Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro Padler.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých vodáckých článků. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s vodáckou a outdoorovou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce Padler.cz
Nafukovací lodě mají oproti těm pevným mnoho nesporných výhod. Tou hlavní je díky kompaktním rozměrům možnost sbalit loď do velikosti příručního zavazadla a s tím spojený snadný transport k vodě. Pro převoz takto zabaleného plavidla nepotřebujete nutně auto na rozdíl od pevné lodi, se kterou jste o poznání méně svobodní. Odolnost „vzducholodí“ je také dostatečná a většina poškození je snadno opravitelná ihned, za pomoci záplat a lepidla.
V čem ale nafukovačky vždy zaostávaly za pevnými loděmi, jsou jízdní vlastnosti. Nafukovací lodě jsou většinou dost bachraté a bez hran, takže jsou jízdně nepříliš zábavné a hůře ovladatelné ve srovnání s pevnými. Na druhou stranu toho hodně odpustí a i začátečníci s nimi leccos sjedou bez ztráty kytičky. Jedna z mála nepěkných vlastností nafukovacích lodí je celkem malá tuhost, která je dána konstrukcí. Boční válce a podlážka nejsou schopny udržet vyšší tlak vzduchu, a tím pádem je loď měkká a velice poddajná. Známe případy, kdy si zejména háčci klečící v nafukovacích kánoích na peřejnatých řekách často potloukli kolena o říční dno. Tuhost je tedy slabší stránka nafukovacích lodí klasické konstrukce. Někteří výrobci se snažili tuto vlastnost řešit různými výztuhami a vzpěrami, ale výsledek nebyl nikdy zcela uspokojivý.
Nafukovací konstrukce, která by udržela vysoký tlak vzduchu je známá z výroby paddleboardů. Toto řešení nazýváme drop stitch. Jsou to dvě vrstvy PVC propojené po celé ploše těsně vedle sebe umístěnými vlákny. Takováto vzduchová komora drží předem definovaný tvar a je možné ji nafouknout na velmi vysoký tlak. U paddleboardů to bývá mezi 15 až 26 PSI, ale pro použití v kajacích je zcela dostačující tlak kolem 8 PSI. Levnější typy lodí kombinují drop stitch s klasickou konstrukcí a takový kajak má často dno tvořené drop stitchovou „deskou“, která jej činí tuhým, ale bočnice tvoří klasické nafukovací válce. Nejvyšší kategorie jsou celodropstitchová plavidla, která naplno poskytují výhody této konstrukce. Design kajaků vyrobených touto technologií se hodně blíží pevným lodím. Kajak má štíhlý tvar, takže je velice rychlý, díky výrazným hranám také celkem obratný a při jízdě na řece už je třeba myslet na správné provádění manévrů s náklony. Drop stitch konstrukce lodi přináší ještě jednu nezanedbatelnou výhodu, kterou je vnitřní prostornost. Díky štíhlým bočnicím poskytují kajaky velkorysou vnitřní šířku, což přináší pohodlí posádce, a kromě toho umožňuje správnou pozici pro pádlování. Také více místa pro případný náklad se hodí. Zájemci o drop stitchové kajaky se nemusí bát mechanické odolnosti, ta je obdobná jako u nafukovacích lodí vyrobených tradiční konstrukcí. Případné opravy při proražení se provádí lepením záplat.
Vybavení kajaků je vesměs velice podobné napříč všemi značkami, které tyto kajaky na trhu nabízejí. Kajaky mívají často napevno umístěnou krátkou ploutev (někdy i delší) pro lepší směrové vedení a některé typy mívají také drážku pro připevnění delší ploutve, pro ještě lepší držení směru při plavbě ve větru na otevřené vodní ploše. Tyto ploutve (flosny) známe hlavně ze světa paddleboardů, ale i u kajaků našly své místo. Kajaky se vyrábějí v jednomístném nebo dvoumístném provedení a bývají vybaveny pohodlnými sedačkami se zádovými opěrkami. Pozici sedačky lze nastavit v podélné ose a loď tak dobře vyvážit s ohledem na její zatížení. U dvoumístných kajaků lze často jednu sedačku vyjmout a zbylou umístit centrálně a tím přestavět dvojkajak na jednomístný. Sedačky se vyrábějí z pěnového materiálu, ale některé modely mají sedátka nafukovací z drop stitche a pak je těžiště poněkud vyšší. Vše záleží na preferencích uživatele. Další důležité prvky výbavy jsou odtokové otvory ve dně, takže v použití nejsme omezeni jen na hladkou vodu, ale loď se stává ovladatelnou i při případném zalití vyšší vlnou, protože voda velmi rychle z lodi vyteče. K pádlování v peřejnatých řekách nejsou tyto kajaky primárně určeny, ale zkušenost ukázala, že i takovéto terény zvládají velice dobře. Jen je třeba pamatovat, že kajak má ostré tvary a platí u něj stejné principy ovládání jako u pevných lodí, takže náklony při přejezdech rozhraní a podobně jsou nutné. Většina kajaků bývá dodávána s transportním vakem, do kterého lze kajak zabalit, a s pumpou k nafukování. Taktéž pádlo (u dvojkajaků i dvě) bývá součástí balení a stejně tak sada na opravu.
Na trhu se postupně objevuje stále více kajaků od různých výrobců. V loňském roce jste si mohli přečíst recenzi na kajak Zray Drift, který byl jednou z prvních vlaštovek mezi loděmi tohoto typu a byl celkem kladně hodnocen. Nabídka na trhu se neustále rozšiřuje a letos začínají být hodně vidět kajaky Aqua Marina. Model Betta je smíšené konstrukce, kdy podlážku tvoří drop stitch a bočnice klasické válce. Plně drop stitchový kajak je Aqua Marina Tomahawk, ať už ve dvoumístné nebo jednomístné verzi.
Nafukovací lodě se tímto velice přiblížily svým pevným protějškům a můžeme se jen těšit, jakými dalšími vychytávkami nás výrobci v budoucnu překvapí.
MC SUP
Společnost vznikla v roce 1997 spojením sesterských firem Mc.SUP a SURF & SNOWBOARD, jejichž historie se datuje od roku 1994 resp. 1992. Zabývá se převážně dovozem a distribucí sportovních potřeb pro windsurfing, kitesurfing, snowboarding, paddleboarding a skateboarding včetně oblečení a obuvi navrhované pro tyto sporty. V současné době společnost zastupuje v České republice více než 40 dodavatelů z celého světa a prostřednictvím jejich produktů se velmi významným způsobem podílí v těchto specializovaných odvětvích na sportovním trhu v ČR a na Slovensku.