V září 2017 se v kyrgyzském Bishkeku sešla mezinárodní skupina kajakářů s cílem sjet divokou vodu v kaňonech řeky Sary Jaz. Tým ve složení Jordan Searle, Ari Walker, Sam Grafton, Kristof Stursa, Adrian Kiernan a Jakub Šedivý byl zárukou zkušeností z expedic po celém světě. A bylo to dobře, protože expedice na Sary Jaz se ukázala být více než komplexní.
Víkend od 14. do 16. září byl pro Whitewater Slaves Lofer e.V. velkým úspěchem: 149 závodníků z dvanácti různých zemí se zúčastnilo Lofer-Rodeo 2018 a vytvořili skvělou atmosféru. Přibližně 180 kajakářů, paddleboardistů a kanoistů se v neděli shromáždilo na protestní akci „Den Saalach“, kde společně projevili odpor proti plánované vodní elektrárně v Unken.
Na Lechu, v začátku spodního úseku (Warth – Steeg) je sifon jak kráva (při našem stavu 5m3/s mizí 100% vody do sifonu). Těžko soudit, zda se při větší vodě zalije. Po kusu klidného pádlování za mostem ve Warth následuje mini soutěska, kde se dříve stavělo vpravo v lagunce přímo nad boofem do korýtka trochu proti levé skále (je to první větší místo na tomto úseku). Jak situace vypada se můžete podívat na fotografii. Dnes je již jen příjezd do bývalé lagunky, ze které se nyní stal sifon v podstatě sebevražda, není kde zastavit. Měli jsme tam nehodu a s obrovským až gigantickým štěstím bez zranění, vyprostit loď trvalo věky. Buďte tedy opatrní. Informaci jsme přidali i do RiverApp.
Plovací vesta by měla být základním vybavením každého zodpovědného vodáka, ať už jezdí turistickou nebo nejextrémnější divokou vodu. Plovací vesty ale v poslední době zažívají obrovskou revoluci, a tak jsme se rozhodli základní trendy v jejich vývoji trochu zmapovat a poukázat na to nejzajímavější, co je v současné době k dostání.
Extrémní závod Prague Hamburg Rowing Race, o jehož startu jsme vás v minulém týdnu informovali, překročil svou půlku, legenda českého veslařského sportu a nositel Ceny Thomase Kellera za celoživotní přínos veslování Václav Chalupa už ale do cíle bohužel nedojede. Kvůli silným bolestem zad musel ze závodu odstoupit. V pátek 5. října veslaři završili šestou etapu závodu, čímž absolvovali první polovinu trasy Praha – Hamburk, kam by měli dorazit 11. října. Pro olympionika Václava Chalupu byl závod na single skifu životní výzvou. O zápis do Guinnessovy knihy rekordů tak budou usilovat už jen Aleš Nejedlo, zakladatel regaty a Dušan Macháček, předseda Českého veslařského svazu. Oba rovněž na single skifech, což se nikdy předtím nikomu nepovedlo. „Bohužel, zdravotní komplikace mi neumožnily závod dokončit. Kluci tak na sedmou etapu nastoupili už beze mě. Je to obrovská výzva a moc jim ten Guinnessův rekord přeju. Závod rád podpořím i v budoucnu. Chtěl jsem touto cestou představit veslování jako sport rekreační a to se, myslím, povedlo,“ říká olympionik Václav Chlupa.
Přímo v době letošní jarní oblevy mi k otestování dorazilo oblečení Warmpeace, načasování tedy nemohlo být lepší a testování mohlo začít prakticky ihned. Nyní už mám tyto věci takřka půl roku a rád se s vámi podělím o své zkušenosti nabyté v terénu.
V chráněném území Tater vodohospodáři po povodních upravují břehy divokých řek nešetrným a necitlivým způsobem. Bagry a buldozery nezasahují jen tam, kde to ohrožuje majetky a lidi, ale i na místech, kde to nemá žádný smysl, likvidují tak ekosystém řek. Upozornil na to docent Přírodovědecké fakulty Univerzity Komenského Tomáš Derka a jeho kolegové.
Tomáš Derka vysvětluje, že řeka se během povodně mění a překládá své koryto. Při povodni se celá říční niva zaplaví a vleče po dně sedimenty, unáší a ukládá stromy, kusy břehů a když voda opadne, teče často jinde než před povodní. Tehdy se ekosystém resetuje, omladí. Množství vzácných rostlin a živočichů je navíc vázáno na obnažené plochy, které vznikají po povodních. Úpravy břehů řek se znatelně dotýkají přírody, proto by po povodních měla probíhat pouze nezbytná opatření.
Původní článek: dennikn.sk/1229442/prirodovedec-vodohospodari-zneuzili-povodne-aby-brehy-tatranskych-riek-rozryli-bagrami
Přes Dunaj povede nový dálniční most D4R7, jehož pilíře by mohly fungovat jako sifóny a ohrožovat lidské životy. Rozměr betonové desky pilíře na hladině je 14 x 46 m, pod vodou je pak 26 sloupů. Tyto obrovské průtočné pilíře jsou dva. Změny proudových režimů v okolí konstrukce pilířů a pod nimi jsou nebezpečné, protože v jejichž důsledku může dojít ke stažení malých plavidel nebo plavce. V probíhajícím stavebním řízení k výstavbě mostu D4R7 Asociace bratislavských vodáckých klubů (ABVK) zjistila, že původní pilíře, které byly osazeny do břehu a které byly součástí projektové dokumentace schválené v územním rozhodnutí, byly nahrazeny pilíři osazenými přímo v Dunaji. Ministerstvo dopravy a výstavby SR a Speciální stavební úřad zamítli legitimní výzvu na přezkoumání bezpečnosti pilířů mostu D4R7 pro osoby ve vodě a povolili stavbu s odvoláním na modelování, ve kterém byly osoby ve vodě nahrazeny pingpongovými míčky. Podpořte petici proti vydání stavebního povolení na most D4R7 s životu nebezpečnými pilíři svým podpisem
Jsou řeky, kde si vodák musí řádně nabrousit své pádlo, upnout vestu a narazit helmu trochu víc do čela, aby ho zpěněná bílá voda nesmetla pod hladinu. Jsou ale řeky laskavé, společenské a přívětivé. Mezi ně patří i středočeská říčka Mrlina, kterou vodáci tuto neděli 7.10. slavnostně uzamknou a na jejíž splutí vás srdečně zvemě.
POZOR!!! Do naší prodejny v Praze – TROJI hledáme zaměstnance na pozici PRODEJCE VODÁCKÉHO VYBAVENÍ A co by měl splňovat? spolehlivý, komunikativní a pečlivý dobrá znalost vodáckého vybavení základní znalost práce na PC řidičský průkaz skupiny B znalost cizího jazyka vítána Co nabízíme? smlouva na dobu neurčitou odpovídající platové ohodnocení práce v příjemném prostředí u slalomového kanálu v Praze-Troji firemní benefity Svůj životopis a další informace můžete zasílat na e-mail: in**@hg*****.cz