60 let se čluny GUMOTEX

60 let se čluny GUMOTEX

Je to jako synonymum. Když člověk uslyší slovo GUMOTEX, obvykle se mu vybaví nafukovací člun. Čluny ale nejsou zdaleka jediným výrobkem společnosti. GUMOTEX se vedle zpracování pryže a plastů zaměřuje i na výrobu autopříslušenství či záchranných systémů. Výroba nafukovacích člunů v Břeclavi ovšem letos slaví 60 let od vyrobení prvního kusu a to si zaslouží bližší pohled na minulost i budoucnost výroby nafukovacích člunů, které brázdí řeky a moře po celém světě.

Zatímco první kolekce člunů z produkce firmy GUMOTEX obsahovala v roce 1956 pouze 4 typy vyráběné ze dvou různých modulů, momentálně se v Břeclavi sériově vyrábí kolem 30 různých nafukovacích plavidel, od jednomístných kajaků až po dvanáctimístné rafty na divokou vodu nebo nafukovací motorové čluny pro vodní záchranáře.

Prohlédněte si všechny fotografie k článku…

Dlouhodobá tradice 60 let výroby nafukovacích výrobků se odráží i na kvalitě a životnosti dodávaných člunů. Každý jeden kus je kompletovaný ručně, bez přítomnosti jakýchkoliv strojů, což je společně s optickou kontrolou a náfukovými zkouškami zárukou kvalitně odvedené práce a spokojenosti zákazníka. Především závěrečné práce a finální kompletace výrobků jsou závislé na zkušenostech a zručnosti pracovníků.

f: archiv Gumotex

Největší rozmach zaznamenala výroba člunů v 80. letech minulého století poté, co se výroba nafukovacích výrobků přestěhovala a usídlila v nových a větších výrobních prostorách. „Kromě tuzemské distributorské sítě míří čluny z Břeclavi do celého světa. Nic nevyrábíme do skladu. Poptávka je tak velká, že každý kus, který vyrobíme, jsme schopni okamžitě prodat,“ potvrzuje dlouholetý zaměstnanec a interní auditor společnosti GUMOTEX Vladimír Chmela.

Důležité milníky v historii firmy GUMOTEX

1956: Zahájení výroby nafukovacích produktů

1972: Rozšíření výroby nafukovacích výrobků, přesun do nových, větších prostor

1999: Rozvoj výroby polyuretanu a programu nafukovacích výrobků

A jeho kolega Tomáš Gála, vedoucí odboru prodeje, jej doplňuje. „Čluny expedujeme po celé západní a střední Evropě, tam máme největší podíly prodeje. Naše výrobky ale míří i do Asie, Austrálie nebo na Nový Zéland. Stoupající tendenci má také prodej našich člunů pod značkou Innova v USA, kde vidíme šanci se ještě víc prosadit.“

f: archiv Gumotex

V prvopočátcích výroby byly čluny jednobarevné. Jak se ale vyvíjely materiály, rozšiřovala se i jejich barevná škála. „V minulosti se čluny vyráběly v oranžovo-modré barevné kombinaci, postupně se pak vzorovaly podle módních trendů. Čluny pak byly tyrkysové, fialové nebo žluté. Jednu dobu se do kaučukové směsi dokonce přidávala přísada, která tvořila podobný vzhled jako metalíza u laků automobilů. Podle kategorií člunů se barvy začaly rozlišovat až v posledních letech,“ upozornil Libor Vítek, vedoucí vývojový pracovník výrobků pro sport a volný čas.

Konkrétně měl na mysli rok 2013, kdy se v Gumotexu rozdělily čluny na světle zelené rekreační (TWIST, SOLAR, SWING a HELIOS), červené a tmavě zelené turistické (FRAMURA, SEAWAVE, SAFARI, PALAVA, BARAKA, SCOUT, ONTARIO, COLORADO a RUBY). Oranžová pak patří plavidlům určeným na divokou vodu (PULSAR, K1, K2 a ORINOCO). Tento krok ulehčil zákazníkům orientaci ve výrobkových řadách společnosti.

f: archiv Gumotex

Právě zmiňovaná PALAVA byla a pořád je jednou z nejpoužívanějších kánoí na evropských tocích. „Od osmdesátých let minulého století to byl veřejností nejčastěji poptávaný člun. Jednu dobu bych řekl, že značka PALAVA byla dokonce populárnější než samotná značka GUMOTEX. Lidé si to často zaměňovali,“ vzpomíná pan Chmela. Při pohledu do historických tabulek se právě PALAVA držela společně s COLORADEM na špici prodejnosti člunů. Ale zatímco čtyř až šestimístné COLORADO zůstalo v průběhu let prakticky nezměněno, dvoumístná PALAVA prošla výraznými změnami.

Že jsou GUMOTEX čluny oblíbené, dokazuje i fakt, že rafty PULSAR z Břeclavi mnohokrát posloužily jako závodní čluny na mistrovství Evropy v raftingu na divoké vodě (naposledy v roce 2010) a několikrát figurovaly i na mistrovství světa. Také díky tomu, že GUMOTEX od roku 1996 spolupracuje se Svazem vodáků České republiky.

f: archiv Gumotex

V roce 2014 vstoupila značka GUMOTEX Boats&Outdoor i do rybářského segmentu, když zahájila výrobu prvního rybářského kajaku HALIBUT. Ten doplnil letos jeho mladší sourozenec, až třímístný rybářský motorový člun ALFONSO.

