39. ročník legendárního vodáckého závodu Budějovice-Praha se letos opět uskuteční poslední víkend v červnu.
Trať dlouhou 180 km závodníci překonají ve třech etapách se startem v pátek 24.6. v 8:30 v areálu Vodáckého centra v Českém Vrbném (České Budějovice) a celkovým cílem na loděnici USK v Malé Chuchli (Praha) v neděli 26.6. od cca 13.00 hodiny. Závod se pojede v několika kategoriích. Na start se postaví nejvíce kajaků K1, K1T a K2 a druhá nejpočetnější kategorie jsou SUP. Dále nechybí ani kánoe, turistické C2 a na start se vrací i dříve tradiční K4 z Modřan. Celkově očekáváme rekordní účast. Do dlouhého závodu je přihlášeno 38 lodí a mezi nimi jsou závodníci z blízkých zemí jako Rakousko, Německo nebo Slovensko, i zemí vzdálenějších, jako Dánsko, Litva a Estonsko!
První etapa České Vrbné – RS Husárna (nádrž Orlík) je 80 km dlouhá, druhá etapa RS Husárna – Autokemp Ždáň (nádrž Slapy) měří 69 km. Poslední, 30 km dlouhá, etapa z Třebenic do Malé Chuchle bude tradičně spojena se startem krátkého závodu Slapy – Praha. Ten je pro svou délku oblíbenou tratí závodníků z vodáckých klubů napříč ČR. V neděli 26. června tak v 11:00 hodin pod hrází Slapské nádrže odstartuje 50-60 posádek.
Tento nejdelší říční závod v České republice patří také k nejdelším v Evropě. Letos si připomeneme stoletou historii závodu, neboť to bylo poprvé 13. srpna v roce 1922, kdy se na cestu od Sokolského ostrova v Českých Budějovicích vydalo sedm statečných posádek na 100 kg vážících kánoích. Tenkrát nebyla na Vltavě jediná přehrada. Pořádání závodu bylo v minulosti několikrát přerušeno z důvodu války, pak výstavby přehrad, případně různých oprav na toku řeky Vltavy. Naposledy byl závod po více než padesátileté pauze obnoven v roce 2010. V historii nejrychlejší zaznamený čas je z roku 1956 11:05:42 posádky Plaňanský – Plaňanský, Jiskra Týn nad Vltavou na K2. V té době byla Vltava ještě většinově proudící řeka. V obnovené historii nejrychleji do cíle dorazil v roce 2020 Tomáš Pavlík v neuvěřitelném čase 11:32:36. Na Vltavě musí závodníci v současnosti překonat sedm přehrad, což znamená nejen netekoucí vodu, ale také přenášení lodí přes hráze.
Závod je pořádán klubem rychlostní kanoistiky USK Praha. Hlavními partnery a sponzory závodu jsou Regulus, ANECT, TechData, EL3 Consulting, HIKO, a časopis Pádler. Více informací a možnost přihlášek najdete na www.budejovicepraha.cz.