Říká se tomu pokrok a nemůžu říct, že bych z něj byl zrovna nadšenej – stavbaři s koncem vodácké sezony konečně dojebali šlajsnu u Jelení lávky v Českém Krumlově. A vodákům nezbývá, než smeknout a držet minutu ticha za další ztracenou legendu. Na čem si teď budou děti prořezávat vodácké zuby a dědkové brousit své vodácké drápy?!
Fakt je, že ve šlajsně při tom vznikl schod a pak už to nikdy nebylo úplně ono. Ostatně, kruh by se taky víc hodil na zdi podél vracáku, než přímo na koze, odkud bylo vždycky dost problematické organizovat záchranu pro vodáky, co se udělali ve šlajsně a v probagrovaném korytě pluli dál do města. Pro bezpečnost se udělalo akorát tolik, že kdo jez přenesl, nedokázal se pořádně dostat z nového vracáku a udělal se pod jezem, a v tu chvíli právě chyběl ten kruh… No ale dobře, jez už rekonstrukci potřeboval, dlouho se o tom mluvilo, tak teď zas bude dlouhou dobu pokoj, mohli si říct vodáci. Ale – chyba lávky!
Taky jste to považovali za ouřednický blábol, fintu, jak shodit nepříjemnou diskuzi pod stůl? Chyba lávky!
[b]Když něco opravíte, tak to zbourejte [/b]
Po třech letech starý/opravený jez kompletně zmizel a z nového je teď hotová nová šlajsna. Nic víc než šlajsna, trčící z nefalšovaného staveniště, takže o konečné podobě jezu nemáme ani ponětí a dost by mě překvapilo, kdyby ho při výše zmíněném přístupu měl vůbec někdo. Může se lehce stát, že současná šlajsna se po dobudování jezu uzavře a uprostřed nebo na protější straně vznikne noční můra vodáků – malá nenápaditá retardéra. Nejinak tomu přece bylo ve Větřní, na Zlaté Koruně, v Rožmberku nebo v samotném Krumlově nad Myší dírou.
[b]Zkušební jízdy[/b]
[b]Vzkaz v láhvi[/b]
31.8.2012
foto: Jan Šťovíček a Oldřich Lhoták
Ahoj
před cca 1 rokem jsme dostali k připomínkování tento projekt jezu s tím , že jediná a, co tak povolí ochránci všeho, je kartáčová rybí propust, respketive kombinovaný rybí přechod se šlajsnou. Takže se nejedná o klasickou retardérku. Vzhledem k typu propusti tam bude muset být zaručen vyyší průtok. Jez bude pohyblivý, zvedat se bude o zhruba 40 cm podle stavu vody. Kompletní přestavbu povodí dělá nikoliv kvůli vodákům, ale kvůli povodním. Když jsme projekt viděli poprvé, tak v něm nebyla možnost zastavit nad šlajsnou, ale až v ní. To jsme připomínkovali, a proto projektant na základě připomínek dopracoval projekt. Respektive tam dodal výstupní plovoucí mola, a do projektu zapracoval i informační cedule o výstupu a varovné cedule nad jezem. Pokud bychom tohle neudělali, tak nebylo možné kvůli navigačním zdem nad jezem vystoupit. V projektu, který mám k dispozici, není žádná retardérka zakreslená. Kruhy si tam nechali dát hasiči, my jsme je připomínkovali s tím , že pro zásah za VV by měly být o cca 10 m po proudu dole. Tolik jen k větě autora článku k rýpání vodáckých škol a bezepčnostních aktivistů /trošku mi přijde jako podpásovka vzhledem k tomu, že autor článku o této přestavbě se nepokusil získat informace například od povodí Vltavy, nebo od nás/. Bohužel zřejmě tento typ propustí je zatím jedinou asi schůdnou volbou pro komisi MŽP pro rybí přechody, jejíž názor je pro vodoprávní úřady svatý, a protože zatím neexistuje ani legislativa, ani žádná odborná komise pro jezy, která by byla protiváhou již zmíněné komise.
Snažíme se připravit věcný návrh změny vodního zákona tak, aby kromě ochrany vodní žoužele také v něm byla zakotvena ochrany lidského zdraví a života, a aby v něm byl dán právní rámec pro vznik té odborné komise pod ministerstvem zemědělství, která by posuzovala stavby, na něž je třeba vydat vodoprávní rozhodnutí.
Za ČSK VT Ešus