Čluny GUMOTEX letos slaví šedesát let, a protože se firma rozhodla kulatiny oslavit ve velkém stylu a rozdat hodně dárků, uspořádala velkou vodáckou fotosoutěž. Během sedmnácti soutěžních kol až do konce července má široká veřejnost možnost hrát o adrenalinový zájezd na vodě a další ceny. Každý může zaslat fotografie či video se čluny GUMOTEX na soutěžní web. Z nejlepších fotek bude vytvořeno fotoalbum, které bude slavnostně pokřtěno letos na podzim. Víc informací najdete na webu fotosoutěže: www.60letgumotex.cz.

  • Jak vlastně vznikla myšlenka vyrábět ve firmě GUMOTEX nafukovací čluny, to se přesně neví. Podle některých za tím stál vývoj materiálu, který byl pro výrobu gumových hraček příliš těžký, což ale člunům na vodě nevadilo.
  • Prvního mořského kajaku SEAKER se vyrobilo jen málo kusů. Přestože byl designově povedený a vyhrál v USA cenu za vzhled, byl příliš drahý a nepřidala mu ani větší hmotnost. V USA ho ale ještě pořád můžete najít.
  • GUMOTEX připravoval i záchranný člun bez dna – zaměřený do bažin nebo na tenký led. Tuhle slepou větev postupně nahradila nafukovací záchranná lávka.
  • GUMOTEX se dočkal rozsáhlého product placementu v českém filmu. Když se řekne James Bond, každému se vybaví martini s vodkou – protřepat, nemíchat. Stočí-li se řeč na film Rafťáci, většině diváků přijde na mysl Jirka Mádl, Vojta Kotek a nafukovací raftGUMOTEX.
  • Společnost GUMOTEX se dostala i do Guinessovy knihy rekordů. Raft PULSAR 450 pojal 72 dětí z plavecké školy Delfín v Prostějově. Toho dne nesl těžkou váhu – 2997 kilogramů.
  • Břeclavská společnost sponzorovala řadu výprav a prvosjezdů světových řek: prvosjezd Buri Gandaki v roce 1993 a Tatchenchini 1995, výpravu českého týmu na mistrovství světa na řece Zambezi a nespočet dalších.
  • Materiál NITRILON, používaný k výrobě nafukovacích člunů, se dostal až do Antarktidy, kde byl dlouhodobě testovaný v rámci výzkumného projektu Czech Antarctic Program. V mrazivých podmínkách materiál úspěšně obstál.
  • Čeští jachtaři Martin Ducháč a David Křížek, členové Sector No Limits Team, získali světové prvenství překonáním Atlantiku na ultralehkém katamaránu, jehož speciální plováky byly vyrobeny z materiálu HYPALON z produkce GUMOTEX. Trasu 3600 námořních mil mezi španělskými městy Cadizem a La Marine a karibským ostrovem Martinik překonali za pouhých 33 dní.

ZAJÍMAVOSTI:

  • Jak vlastně vznikla myšlenka vyrábět ve firmě GUMOTEX nafukovací čluny, to se přesně neví. Podle některých za tím stál vývoj materiálu, který byl pro výrobu gumových hraček příliš těžký, což ale člunům na vodě nevadilo.
  • Prvního mořského kajaku SEAKER se vyrobilo jen málo kusů. Přestože byl designově povedený a vyhrál v USA cenu za vzhled, byl příliš drahý a nepřidala mu ani větší hmotnost. V USA ho ale ještě pořád můžete najít.
  • GUMOTEX připravoval i záchranný člun bez dna – zaměřený do bažin nebo na tenký led. Tuhle slepou větev postupně nahradila nafukovací záchranná lávka.
  • GUMOTEX se dočkal rozsáhlého product placementu v českém filmu. Když se řekne James Bond, každému se vybaví martini s vodkou – protřepat, nemíchat. Stočí-li se řeč na film Rafťáci, většině diváků přijde na mysl Jirka Mádl, Vojta Kotek a nafukovací raftGUMOTEX.
  • Společnost GUMOTEX se dostala i do Guinessovy knihy rekordů. Raft PULSAR 450 pojal 72 dětí z plavecké školy Delfín v Prostějově. Toho dne nesl těžkou váhu – 2997 kilogramů.
  • Břeclavská společnost sponzorovala řadu výprav a prvosjezdů světových řek: prvosjezd Buri Gandaki v roce 1993 a Tatchenchini 1995, výpravu českého týmu na mistrovství světa na řece Zambezi a nespočet dalších.
  • Materiál NITRILON, používaný k výrobě nafukovacích člunů, se dostal až do Antarktidy, kde byl dlouhodobě testovaný v rámci výzkumného projektu Czech Antarctic Program. V mrazivých podmínkách materiál úspěšně obstál.
  • Čeští jachtaři Martin Ducháč a David Křížek, členové Sector No Limits Team, získali světové prvenství překonáním Atlantiku na ultralehkém katamaránu, jehož speciální plováky byly vyrobeny z materiálu HYPALON z produkce GUMOTEX. Trasu 3600 námořních mil mezi španělskými městy Cadizem a La Marine a karibským ostrovem Martinik překonali za pouhých 33 dní.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: