme prohlédnutí. Samotné splutí je vcelku pohodové, jen nahoře je potřeba loď správně navést na střed propusti.

Proplutí jezu v Modřanech je možné retardérkou. / F: Jan Hocek
Proplutí jezu v Modřanech je možné retardérkou. / F: Jan Hocek

Pod jezem nás čeká chvíle méně záživné plavby, ale netrvá dlouho. Brzy už se před lodí objeví Branický most, lidově zvaný most Inteligence, a město kolem nás pomalu začíná růst. Před Branickým mostem vpravo je Vodácká Krčma u Sváry v loděnici Konstruktivy Praha a je tady možné alternativní nasedání, když nechcete jet ze Zbraslavi. Na protějším břehu je loděnice rychlostních kanoistů z USK Praha.

Za Branickým mostem můžete pomalu začít obdivovat skalní stěny na levém břehu – Barrandov, a řeka se tu poprvé rozdělí do dvou ramen. Je jedno, které si pro plavbu vyberete. Počítejte ale s tím, že se dostáváte do míst, kde jsou časté vodácké loděnice, takže určitě potkáte veslice, rychlostní nebo sjezdové kajaky a třeba i paddleboardy nebo hráče kanoepola. Právě poslední dvě zmiňované skupiny pádlerů mají zázemí v loděnici Kotva Braník, kde rovněž sídlí specializovaný obchod Paddleboardshop.cz.

Pak už je tu Barrandovský most, od kterého to není daleko k jasně žlutou barvou zářící loděnici Dukla Praha a naproti ležící loděnici KVS Praha. Hned pod ní jsou také známé Žluté lázně. V těchto místech se Vltava opět dělí a sice na tři části. Po levé straně budete mít Císařskou louku, na které najdete i vodáckou prodejnu s trefným názvem Vodácký Ráj a na pravé straně potom Veslařský ostrov. My pokračujeme středem.

Pod Vyšehradem. / F: Jan Hocek
Pod Vyšehradem. / F: Jan Hocek

Řeka se stáčí mírně doleva a vy už zdálky vidíte předzvěst toho hlavního, kvůli čemu jste sem přijeli. Na obzoru se tyčí panorama Vyšehradu a z lodní paluby kromě samotné baziliky vidíte i celou skálu čnící přímo z vodní hladiny, Vyšehradský tunel a malou zříceninu Libušina lázeň. Historická Praha začíná!

Kousek pod Vyšehradem se dostáváte mezi náplavky na obou březích a přehlídka památek se rozjíždí naplno. Člověk neví, kam se dívat dřív. Vyplatí se dát si čas a pořádně se pokochat. Zároveň je ale třeba sledovat provoz na vodě, protože se tu určitě nebudete pohybovat zdaleka sami! Určitě se hodí rozumět plavením značkám, aby se člověk někam nepřimotal.

Přicházejí mosty – vyšehradský železniční, Palackého a Jiráskův a za nimi jez zvaný Šítkovský. Než se jej rozhodnete překonat, doporučujeme se ještě chvíli pokochat – vlevo máte Malostranskou vodárnu, v dálce je vidět Pražský hrad a vpravo třeba Mánes nebo Tančící dům.

Překonání Šítkovského jezu „po vodácku“ je možné při levém břehu. Dá se tu přistát nad korunou jezu, vystoupit na malý chodníček (pokud zrovna neteče velká voda) a prohlédnout si jez, který tudy lze i přenést. My máme dobrou vodu, takže jez kousek od břehu sešoupneme.

Splutí Šítkovského jez u levého břehu. / F: Jan Hocek
Splutí Šítkovského jez u levého břehu. / F: Jan Hocek

Pod jezem paráda pokračuje a vy se navíc nacházíte ve spleti ostrovů. Vlevo máte Dětský ostrov, po pravé straně je Slovanský ostrov neboli Žofín a před vámi je Střelecký ostrov. Ten objeďte z jaké strany je vám milé. Když pojedete zprava, pokocháte se mimo jiné budovou Národního divadla, když zleva, můžete obdivovat třeba sousoší Vltavy.

Pak podplujete most Legií a je tu Staroměstský jez. Ten poznáte podle obří židle stojící na zdi přímo v úrovni jezu. Kdo by se jezu raději vyhnul, může využít schodů u Sousoší Vltavy a přenést lodě do kanálu pod plavební komorou (pozor na velké lodě). My vystoupili nad jezem na zeď vlevo (je to trochu náročnější manévr) a jez potom u levé strany spluli. Na jezu aktuálně probíhá rozsáhlá rekonstrukce (stav v srpnu 2022), tak dávejte o to větší pozor.

Jez máme za sebou a ejhle, přímo před námi je nějaký povědomý most. No jasně, vždyť to je přece Karlův most! Opět tedy obrovská kochačka, mávání pěším na mostě a nezbytné focení.

Kousek za Karlovým mostem je dobré si udělat malou odbočku a vypádlovat proti proudu Čertovky k mlýnskému kolu Velkopřevorského mlýna. Zaručujeme stoprocentní zážitek.

Vydáváme se proti proudu Čertovky.
Vydáváme se proti proudu Čertovky.

Po návštěvě Čertovky pokračuje přehlídka nejrůznějších památek a významných budov, přicházejí mosty Mánesův, Čechův a Štefánikův (na všech je také co obdivovat) a pak už je tu další jez – Helmovský. Na ten si dejte pozor, protože je kolmý, vysoký a nebezpečný. My u tohoto jezu volíme přenášení skrz dlouhou uzavřenou vorovou propust, ale je možné jez obnést i přes ostrov Štvanice nebo si domluvit proplutí plavební komorou. Na doplnění ještě uvádíme, že z druhé strany ostrova Štvanice je slalomový kanál a surfovací vlna. Ať si vyberete jakoukoliv cestu, brzy podplujete Hlávkův most a Negrelliho viadukt a najednou se stará Praha promění v moderní skleněné výškové stavby trčící z levého břehu, to jsou Holešovice.

Po nějaké době podplujete Libeňský most a pak bude potřeba opřít se do pádel, abyste dosáhli železničního mostu v Holešovicích. Brzy přichází most Barikádníků a pak už je na obzoru moderní Trojský most. Po památkami nabitém centru vám tato část plavby asi bude připadat trochu nudná, ale třeba na svahy Přírodního parku Drahaň-Troja na pravém břehu se dá taky koukat.

Pod Prahou už jsme zase v přírodě. / F: Jan Hocek
Pod Prahou už jsme zase v přírodě. / F: Jan Hocek

No a jsme v Troji. Sobotní program pomalu končí. Už jen překonat zdejší jez a slalomový kanál. To lze buď po pravém břehu, kde je pro přistání pěkné dřevěné molo, nebo můžete vplout do kanálu pro parníky vlevo od jezu, po chvíli vytáhnout lodě na Císařský ostrov, přenést je pod jez a nakonec slalomového kanálu doplout živým proudem Vltavy.

Můžete si gratulovat, upádlovali jste půlmaraton!

Vodácké zázemí v Praze

Do Prahy na vodu nemusíte přijet vůbec vybaveni. Vše tady snadno pořešíte, nabídka je opravdu pestrá. Přímo v Troji u slalomového kanálu sídlí HG Sport, kde vám nejen prodají nebo půjčí vybavení, ale ještě vás ubytují, nakrmí a půjčí vám i další věci na zábavu ve volném čase. U kanálu pak sídlí ještě prodejna Hiko sportu.

Dále jsou v Praze k dispozici vodácké obchody s půjčovnami – Boatpark na Sokolovské ulici v Karlíně, Vodácký Ráj na Císařské louce, Paddleboardshop v Braníku a určitě najdete i další.

Nedělní program už není tak náročný. Po vyplutí z konce Trojského kanálu nás proud brzy popoveze přes trojskou peřej až na úroveň ZOO. Odtud už je to plavba po klidné hladině. Praha se ze břehů rychle vytrácí a během chvíle jsme v hezké přírodě. Okolo řeky je pořád co sledovat. Skal potkáte nepočítaně, Vltava zde teče skutečným kaňonem. Pomalu pádlujte (jinak se totiž moc neposunete) a sledujte tu krásu.

Zakončit plavbu je možné na mnoha místech, protože civilizace je stále na dosah. Vltava se udrží v kaňonu až k Řeži, ale v tu dobu už je nutné překonat dva jezy, které se ne úplně příjemně přenáší, nebo se musí proplout zdymadlem. Plout se samozřejmě dá až do Mělníka, Děčína, Drážďan, moře… My končíme u Klecan, ještě nad prvním jezem. Časově nám to vychází tak, že se v klidu vrátíme na základnu, zabalíme věci a pohodlně se přesouváme domů. Zpětně musím konstatovat, že to nebyl vůbec špatný outdoor víkend, na to, že jsme byli celou dobu v největším městě republiky.

Po Vltavě v Praze

Pokud vyrazíte na Vltavu přes Prahu, je dobré pamatovat na to, že tady vládne čilý lodní provoz. Okolo řeky je mnoho loděnic, takže potkáte kajakáře, kanoisty a veslaře. S těmi nebývá vyhnutí problém. Potkat ale můžete i motorové lodě a parníky a tady už je třeba mít se na pozoru. Člověk by si měl nastudovat pravidla pohybu (i pohyb po řece má pravidla!) a platné plavební značky. Vše je třeba dodržovat! V centru Prahy platí zákaz plutí pro paddleboardy.

Pokud se rozhodnete využít na jezech plavebních komor, je dobré se dopředu informovat přímo na příslušných zdymadlech. Kontakt na ně najdete třeba na webu Povodí Vltavy.

Zkušenosti čtenářů

martin.pg

\“Vyplatí se rozumět plavebním značkám\“, tak zrovna tahle platí pro motorové lodě, které nesmí jezdit \“vodáckým\“ kanálem, aby mohli nastupovat veslaři atd., na kajku či kánoi můžete.
Jinak také upozorňuji, že SUP do centra nesmí!, ale občas si neznalí kapitáni (VMP) myslí, že se to vztahuje i na kanoe či kajaky a budou na vás \“cosi\“ gestikulovat.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: